کد خبر: ٦٨٨٧٧/ ١٠:٣١ - يکشنبه ٥ شهريور ١٣٩٦/ تعداد بازدید: 1026
چاپ
ارسال به دوست
ستاد مرکزی روابط عمومی
گفت‌وگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده دهمین جشنواره شهید مطهری
دکتر مافی نژاد به‌کارگیری فیلم و نرم‌افزار تعاملی را تجربه‌ای نوین در معرفی توانمندی‌های مورد انتظار به دانشجویان پزشکی تازه‌وارد دانست
دکتر محبوبه مافی نژاد عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، هم‌اندیشی، تبادل تجربیات و پرورش ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در حوزه آموزش پزشکی را در ارتقا کیفیت فرایندهای جشنواره مؤثر دانست.

دریافت فیلم

در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابن‌سینا برگزار شد، «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه «معرفی توانمندی‌های مورد انتظار دانش‌آموختگان دوره پزشکی عمومی به دانشجویان پزشکی جدید» به‌عنوان فرآیند برتر معرفی شد.
دکتر مافی نژاد در توضیح این فرآیند گفت: خلق این ایده در پاسخ به چالشی بود که  از دهه 60 میلادی با ایجاد رویکرد آموزشی مبتنی بر توانمندی در دنیا آغاز و در دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌موازات بازنگری دوره پزشکی عمومی و کوریکولوم آموزش مبتنی بر توانمندی پیشنهاد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه، «رشد فردی، مهارت‌های بالینی، مهارت‌های ارتباطی، استدلال تصمیم‌گیری و حل مسئله، پیشگیری و ارتقا سلامت، نظام سلامت و نقش پزشک در آن و مراقبت از بیمار» را 8 محور توانمندی‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان دوره پزشکی عمومی بیان کرد و افزود: یکی از چالش‌های اساسی که در این برنامه مطرح است افزایش آگاهی دانشجویان از اهمیت و ضرورت کسب این توانمندی‌ها در طول دوره تحصیل است.
وی افزود: باوجود تلاشی که طی سال‌های اخیر در زمینه آموزش مبتنی بر توانمندی انجام‌شده است، مطالعات نشان می‌دهد اگر ضرورت کسب این توانمندی‌ها توسط دانشجویان درک نشود؛ هدف برنامه که دستیابی به این توانمندی‌هاست محقق نخواهد شد.
دکتر مافی نژاد تصریح کرد: به این منظور کارگروهی در دانشکده پزشکی تشکیل شد تا از طریق بارش افکار در گروه‌های کوچک و برگزاری کارگاه تعاملی و با استفاده از روش‌های مختلف آموزشی ازجمله فیلم و نرم‌افزار تعاملی، اهمیت کسب این توانمندی‌ها برای دانشجویان تبیین شود.
وی با اشاره به طراحی نرم‌افزار تعاملی با همکاری و مشارکت دانشجویان گفت: نرم افزار تعاملی به گونه‌ای طراحی شد تا در کارگاه‌ها، امکان ثبت نظرات شرکت‌کنندگان حاصل از فاز بارش افکار  فراهم شود و در محور طبقه‌بندی نیز مورداستفاده قرار گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه، در ادامه با اشاره به نحوه اجرای این فرآیند گفت: ما از دانشجویان جدیدالورود در هفته‌های اول ورود به دوره پزشکی عمومی دعوت کردیم تا در گروه‌های کوچک 15 نفره شرکت کنند و در هریک از گروه‌ها، دو دانشجوی تسهیلگر آموزش‌دیده قراردادیم که فرآیند آموزش، استخراج و شناساندن توانمندی‌ها را تسهیل کنند. وی افزود: در انتهای کارگاه مدرسین به مقایسه نتایج حاصل از کارگروهی با محور توانمندی‌های دانشگاه پرداخته و با ذکر مصادیق و کاربردهای هریک از توانمندی‌ها، اهمیت موضوع را برای دانشجویان تبیین می‌کردند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به  نتایج حاصل از ارزشیابی این فرآیند گفت: این فرآیند برای دانشجویان  ورودی سال‌های 94 و 95 اجرا شد که اکثریت دانشجویان نسبت به اهداف برنامه، شیوه اجرا و اهمیت درک توانمندی‌ها نظر مثبت داشتند و مایل بودند مجموعه این کارگاه‌ها در ادامه دوره تحصیلشان در محیط بالین هم تکرار شود تا اهمیت آن برایشان نهادینه بماند.
وی در پایان سخنان خود از تمامی دانشجویان تسهیلگر شرکت‌کننده در برنامه و دکتر میرزازاده و سایر همکارانی که در اجرای این طرح همکاری داشتند قدردانی کرد./گ
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس و فیلم: مهدی کیهان
فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره مطهری( مجریان اصلی و همکاران)

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
  • گفت‌وگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده دهمین جشنواره شهید مطهری
  • دهمین جشنواره شهید مطهری
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد