کد خبر: ٧٤٣٥٣/ ٠٨:١٤ - سه شنبه ٢٨ فروردين ١٣٩٧/ تعداد بازدید: 56
چاپ
ارسال به دوست
گفت و گو با برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا
دکتر حاجی محمودی: برای رفع نیازهای جامعه باید راه‌حل ارائه دهیم
دکتر منان حاجی محمودی برگزیده نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا، بابیان اینکه وظیفه اعضای هیات علمی به آموزش و پژوهش صرف محدود نمی‌شود تأکید کرد در هر حیطه‌ای که فعالیت داریم باید بتوانیم به نیازهای جامعه پاسخ دهیم.

دریافت فیلم
با دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه که در نوزدهمین جشنواره ابن‌سینا به‌عنوان آموزشگر برتر معرفی و موفق به دریافت جایزه حکیم جرجانی شد به گفتگو پرداختیم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه حیطه‌ای برگزیده شدید؟

دکتر منان حاجی محمودی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی و استاد  تمام دانشگاه هستم و در محور آموزشگر برتر انتخاب شدم.

شما به‌عنوان آموزشگر برتر چه اصولی را در آموزش رعایت می‌کنید؟

ابتدا ضمن تشکر از هیات داوران که من را انتخاب کردند، باید بگویم در مقابل  اساتید پیشکسوت دانشگاه و اساتیدی که از آنان آموزش گرفتم خودم را محق این عنوان  نمی‌دانم. در حوزه آموزش نیز، با توجه به اینکه در دانشکده داروسازی، مبحث رژیم‌درمانی در بیماری‌ها را تدریس می‌کنم بیشترین نکته‌ای که برایم اهمیت دارد کاربردی آموزش دادن مطالب و تأکید بر اصول و مبانی است که بعدها هم برای دانشجویان و خانواده‌هایشان و هم برای کسانی که به آنان مراجعه می‌کنند مورداستفاده قرار گیرد. به همین منظور کلاس‌هایم به‌صورت مشارکتی با دانشجویان برگزار می‌شود  و آخر دوره نیز  دانشجویان پروژه‌ای را که به اتمام رساندند تحویل می‌دهند.درمجموع آموزشی که می‌دهم استاد محور نیست و بیشتر خود دانشجویان هستند که تدریس را پیش می‌برند.

شما به‌عنوان مسئول اجرایی دانشگاه چطور برنامه‌ریزی می‌کنید که  هم به فعالیت اجرایی برسید و هم به امور آموزشی که بر عهده‌دارید؟

به‌سختی!  معمولاً افرادی که علاوه بر وظایف هیات علمی،  مسئولیت کار اجرایی و  از سوی دیگر به‌عنوان یک خانم وظایف منزل را نیز بر عهده‌دارند مجبورند از زمان‌هایی که باید به خودشان اختصاص بدهند بگذرند. اگر بخواهم مروری کنم بر زمان‌هایی که گذراندم تا به امروز تنها افسوسم این است که برای خودم وقت زیادی نگذاشتم. امیدوارم ساعات شبانه‌روز به‌جای 24 ساعت دو برابر شود تا بتوانم مقداری هم وقت برای خودم بگذارم.

چه توصیه‌ای به اعضای هیات علمی که تازه فعالیت خود را آغاز کردند دارید؟

وظایف هیات علمی به تحقیق، چاپ مقاله و آموزش صرف خلاصه نمی‌شود. مهم این است در هر حیطه‌ای که فعالیت می‌کنیم چه آموزشی و چه پژوهشی، راه‌حلی برای مسائل جامعه ارائه دهیم. ما اعضای هیات علمی وظیفه‌داریم در محیط قرار بگیریم و  نیازهای جامعه را بهتر شناسایی کنیم تا بتوانیم در آموزش و پژوهش برای رفع آن نیازها تلاش کنیم. من پیش از اینکه کار اجرایی داشته باشم در محیطی فعالیت داشتم که به شناختم از جامعه کمک زیادی کرد و اگر این شناخت وجود نداشت مطمئنان امروز به گونه دیگری فکر می‌کردم. به‌هرحال اکنون‌که دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار آموزش و پژوهش، وظیفه ارائه  خدمت نیز بر عهده دارد به نظر می‌رسد شناخت زمینه‌های خدمت می‌تواند کمک کند که ما دانشجویان را خدمت محورتر و کاربردی‌تر پرورش دهیم.

و به‌عنوان سؤال پایانی جشنواره ابن‌سینا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره  انگیزه اعضای هیات علمی را برای تلاش بیشتر می‌کند. درواقع با شناسایی افرادی ذی‌صلاح می‌توان  انگیزه و رقابت بین افراد را برای رسیدن جهش و پیشرفت شغلی و علمی افزایش داد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس مهدی کیهان

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
  • برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ابن سینا
  • جشنواره ابن سینا
  • جشنواره
  • برگزیدگان
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد