کد خبر: ٨٠٧٠٣/ ١٠:١٦ - چهارشنبه ١٨ مهر ١٣٩٧/ تعداد بازدید: 1737
چاپ
ارسال به دوست
معاونت پژوهشی, گروه خبری RSS
دبیرخانه همایش و فن بازار ملی سلامت، سازمان‌های کارفرمایی را به هم‌اندیشی دعوت کرد
نشست هم‌اندیشی در خصوص همایش و فن بازار ملی سلامت با حضور نمایندگانی از سازمان‌های کارفرمایی ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تأمین اجتماعی، بهداشت و درمان صنعت نفت، دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونت آموزش و پژوهش هلال‌احمر و گسترش و نوسازی صنایع ایران در سالن شورای معاونت تحقیقات و فناوری تشکیل شد.

در این جلسه که دوشنبه 16 مهر 97 برگزار شد، دکتر منظم، مدیر توسعه فناوری و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، تعامل با سازمان‌های کارفرمایی را بخشی از فرایندی که در توسعه فناوری به آن نیاز داریم دانست.
دکتر منظم گفت: شاید همایش، نام و بهانه خوبی برای این جلسات نباشد چون هدف ما صرفاً گفت‌وگو نیست. درواقع حلقه بیرونی فناوری‌هایی که محققان در دانشگاه تولید می‌کنند سازمان‌های کارفرمایی هستند که سفارش‌دهنده و خریدار هستند و برای ما صنعت محسوب می‌شوند. فن بازار شاید نامی نزدیک‌تر به هدف ما باشد که بین فناور و جایی که به آن فناوری نیاز دارد ارتباط برقرار می‌کند.
وی هدف از این نشست را تکمیل حلقه و شناخت نیازهای فنّاورانه سازمان‌های کارفرمایی و برقراری ارتباط با محققان و رسیدن به فرایند توسعه فناوری از طریق همکاری و هم‌فکری با سازمان‌های کارفرمایی دانست.
در ادامه دکتر فریدی، دبیر اجرایی همایش توضیح داد: بخش همایش شامل پنل‌های تخصصی در راستای دانشگاه نسل سوم است که تلاش می‌کند آموزش و پژوهش را در راستای نیاز جامعه هدفمند کند و گفت: اگر بخواهیم در کشوری سربلند زندگی کنیم باید هر آنچه تولید می‌کنیم ازجمله تحقیق و آموزش در راستای نیاز جامعه باشد و به بدنه اجتماع بازگردد.
وی افزود: بخش فن بازار صرفاً یک نمایشگاه نیست و شامل غرفه‌هایی است که اگرچه شرکت‌های بزرگ هم در آن حضور خواهند داشت ولی عمدتاً برای دیده شدن هسته‌ها و شرکت‌های نوپا است که توسط مراکز رشد دانشگاه‌های سراسر کشور در این غرفه‌ها تجمیع خواهند شد.
در ادامه دکتر مؤذنی، دبیر فناوری رویداد گفت: چرخه فناوری چرخه‌ای نیست که یک نفر بتواند آن را به حرکت دربیاورد؛ موضوعی که یک محقق به‌عنوان نیاز جامعه به سراغ پژوهش برای آن می‌رود، نیاز به حمایت، هم‌اندیشی متمادی و دائمی و مشتری دارد. بنابراین امیدواریم که با این جلسات تفاهم، همکاری و جریان فکری بین سازمان‌ها ایجاد شود و بتوانیم به توانایی‌های یکدیگر اعتماد کنیم و نیازهای خودمان را در مسیر فناوری قرار دهیم تا هم دانشگاه‌ها تقویت شوند و هم قسمت‌های مختلف جامعه با کمترین هزینه به اهداف خود برسند. مسلماً این تعامل باید دستاوردی برای سازمان‌های کارفرمایی داشته باشد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با اختلاف زیادی از دیگر دانشگاه‌ها در رتبه اول پژوهش کشور قرار دارد و پس از سال‌ها که به موضوع فناوری پرداخته، امروز به این پختگی رسیده است که به‌صورت حرفه‌ای وارد حیطه فناوری شود و در چرخه بازار نیاز و مصرف قرار بگیرد. شرکت‌های زیادی در دانشگاه شکل گرفتند و به‌خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دستاوردهای زیادی دارند و در حوزه کارآفرینی و صرفه‌جویی ارزی مؤثر هستند. تاکنون این نیازشناسی از طرف شرکت‌ها بوده و خودشان با جمع‌آوری نیازهای جامعه و تبدیل به دانش فنی به این نقطه رسیده‌اند ولی لازم است که یک چرخه تنظیم‌شده و هدفمند وجود داشته باشد و اگر این نیازها از شرکت‌های کارفرمایی و بازار مصرف اضافه شود، مسلماً کارهای بزرگ‌تری انجام خواهد شد؛ به همین دلیل هدف از فن بازار حمایت عملیاتی از شرکت‌های نوپا و ایده‌ها است.
نمایندگان سازمان‌های حاضر ضمن استقبال از رویداد قول دادند که با حضور پررنگ و مؤثر در همایش و فن بازار و درج لوگوی سازمان مربوطه از این رویداد ملی حمایت معنوی کنند و در راستای راه‌اندازی سامانه عرضه و تقاضا با دبیرخانه همایش تعامل مستمر داشته باشند. بخصوص نمایندگان سازمان‌های هلال‌احمر و گسترش و نوسازی ایران برای خرید و سرمایه‌گذاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اعلام همکاری کردند. نماینده سازمان تأمین اجتماعی از امکان تخصیص گرنت به پایان‌نامه‌های مسئله محور گفت و تصریح کرد با حضور نماینده‌ای از معاونت درمان در همایش، شاید این سازمان بتواند در بخش سرمایه‌گذاری نیز فعالیت کند. نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای اطلاع‌رسانی به انجمن‌ها و صندوق‌های تخصصی و حمایت مالی از صنایع موردنیاز سازمان اعلام آمادگی کرد.
همچنین دکتر منظم سه نکته حائز اهمیت در خصوص حضور سازمان‌های کارفرمایی در این رویداد بزرگ را برشمرد. اول اینکه سازمان‌های کارفرمایی و شرکت‌های نوپا در فن بازار با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند و در ادامه فرآیندهای ارتباطی و حمایتی یکدیگر را می‌شناسند و درنهایت کارفرمایان می‌توانند از حوزه‌هایی که به آن علاقه‌مند هستند حمایت مالی و معنوی کنند.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد