کد خبر: ٧٤٦٦٨/ ١٧:٠٢ - يکشنبه ٢٩ بهمن ١٣٩٦/ تعداد بازدید: 1268
چاپ
ارسال به دوست
با حضور دکتر کریمی نخستین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریتی جدید برگزار شد
در شورای دانشگاه پس از معرفی رئوس برنامه چهارساله دانشگاه در ارتباط با دانشکده‌ها، دستورالعمل فرآیند پیشنهاد مدیران گروه‌های آموزشی اصلاح و برگزیدگان نهایی جشنواره مجازی عملکردهای نوآورانه مشخص شد. همچنین با پیشنهادهای کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه، پیشنهاد اعضای هیات علمی وابسته و اعطای پایه به اعضای هیات علمی حائز شرایط موافقت شد.

گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه 29 بهمن 96 در سالن اجلاس دانشگاه تشکیل شد، ابتدا دکتر کریمی رییس دانشگاه، ضمن خسته نباشید به همکاران خود در انجام امور روزمره و فشار کار ناشی از روزهای پایانی سال گفت: باوجوداینکه به آخر سال نزدیک می‌شویم مطمئنان هیچ‌کدام از ما خسته نیستیم و امیدوارم با تلاش همکاران مشکلات دانشکده‌ها و بیمارستان به نحو مناسبی برطرف  شود.
رییس دانشگاه با اشاره به دستور جلسه گفت: در این نشست برنامه عملیاتی چهارساله معاونت‌ها که در ارتباط با دانشکده‌هاست ارائه می‌شود و اعضای شورا می‌توانند نظرات خود را برای پیشبرد بهتر اهداف دانشگاه اعلام کنند.

نقش دانشکده‌ها در توسعه فعالیت‌های پژوهشی

سپس دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، به بیان رئوس برنامه 4 ساله این معاونت پرداخت و گفت: تمامی برنامه‌های این معاونت وابسته به دانشکده‌هاست چراکه حدود 40 تا 60 درصد بودجه پژوهشی ما به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که مربوط به دانشکده‌هاست.
وی بر ضرورت همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها با معاونت تحقیقات تأکید کرد و گفت: بسیاری از پژوهشگران ما عضو گروه‌های آموزشی هستند و فقط 10 تا 15 درصد همکاران، هیات علمی پژوهشی محسوب می‌شوند از سوی دیگر نقش دانشجویان و دستیاران در پژوهش‌های بالینی و پایه بسیار پررنگ  است لذا همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها با این معاونت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دکتر صحرائیان با اشاره به چهار راهبرد اصلی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: در زمینه هدفمندسازی پژوهش با رویکرد ارتقا سلامت و خلق ثروت انتظار داریم گروه‌های مختلف اولویت‌های پژوهشی خود را تعیین کنند و دانشکده‌ها به پژوهش‌های باهدف حل مشکلات نظام سلامت توجه کرده و از پایان‌نامه‌های محصول محور حمایت کنند.
وی هدف‌گذاری در انجام مطالعات بزرگ بالینی و ثبت بیماری‌ها را از دیگر برنامه‌هایی دانست که با مشارکت دانشکده‌ها قابل انجام است و گفت: 9 برنامه ثبت بیماری‌ها در حال انجام است که در صورت همکاری دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها می‌توان در این زمینه به قابلیت‌های بیشتری دست‌یافت.
دکتر صحرائیان تفویض اختیار به شوراهای محیطی در طرح‌های مرتبط با صنعت،  حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از تدوین توافقنامه‌های تحقیق و توسعه مشترک با صنعت را از دیگر برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: به‌منظور همکاری بین دانشکده‌ها و گروه‌های پایه و بالینی می‌توان در قالب تفاهم‌نامه و یا دیدارهای چندجانبه همکاری‌های پژوهشی را افزایش داد.

تأکید بر ارتقا کیفی آموزش با مشارکت دانشکده‌ها

در ادامه دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، رئوس برنامه چهارساله این معاونت را در قالب شش محور بیان کرد و گفت: بهبود زیرساخت‌ها، ارتقا کیفی، ساماندهی خدمات، بین‌المللی سازی و مجازی‌سازی حوزه آموزش در کنار اعتلای اخلاق و تعهد حرفه‌ای ازجمله راهبردهایی است که موردتوجه  معاونت آموزشی قرار دارد.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه سیپاد گفت: سامانه یکپارچه پژوهش، آموزشی و دانشجویی (سی پاد ) به همت واحد آی تی دانشگاه عملیاتی شده و اجزای آن در حال بارگذاری است تکمیل این برنامه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در زمان پیش رو انجام شود.
معاون آموزشی دانشگاه با تأکید بر ارتقا کیفی آموزش گفت: با توجه به حمایت معاونت آموزشی از  طرح‌های  توسعه آموزشی، انتظار داریم دانشکده‌ها،  طرح‌های توسعه‌ای مسئله محور را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین در تعامل دانشکده‌ها با بیمارستان‌ها امکان آموزش بالینی دانشجویان رشته‌های پرستاری، پیراپزشکی، داروسازی و توان‌بخشی فراهم می‌شود.
وی افزود: در زمینه بین‌المللی سازی آموزش براساس تأکیدات رییس دانشگاه، در حال پیگیری کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان شهریه پرداز داخلی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی هستیم. در زمینه مجازی‌سازی آموزشی هم برنامه‌ریزی‌شده 40 درصد از اعضای هیات علمی از یادگیری الکترونیک در تدریس دروس حضوری استفاده کنند. همچنین برای 20 تا 25 درصد دروس به درخواست گروه‌های آموزشی محتوای الکترونیکی تولید شود.

میزبانی دانشگاه از جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در نهم اسفندماه

سپس دکتر حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه ضمن معرفی برنامه چهارساله این معاونت، از رشد مشارکت‌ها و فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه خبر داد و گفت: با همکاری دانشکده‌ها و معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه، موفق به شناسایی استعدادها و توانمندی‌های دانشجویان شدیم و به پیشرفت خوبی در جشنواره دانشجوی نمونه کشوری دست‌یافتیم به‌طوری‌که از یک برگزیده در سال گذشته به چهار یا پنج برگزیده در سال 96 رسیدیم.  امسال این جشنواره برای نخستین بار خارج از نهاد ریاست جمهوری و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نهم اسفندماه برگزار می‌شود.
وی با اشاره به جهش دانشگاه در جشنواره فرهنگی سیمرغ گفت: این جشنواره هرسال توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شود که امسال با مشارکت دانشکده‌ها  و تدابیر همکاران معاونت‌های دانشجویی و اجتماعی فرهنگی، در زمینه  ارسال آثار دانشجویان 100 درصد رشد داشتیم. سال گذشته 500 اثر به ثبت رسیده بود که امسال این رقم به هزار و 200 اثر افزایش‌یافته است.
معاون دانشجویی دانشگاه، با اعلام افزایش استقبال دانشجویان از انتخابات شورای صنفی گفت: امروز شاهد انتخابات شورای صنفی دانشجویان هستیم که 50 درصد نسبت به سال گذشته با استقبال بیشتری روبرو شده و بعضی از دانشکده‌ها مانند دندانپزشکی، توان‌بخشی و پیراپزشکی که شورای صنفی نداشتند به این انتخابات اضافه شدند.

ایجاد شعب بین‌الملل دانشگاه در آینده
در ادامه دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه، محور اصلی برنامه‌های این معاونت را دانشکده‌ها دانست و گفت: ما در ستاد نقش هماهنگ‌کننده و حمایت گر را برعهده داریم براین اساس برنامه چهارساله معاونت بین‌الملل با کمک معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها تدوین‌شده است.
دکتر کردی با اشاره به تفاوت بین‌المللی سازی در دانشکده‌های مختلف گفت: هریک از دانشکده‌ها بایستی برنامه استراتژیک خود را بر مبنای برنامه کلی دانشگاه در حوزه بین‌الملل تدوین کنند.
وی هدف از بین‌المللی سازی دانشگاه را ارتقا آموزش، تحقیقات و ارائه خدمات دانست و گفت: ما به دنبال بین‌المللی شدن در خانه هستیم یعنی باید استانداردهای بین‌المللی را در سطح نیروی انسانی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها تقویت کنیم.
معاون بین‌الملل دانشگاه، با اشاره به 9 راهبر این  معاونت در راستای بین‌المللی سازی گفت: در زمینه ارتقا جایگاه دانشگاه در عرصه بین‌الملل در حال پیگیری تأسیس شعب بین‌المللی هستیم به این منظور 4 کشور موردبررسی قرار گرفتند و امیدواریم طی یکی دو سال آینده در عراق یکی از شعبه‌ها را تأسیس کنیم.
وی با تأکید بر طراحی مدارک مشترک بین‌المللی گفت: یکی از برنامه‌های ما در ارتقا آموزش، فعال‌سازی واحدهایی است که کمتر به عرصه بین‌المللی ورود پیدا کردند ازاین‌رو در حال پیگیری برای توسعه فعالیت‌های رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در این زمینه  هستیم.

معاونت توسعه و نقش دانشکده‌ها در پیشبرد اهداف آن
در ادامه، دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، با اشاره به پیگیری 9 استراتژی در سال‌های 1397تا 1400 در این معاونت گفت: به‌منظور همسوسازی توان علمی و عملی نیروی انسانی، ارتقا توان مهارتی و افزایش انگیزه منابع انسانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
وی با تأکید بر حمایت دانشگاه از خلق ثروت و مدیریت منابع گفت: دانشکده‌ها پروژه‌های متعددی به انجام رسانده‌اند که در مرحله تجاری‌سازی متوقف‌شده و ما در نظر داریم این فعالیت‌ها را تقویت کنیم.
دکتر بیگلر با اشاره به برنامه‌ریزی دانشگاه در زمینه توسعه فضای فیزیکی گفت: با تأکید رییس دانشگاه در حال پیگیری تملک دو اراضی هستیم که یکی در منطقه 22 پیرامون بیمارستان شریعتی 2 و به مساحت 18-17 هکتار است و دیگری هم به مساحت 24 هکتار در منطقه 18 واقع‌شده که امیدواریم توسعه‌های آینده دانشگاه شامل پارک علم و فناوری و دانشکده‌هایی که با کمبود فضای فیزیکی مواجه‌اند در آن صورت بگیرد.
وی افزود: یکی از انتظارات ما تدوین طرح جامع در دانشکده‌هاست تا براساس آن برنامه‌های کوتاه‌مدت و افق بلندمدت خود را طراحی کنند.
دکتر بیگلر با اشاره به برنامه امور رفاهی دانشگاه گفت: در حال انسجام بخشیدن به امور رفاهی نیروی انسانی هستیم در این زمینه از توان دانشگاه‌های دیگر هم استفاده خواهیم کرد.

تأکید بر مشارکت اعضای هیات علمی در تشکیل سمن‌ها
سپس دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه با اشاره به نقش 25 درصدی نظام سلامت در ارتقا سلامت جامعه گفت: با توجه به اینکه 75 درصد سلامت با مشارکت نهادها و سازمان‌های دیگر تأمین می‌شود لازم است فعالیت‌های اجتماعی دانشگاه توسعه پیدا کند.
وی با تأکید براینکه باید سلامت را اجتماعی کنیم افزود: 80 درصد بیماری‌های ناشی از سبک زندگی است و به‌جای اینکه مردم برای درمان خود به پزشکان مراجعه کنند ما باید برای آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها به سمت جامعه برویم.
دکتر رستمیان با اشاره به فعالیت معاونت اجتماعی فرهنگی در سه بخش مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و امور خیریه گفت: دانشکده‌ها با مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان خود می‌توانند در این سه زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

حمایت از طرح‌های مرتبط با نیاز سلامت
دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه نیز سه راهبرد اصلی این معاونت را ارتقا کیفیت و افزایش سطح پوشش و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد که با همکاری و مشارکت 6 دانشکده هدف‌گذاری شده است.
وی افزود: یکی از برنامه‌های ما آموزشی کردن شبکه‌های بهداشتی است که با همکاری معاونت آموزشی انجام می‌شود و دانشکده‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به حمایت از تحقیقات مرتبط با نیازهای نظام سلامت گفت: معاونت بهداشتی منابع خوبی در زمینه تحقیقات نظام سلامت در اختیار دارد که محققان می‌توانند با پژوهش در زمینه اولویت‌های این معاونت از آن برخوردار شوند.

راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل تجهیزات و ملزومات پزشکی
دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز به نقش دانشکده‌های داروسازی و فناوری‌های نوین در پیشبرد اهداف این معاونت اشاره کرد و گفت:  با کمک دانشکده فناوری‌های نوین، آزمایشگاه کنترل تجهیزات و ملزومات پزشکی را راه‌اندازی خواهیم کرد.
وی افزود: توسعه خدمات داروسازی بالینی و بیمارستانی و توسعه بخش‌های مراقبت‌های دارویی نیز با همکاری دانشکده داروسازی در حال پیگیری و اجراست.

نقش دانشکده‌ها در پیش برد اهداف معاونت درمان
دکتر رضایی معاون درمان نیز راهبردهای این معاونت را در 4 محور ارتقا کیفیت خدمات درمانی، بهبود نظام مدیریتی، توسعه فناوری اطلاعات در حوزه درمان و بازنگری در نحوه اجرای برنامه‌های تحول سلامت عنوان کرد و گفت: انتظار داریم از توان علمی دانشکده‌ها بخصوص در حوزه‌های مدیریتی، اقتصاد دارو و درمان و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی برای رفع مشکلات حوزه درمان استفاده کنیم.
معاون درمان دانشگاه ارتقا کیفیت خدمات اورژانس‌ها و توسعه کمی و کیفی نظارت بر واحدهای درمانی را از اولویت‌های این معاونت برشمرد گفت:  به‌منظور بهبود نظام مدیریتی در حال بازنگری نحوه اداره بیمارستان‌ها هستیم. همچنین با همکاری وزارت بهداشت در نظر داریم HIS بیمارستانی  را ارتقا دهیم.
وی افزود: ازآنجاکه 80 درصد پرداخت از جیب مردم در بخش سرپایی است برای کاهش هزینه‌های مردم باید به بخش خدمات سرپایی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مصوبات شورا
توضیح اینکه در این نشست، اصلاحات مربوط  به دستورالعمل فرآیند پیشنهاد مدیران گروه‌های آموزشی توسط  دکتر سهراب پور ارائه شد که پس از بحث و بررسی اعضای شورا به تصویب رسید. همچنین با پیشنهاد استاد وابسته در دو دانشکده تغذیه و فناوری‌های نوین موافقت شد.
همچنین دکتر ترابی دبیر ستاد نوآوری دانشگاه نیز به ارائه گزارشی از جشنواره مجازی عملکردهای نوآورانه و معرفی عملکردهای نوآورانه فصل اول و دوم این جشنواره در سال 96 پرداخت که پس از تبادل‌نظر اعضای شورا، مقرر شد در روز جشنواره هر سه عنوان فصل‌های اول و دوم مورد تشویق قرار گیرند. همچنین محورهای جشنواره سال آینده با عنوان «دانشگاه و ثروت آفرینی» و «تمرکززدایی مؤثر و کارآمد» مشخص شد.
دکتر پارساپور دبیر کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه نیز  پیشنهاد‌های این کمیته در خصوص نام‌گذاری آزمایشگاه شیمی عالی به نام مرحوم استاد شفیعی، آزمایشگاه شیمی عمومی به نام مرحوم استاد فرسام و کتابخانه تخصصی مرکز تحقیقات قرآن و حدیث به نام مرحوم استاد اصفهانی را مطرح کرد که مورد تصویب قرار گرفت.
دکتر نمازی مدیر موزه تاریخ علوم پزشکی نیز پیشنهاد اعطای نشان قدمت به مراکز تاریخی حوزه سلامت را مطرح کرد که کلیات آن به تصویب اعضای شورا رسید.
دکتر بیگلر هم پیشنهاد اعطای حداکثر سه‌پایه به برخی از اعضای هیات علمی را که از مأموریت‌های آموزشی و بورسیه استفاده کردند و تعهد خدمتشان در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه بوده؛ مطرح کرد که مورد تصویب شورا دانشگاه قرار گرفت.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
  • شورای دانشگاه
  • برنامه چهارساله
  • کمیته شناسایی و معرفی مشاهیر
  • دانشکده ها
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
کاربر مهمان
1396/12/02 11:37
0
0
سلام و احترام خوب است که میبینیم، دانشگاه در راه درستی پیش می رود. اما یک سوال، این همه رییس دانشکده و ...........در جلسه طولانی نشستند و هیچ مطلبی نگفته اند! ایکاش نظرات روسای دانشکده ها و ..........هم درج شود تا شایبه مونولوگ بودن جلسه پیش نیاید. اگر هم چیزی نگفته اند، هییت رییسه محترم دانشگاه زمانی را برای شنیدن اختصاص دهد. موفق باشید
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد