کد خبر: ٥٥٠٩٧/ ١٠:٠٨ - چهارشنبه ١٢ آبان ١٣٩٤/ تعداد بازدید: 2154
چاپ
ارسال به دوست
داروسازی, پزشکی خانواده
ندای تندرستی
مسمومیت ناشی از داروها
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: داروها یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت‌زا در منازل می‌باشند و شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش‌از مقادیر درمانی است.

چگونه از بروز مسمومیت ناشی از داروها پیشگیری نماییم
- داروها یکی از خطرناک‌ترین عوامل مسمومیت‌زا در منازل می‌باشند و شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش‌از مقادیر درمانی است.
- عدم توجه به مصرف میزان دارو، مصرف داروها در تاریکی، همراه با خواب‌آلودگی و مصرف خودسرانه داروها، همگی می‌تواند منجر به مسمومیت‌های دارویی شوند.
- مسمومیت‌های دارویی، در کودکان اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می‌دهد.

برای پیشگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات ذیل توجه نمود
- چنانچه در خانه کودک زیر 5 سال دارید، حتماً داروها را در کمدهای بالا، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.
- مراقب باشید تا در هنگام بیماری کودک، دوز تکراری و یا دارو بیشتر از میزان تجویزشده به کودک ندهید.
- از قرار دادن دارو در کیف‌دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شوید.
- داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چراکه کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است داروها را به دهان ببرند.
- اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.
- داورها را دربسته بندی اولیه نگهداری نمایید تا در هنگام بروز مسمومیت بتوانید اطلاعات درستی را در مورد داروی مصرفی به پزشک ارائه نمایید.
- چنانچه فردی در خانواده در حال درمان ترک اعتیاد می‌باشد، از دسترسی کودکان به داروهای درمان‌کننده اعتیاد پیشگیری نمایید.
- مرگ بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال و مخصوصاً تعویض بطری دارو با بطری نوشیدنی‌ها و مصرف اتفاقی آن‌ها صورت گرفته است.

سایر نکاتی که در مورد پیشگیری از بروز مسمومیت‌های دارویی و در خصوص مواجهه با فرد مسموم توصیه می‌شود به شرح زیر است:
بهتر است داروهای بیمار افسرده، بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس ایشان قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل‌آورید.
در سالمندان هم مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی یا کم‌سوادی و یا خوانا نبودن دستور مصرف دارو ممکن است منجر شود تا سالمندان داروی خود را به‌اشتباه یا به‌طور تکراری مصرف نمایند. برای جلوگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید.
بهترین روش برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو می باشد.
- مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به‌طور ناگهانی وخیم گردد و یا در آینده منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه در فرد مسموم شود.
- در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.
- ایجاد استفراغ در مسمومیت‌ها تنها باید به توصیه پزشک باشد چراکه این عمل در برخی از مسمومیت‌های دارویی سبب وخامت اوضاع بیمار خواهد شد.
- در اغلب مسمومیت‌های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه هر چه سریع‌تر با شماره تلفن مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم 1490 و یا اورژانس 115 تماس بگیرید.

منبع: معاونت غذا و دارو
تنظیم:مونا عدالت یار

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد