کد خبر: ٨٠٨٦٣/ ٠٧:٣٩ - دوشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٧/ تعداد بازدید: 1489
چاپ
ارسال به دوست
معاونت پژوهشی, گروه خبری RSS
دکتر منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت: هر دانشکده، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز تحقیقات می‌تواند شعبه‌ای از یک مرکز رشد ایجاد کند
مدیر توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت با اشاره به ایجاد مراکز رشد اقماری در دانشگاه تاکید کرد هر دانشکده، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز تحقیقات می‌تواند شعبه‌ای از یک مرکز رشد ایجاد کند.

دانشکده، پژوهشگاه، پژوهشکده و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از ظرفیت مراکز رشد، برای حمایت از فناوران حوزه تخصصی خود در قالب شعبه‌ای از یک مرکز رشد بهره‌برداری کنند.
به‌منظور اهمیت اطلاع‌رسانی این موضوع، با دکتر محمدرضا منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

مراکز رشد اقماری به چه مراکزی گفته می‌شود؟
مراکز رشد اقماری زیرمجموعه مراکز رشد اصلی دانشگاه هستند که در پژوهشگاه، پژوهشکده، دانشکده و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه ایجاد می‌شوند تا ظرفیت‌های بالقوه یک واحد را با حمایت از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید، که توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال درزمینه های مختلف منتهی به فناوری تشکیل‌شده‌اند، بالفعل کنند. مراکز رشد اقماری با حمایت‌های مراکز رشد دانشگاه، در حوزه کارآفرینی، کسب‌وکار و ثروت آفرینی مبتنی بر پژوهش‌های علمی و صنعتی و با استفاده از توانمندی علمی و تخصصی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و نخبگان، اقدام به برنامه‌ریزی مؤثر برای پویایی و توسعه پژوهشگاه، پژوهشکده، دانشکده، مراکز تحقیقاتی خود خواهند کرد.

چه عاملی باعث شد که ایده راه‌اندازی مراکز رشد اقماری را پیگیری کنید؟
برای داشتن توسعه اقتصادی باید بتوانیم علم و دانش را به دارائی و ثروت تبدیل کنیم که ایجاد مراکز رشد راهی برای تحقق این مهم است. متأسفانه در زمان حاضر، مراکز رشد ما ظرفیت و زیرساخت‌های کافی برای تأسیس و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارند؛ بنابراین تمرکزمان را بر تقویت و توسعه مراکز رشد اقماری گذاشتیم تا کارآفرین از این طریق بتواند دستاوردهای تحقیقاتی، ایده‌های نوین و یافته‌های علمی خود را به کسب‌وکار تجاری تبدیل کند. از طرف دیگر برای نزدیک کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناورانه به گروه‌های آموزشی و پژوهشی و توسعه و تعمیق ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه فناوری، نزدیک کردن فیزیکی این دو نهاد اساسی جامعه بهترین راه است.

ضوابط تأسیس مراکز رشد اقماری تا چه حد مورد استقبال دانشگاه قرار گرفت؟
با توجه به اینکه این طرح هدف مشخصی را در تلاش برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم دنبال می‌کند، می‌طلبید که اقدام سازمان‌یافته‌ای برای بهره‌گیری از توان حداکثری ظرفیت‌های مراکز رشد اندیشیده شود؛ به همین دلیل ضوابط توسعه فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور، در سی و دومین جلسه کمیته فناوری دانشگاه مورخ 16 مرداد 97 مطرح و با موافقت اکثریت اعضا به تصویب رسید. پیرو ابلاغ این مصوبه تاکنون چند دانشکده و مرکز در حال بهره‌برداری از این زیرساخت بوده و به‌زودی شعب مراکز رشد خود را راه‌اندازی خواهند کرد.

کشش مراکز رشد و فراهم شدن زیرساخت‌ها و جذب پژوهشگاه، پژوهشکده، دانشکده و مراکز تحقیقاتی به چه میزان بوده است؟
برای موفق شدن در هر کاری، اولین اقدام فعالیت‌های ترویجی است. آن‌قدر نیاز مراکز مختلف برای گسترش کارآفرینی زیاد بود که در مدت یک ماه پس از تصویب ضوابط توسعه فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور، موفق به امضا دو تفاهم‌نامه شدیم و تفاهم‌نامه سوم هم در شرف امضا است.

مراکزی که خواستار راه‌اندازی مرکز رشد اقماری هستند باید چه امکاناتی داشته باشند؟
فضای مناسب با کارکرد مرکز رشد به میزان حداقل 50 مترمربع که به مدت 3 سال براي بهره‌برداری به مرکز رشد واگذار شود.

مراکزی که خواستار راه‌اندازی مرکز رشد اقماری هستند چگونه می‌توانند نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند؟
ارسال درخواست صدور مجوز فعالیت مرکز رشد اقماری در قالب کاربرگ درخواست به شورای مرکز رشد موردنظر که پس‌ازآن مراحل بررسی مدارک ارسالی در شورای مرکز رشد و تدوین و امضای توافق‌نامه با مرکز انجام می شود.

سخن آخر؟
اگر توسعه مراکز رشد عملی شود، پاسخگوی مشکل بسیاری از فناوران خواهد بود؛ به این صورت که با تجاری‌سازی پژوهش‌هایی که در بعد نظری به نتایج قابل قبولی رسیده، تولید ثروت خواهند کرد.

توضیح اینکه ضوابط توسعه فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور به‌صورت اقماری وابسته به مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران را می‌توانید در این قسمت مشاهده و دریافت کنید.

خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد