کد خبر: ٩٣١٩٩/ ١٦:٥٧ - شنبه ٢٠ مهر ١٣٩٨/ تعداد بازدید: 605
چاپ
ارسال به دوست
دانشکده توانبخشی, گروه خبری RSS
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل دانشگاه مدل فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده توانبخشی را الگویی مناسب برای سایر واحدهای دانشگاه دانست
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه در گزارش عملکرد بین‌المللی دانشکده توانبخشی گفت: میانگین فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده توانبخشی درزمینهٔ میزان دانش‌آموختگان بین‌الملل، اساتید مدعو، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی برگزارشده و سخنرانی‌های برگزارشده به زبان انگلیسی از میانگین دیگر واحدهای دانشگاه بالاتر است.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، بیست و دومین نشست معاونت بین‌الملل این دانشکده سه شنبه 15 مهرماه با حضور دکتر وحید ضیائی و دکتر احمد اسماعیل‌زاده معاونان آموزشی و پژوهشی پردیس بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمدرضا هادیان رئیس و اعضای شورای بین‌الملل دانشکده توان‌بخشی برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر محمدرضا هادیان ضمن خوش‌آمد گویی با اشاره به اینکه باید به کمک هم چرخ بزرگ حضور در عرصه‌های بین‌المللی را جلو ببریم اظهار امیدواری کرد هم‌اندیشی در این نشست موجب ترسیم نقشه راه برای فعالیت‌های آتی بین‌المللی این دانشکده باشد.  دکتر هادیان بابیان اینکه باید به دنبال راهکار مشترک برای چالش‌ها بود گفت: نمی‌توان از گروه‌های نوپا درزمینهٔ جذب دانشجوی بین‌الملل، انتظار داشت که از ابتدا با تعداد دانشجوی زیاد دوره را شروع کنند و بهتر است این گروه‌ها در برگزاری کلاس‌ها از سوی دانشگاه حمایت شوند.
در ادامه دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بین‌المللی این دانشکده ازجمله تعداد متقاضیان و دانشجویان بین‌المللی دانشکده، برگزاری کمیته دانشجویان بین‌الملل، پیشنهاد برنامه‌ها و مقاطع جدید گروه‌ها برای جذب دانشجوی بین‌الملل، دوره‌های کوتاه‌مدت Certificate based، سخنرانی‌های برگزارشده به زبان انگلیسی، وضعیت کشورهای منطقه در رشته‌های توانبخشی و درنهایت فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو پرداخت. 
 معاون بین‌الملل دانشکده در بخشی از گزارش خود به تعداد اساتید مدعو به تفکیک گروه‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: از توانمندی علمی و تخصصی اساتید مدعو بین‌المللی گروه‌ها در برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی و سمینارهای مجازی و مشارکت در پایان‌نامه‌های دانشجویان به‌عنوان مشاور استفاده می‌شود.
وی تفویض مسئولیت پرداخت شهریه به دانشکده‌ها را با توجه به مشکلات موجود موجب کاهش تعداد متقاضیان برای برخی رشته‌ها و مقاطع دانست و گفت: افزایش تعداد متقاضیان بین‌الملل تحصیل نیاز به راه‌حل‌های جدید دارد. وی کمبود فضاهای آموزشی و پایین بودن سطح زبان انگلیسی بعضی از پذیرفته‌شدگان را از دیگر چالش‌های دیگر این حوزه عنوان کرد.
وی در بخشی از سخنانش بابیان اینکه رشته‌های شنوایی‌شناسی و گفتاردرمانی در کشورهای همسایه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود ندارد پیشنهاد  کرد دوره‌های کوتاه‌مدت Certificate based طراحی و اجرا شود.
سپس دکتر غلامرضا علیایی معاون آموزشی دانشکده برخی مشکلات آموزشی دانشجویان بین‌الملل را بیان و پیشنهاد کرد در هر ترم تحصیلی حداقل دو بار نشست شورای آموزشی بین‌الملل برگزار شود تا مسائل و مشکلات آموزشی دانشکده‌ها مطرح تا در خصوص آن چاره‌اندیشی شود. 
وی با اشاره به اینکه پذیرش متقاضیان بین‌الملل در این دانشکده از نیمسال اول سال 91 با امکانات محدود و در زمان ادغام با دانشگاه علوم پزشکی ایران آغازشده است و سیاست‌ها کلی بر این اصل بود که متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه را باوجود محدودیت امکانات بپذیریم گفت: بااین‌حال در حال حاضر پذیرش دانشجوی کارشناسی با تعداد اندک باعث شده که برنامه‌ریزی برای هر ترم بسیار مشکل شود. وی پیشنهاد کرد کلاس‌های کارشناسی با حداقل 10 دانشجو، کارشناسی ارشد با 5 دانشجو و دکتری با 3 دانشجو برگزار شود.
 معاون آموزشی دانشکده دسترسی نداشتن کارشناسان آموزش دانشکده به سیستم سیپاد و نمرات دانشجویان در حال تحصیل به‌ویژه دروسی که خارج از دانشکده به آنان ارائه می‌شود را از دیگر مشکلات آموزشی برشمرد و پیشنهاد کرد این دسترسی به کارشناسان دانشکده‌ها داده شود. 
در ادامه دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی دانشکده بهره‌گیری از ارتباطات بین‌المللی این دانشجویان با متخصصان و کارشناسان کشورشان را فرصت مغتنم برای انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی برشمرد. وی برگزاری دوره‌های پاره‌وقت را نیز یکی از راه‌های جذب متقاضیان بین‌المللی دانست. 
در ادامه دکتر اسماعیل‌زاده معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل مهم‌ترین معضل پژوهش دانشجویان بین‌الملل سامانه پژوهشیار  عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام‌شده به‌زودی فرمت انگلیسی سامانه در اختیار دانشجویان بین‌الملل قرار خواهد گرفت. 
وی با اشاره به اینکه بیست‌ودو درصد مقالات اعضای هیئت‌علمی دانشکده توان‌بخشی در سال 2018 با نویسنده همکار خارجی نوشته‌شده است گفت: در سال 2019 این میزان به 29% ارتقا یافته است. معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل دانشگاه گفت: مقالات منتشرشده با همکاری نویسنده بین‌المللی، 30% از کل مقالات منتشرشده این دانشکده است. وی چاپ این مقالات از سال 2011 یعنی هم‌زمان با پذیرش دانشجوی بین‌الملل در این دانشکده را از نکات قابل‌توجه دانست و ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد پذیرش دانشجوی بین‌الملل منجر به افزایش مقالات بین‌المللی و درنتیجه کمک به روند رو به رشد مقالات پژوهشی دانشگاه است.
وی با اشاره به میزان فعالیت‌های بین‌الملل انجام‌یافته در دانشکده توان‌بخشی و با توجه به روند افزایشی و موفق چاپ مقالات پژوهشی و همچنین پذیرش دانشجویان بین الملل این دانشکده خاطرنشان کرد که مدل این فعالیت‌ها می‌تواند به‌عنوان الگوی مناسبی برای سایر واحد های دانشگاه مطرح شود. 
معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل دانشگاه بابیان حمایت دانشگاه از پروژه‌های بین‌المللی مشترک گفت: باهدف انجام پروژه‌های بین‌المللی مشترک هر شش ماه کمپین grant writing تحت نظر استاد خارجی برگزار می‌شود که اساتید ایده‌های خود را برای جذب پروژه‌های بین‌المللی در قالب پروپوزال طرح تا در این دوره‌ها اصلاح و درنهایت در سطح بین‌الملل مطرح شود.
وی اقدام بعدی این معاونت برای افزایش تعداد متقاضیان بین‌الملل را پذیرش دانشجو به‌صورت دانشجوی دکتری تخصصی استاد محور عنوان کرد و افزود: روند پذیرش تا دانش‌آموختگی دانشجو در آن تسهیل شده است. وی ادامه داد: پذیرش دانشجوی دکتری به‌صورت استاد محور ازجمله فرصت‌های بی‌نظیری است که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرارگرفته است. 
دکتر اسماعیل‌زاده در بخشی از سخنانش اظهار داشت: چهار نوع گرنت برای اساتیدی که مقالاتی با مشارکت نویسنده همکار خارجی چاپ می‌کنند، در نظر گرفته‌شده که اساتید می‌توانند از طریق سامانه پژوهشیار برای دریافت آن اقدام کنند.
در پایان وی بابیان برخی مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پژوهش از برگزاری نشست با آنان باهدف حل این مشکلات در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
در ادامه نشست دکتر ضیائی معاون آموزشی پردیس بین‌الملل در پاسخ به مسائل مطرح‌شده، اولین قدم برای قرار گرفتن در میان 500 دانشگاه برتر دنیا را بین‌المللی سازی دانشگاه دانست و گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری درحال‌توسعه است و نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص حاکم بر جامعه، قطعاً با مشکلات زیادی مواجه هستیم. بااین‌حال طبق گزارشی که از فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده توان‌بخشی ارائه شد، فعالیت‌های این دانشکده از میانگین دانشگاه بالاتر است و بدیهی است که دانشگاه در خصوص رشته‌های نوپا همکاری لازم با دانشکده را خواهد داشت. وی در خصوص پیشنهاد پذیرش دانشجو به‌صورت پاره‌وقت، استفاده از ظرفیت‌های دانشکده مجازی را راهکار مناسب برای پذیرش این دسته از دانشجویان دانست.
دکتر ضیائی معاون آموزشی پردیس بین‌الملل گفت: برگزاری دوره‌های مشترک به‌نحوی‌که دانشجو نیمی از دوران تحصیل خود را در ایران و نیم دیگر را در دانشگاه کشور مقصد بگذراند و درنهایت مدرکی با توجه به توافق دو دانشگاه به دانشجو اعطا شود، مورد استقبال دانشگاه است. وی برگزاری برخی کلاس‌ها به‌صورت پودمانی را از دیگر شیوه‌های جذب دانشجوی بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در این شیوه به دانشجو پس از گذراندن تعداد مشخصی از این پودمانی‌ها مدرک تعلق می‌گیرد و یا برای گذراندن هر پودمان دانشجو Certificate دریافت می‌کند.
معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه، پذیرش دانشجوی دکتری استاد محور توسط اعضای هیئت‌علمی را منوط به احراز مرتبه دانشیاری و یا استادی ، H-index بالای 10 و همچنین انتشار 4 مقاله در دو سال اخیر به‌عنوان نویسنده اول یا نویسنده مسئول عنوان کرد.
دکتر ضیائی در خصوص شهریه دانشجویان بین‌الملل و تفویض آن به دانشکده توانبخشی گفت: با توجه به اینکه تاکنون پذیرشی که به متقاضیان داده‌شده طبق الگوی قبلی بوده تا فوریه 2020 نیز متقاضیان این دانشکده همچنان با توجه به الگوی قبلی ثبت‌نام‌شده و هزینه پرداخت نمایند و مسئولیت متقاضیانی که پس‌ازآن پذیرش می‌شوند به دانشکده واگذار شود.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا

 

انتهای پیام / *
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
کاربر مهمان
1398/07/20 23:38
0
0
سلام متحول کردن دانشگاه یعنی اتفاقی که در دانشکده توانبخشی می افتد.
کاربر مهمان
1398/07/20 23:32
0
0
سلام و عرص خداقوت و خسته نباشید به اساتید پرتوان و هدفمند دانشکده توانبخشی
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد

#