کد خبر: ٧٤٤٧٨/ ١٢:٠٥ - شنبه ٢١ بهمن ١٣٩٦/ تعداد بازدید: 1145
چاپ
ارسال به دوست
دانشکده طب سنتی, گروه خبری RSS
برگزاری دومین همایش دانش آموختگان و دانشجویان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی و مجمع عمومی انجمن علمی طب سنتی ایران
دکتر حسن تاج بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران، در دومین همایش دانش آموختگان و دانشجویان دانشکده طب ایرانی، تأکید کرد که گام برداشتن در عرصه طب سنتی جز با عشق و ارادت میسر نیست.

گالري عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دومین همایش دانش آموختگان و دانشجویان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی و مجمع عمومی انجمن علمی طب سنتی ایران باحضور استادان، اعضای هیأت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان دانشکده های طب ایرانی از سراسر کشور، روز پنج شنبه 19 بهمن 96 در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر آرمان زرگران، عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به شرح گزارش تدوین مطالبات در حوزه آموزش پرداخت و بیان کرد: پیرو برگزاری نخستین گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی که همزمان با برگزاری بزرگداشت استاد دکتر لاریجانی بنیانگذار دانشکده های طب ایرانی در مهرماه سال جاری برگزار شد، ما به جمع بندی بخشی از مطالبات، چالش ها و راهکارهای فعالان عرصه طب ایرانی دست پیدا کردیم. بنابرنتایج حاصل از این جمع بندی که برپایه خردجمعی محقق شده بود، چند پیش نویس در حوزه های مختلف تدوین شد که تلاش کردیم از طریق مراجع ذی ربط به پیگیری این مطالبت بپردازیم.
وی افزود: در همین راستا و با هدف بررسی نتایج پیگیری های انجام شده، مطرح شدن چالش های جدید و درنهایت تدوین سند جامعی از مطالبات، دومین گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان برگزار شده است.
در ادامه گردهمایی، نمایندگان دانشجویان هر سه گروه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی به قرائت مطالبات هر گروه با محوریت آموزش پرداختند.
پس از بیان مطالبات، میزگردی با حضور دکتر شمس اردکانی، دکتر خدادوست، دکتر رضایی زاده، دکتر حسینی یکتا و دکتر زرگران به منظور بحث پیرامون مطالبات و چالش ها و بیان اقدامات انجام شده برگزار شد.
در ابتدا دکتر شمس اردکانی ضمن تقدیر از مقام فاخر استاد دکتر حسن تاج بخش، ایشان را پشتوانه ای عظیم و همراهی همیشگی برای طب ایرانی دانست و افزود: طی ده سال گذشته دستاوردهای بسیار بزرگ و با ارزشی درحوزه طب و داروسازی سنتی تحقق پیدا کرده است و خوشبختانه ارتباط خوبی بین پزشکی چندهزارساله و پزشکی نوین ایجاد شده است و زحمات ارزشمند پیشکسوتان و تلاش دست اندرکاران کنونی این عرصه، منجر به کسب چنین جایگاهی برای طب سنتی و توفیقات بیشتری چون ایجاد بنیاد ملی طب ایرانی و تصویب کرسی طب سنتی در یونسکو، شده است.
در ادامه دکتر خدادوست از زحمات طاقت فرسا و بدون چشم داشت استادانی چون دکتر تاج بخش که در دوران تکفیر و انکار جامعه پزشکی، به دفاع از طب سنتی سینه سپرکردند و بدون وجود هیچگونه سند بالادستی در راه احیاء این طب کوشیدند، قدردانی کرد و افزود: بی شک کسانی در این راه گام گذاشته اند که ابعاد حکمی و معنوی این رشته را درک کرده اند. پیشکسوتان این پرچم را بلند کردند و اکنون به دست ما سپرده اند. ما هم تا امروز با تمام توان و نیرو برای تعالی طب ایرانی تلاش کردیم و آنچه اکنون ضرورت دارد حفظ انسجام، اتحاد، انصاف و تقوا در طی این مسیر است.
سپس دکتر رضایی زاده با اشاره به مشکلات اجرایی موجود، بر ضرورت پرداختن به بحث محتوا و کیفیت آموزشی تأکید کرد و از برگزاری هم اندیشی معاونان آموزشی و مدیران دفترهای توسعه آموزش در سومین گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.
رییس دانشکده طب ایرانی همچنین برگزاری بزرگداشت مقام علمی و جایگاه ارزشمند استاد دکتر حسن تاج بخش را در سومین گردهمایی دانش آموختگان و دانشجویان نوید داد.
در ادامه حاضران در گردهمایی به بیان مشکلات و چالش های موجود پرداختند و پرسش هایی را مطرح کردند.
بخش دوم این نشست با سخنرانی استاد دکتر تاج بخش آغاز شد.
وی در ابتدا از زحمات دکتر شمس اردکانی در تأسیس دانشکده طب ایرانی قدردانی کرد و افزود: من متخصص ایمن شناسی و میکروب شناسی هستم و بسیاری از پزشکان با کتاب های من فارغ التحصیل شده اند اما آنچه من را به عرصه طب سنتی کشاند، ارادت و عشق من به تاریخ و تمدن چندهزارساله ایران و طب ایرانی بود و من جز نسخه های کهن، استادی در طب سنتی نداشتم.
این چهره ماندگار در ادامه تصریح کرد: اگر عشق و علاقه به طب سنتی ندارید هرگز برای ارتقاء و کسب مدرک به این راه قدم نگذارید زیرا این دانش را از بین خواهید برد.
استاد تاج بخش در ادامه افزایش بی رویه مراکز و گروه های آموزشی را مضر دانست و کیفیت آموزش و وحدت رویه آموزش به دستیاران را بسیارمهم دانست و تأکید کرد مقاله صرف نوشتن، بلای جان علم کشور شده است.
وی افزود: هیچ ضرورتی ندارد که دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن و دفاع از پایان نامه صرفا مقاله داشته باشند و این کار باعث شود کیفیت آموزش واقعی آنها فدا شود. نوشتن مقاله زمانی نیاز است که مشکلی را حل بکند اما وقتی به ضرورتی برای ارتقاء تبدیل می شود، سرقت های علمی را گسترش می دهد. این وضعیت برای نوشتن کتاب نیز صدق می کند. کتاب نویسی علاوه بر علم، ذوق و دانش ادبی می خواهد اما زمانی که برای ارتقاء استادان ضروری می شود به نزول علم منجر خواهد شد.
در ادامه ی بخش دوم گردهمایی، دکتر شمس اردکانی پیرامون جایگاه تعیین کننده و مؤثر انجمن علمی طب سنتی سخن گفت و یکی از توفیقات حوزه طب ایرانی را تشکیل این انجمن برشمرد و نیز بر لزوم بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت های این انجمن در راستای اعتلای طب ایرانی تأکید کرد.
سپس دکتر حسینی یکتا رییس انجمن علمی طب سنتی ایران، به ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره و تغییرات اساسنامه این انجمن پرداخت و همچنین دکتر طالب بازرس انجمن، گزارش بیلان مالی انجمن را ارائه کرد.
در ادامه کاندیداهای هیأت مدیره و بازرس انجمن علمی طب سنتی به معرفی مختصری از برنامه های خود پرداختند و درنهایت با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و دکتر معصومی نماینده کمیسیون انجمن های علمی، انتخابات چهارمین دوره هیأت مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران برگزار شد.
براساس نتیجه رأی گیری؛ دکتر محمود خدادوست، دکتر نفیسه حسینی یکتا، دکتر عبدالله بهرامی، دکتر ناصر رضایی پور، دکتر آرمان زرگران، دکتر مظفرپور و دکتر ستایش به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره انجمن و دکتر سلطان پور و دکتر قراط به عنوان اعضای علی البدل برگزیده شدند. همچنین دکتر امیرمهدی طالب به عنوان بازرس اصلی انجمن و دکتر حمیدرضا حسین زاده به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.
توضیح اینکه حضور اعضای انجمن علمی در همایش و انتخابات، بسیار پرشور و چشمگیر بود و از سراسر کشور در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گرد هم آمده بودند.
خبر: خاطره فهیمی
عکس: اشکان نورکامی

انتهای پیام / *
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد