کد خبر: ٧٠٦٥٠/ ١٣:٣٢ - جمعه ١٧ شهريور ١٣٩٦/ تعداد بازدید: 206
چاپ
ارسال به دوست
ستاد مرکزی روابط عمومی
عيد سعيد غدير؛ عيد امامت و ولايت مبارك باد
رسول اكرم(ص) فرمود؛ هركس دوست دارد مانند من زندگي كند و مانند من بميرد، به ولايت علي بن ابيطالب تمسك جويد.(شرح ابن ابي الحديد، ج 9، ص 168)

غدير تكرار اولين است در كلام آخرين، همان كلام نوراني كه در اولين پيام، علي را به برادري و وصايت خواند. غدير ميراث ماندگار پيامبر عظيم الشان اسلام و فرصتي براي تقرّب به آستان بلند آن امام همام و تجديد پيمان با آن پيشواي برترين است. غدير، پيام رهايى است؛ پيام گسيختن زنجيرهاى بسته بر پاى بشر، پيام تداوم پيامبرى است با همه آرمان‏هاى بلندش. غدير، ادامه بعثت است براى شكستن بت‏هاى فكر و دل، براى عبور از خودپرستى به خداپرستى، براى بيرون آمدن از اسارت خويش و رسيدن به آزادگى حقيقى كه در سايه عبوديت حاصل مى‏ شود. غدير، پايان رسالت است و على عليه‏ السلام مولا مى‏ شود تا پرچم پيامبر را پس از او به دست بگيرد و لباس رزم بپوشد براى آزادى بندگان خدا.
اينك، افق در پهنه غدير، چشم انتظار حادثه اي است، پيامبر(ص) در واپسين دقايق «حجة‏الوداع» ‏و سربلند از رسالت‏ خويش به نزديكى سرزمين «جحفه‏» رسيد. در آخرين محدوده ميقات، جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و اولين پيام رسالت ‏بعد از توحيد را، بر ايشان ابلاغ كرد، تا او براى آخرين بار پيام ولايت را بازگويد و حجت را بر مردم آن روز و نسل‏هاى آينده تمام كند. بلال اذان نماز را شروع نمود و پيامبر خدا(ص) كلام وحى نازل شده بر خويش را چنين زمزمه كرد:
"يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته، و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين".( مائده/67)
اى پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده كاملا به مردم برسان؛ اگر آن را [به جهاتى مانند تقيه و ...] ابلاغ نكنى، رسالت ‏خداوند را انجام نداده‏ اى. خداوند تو را از جميع خطرات [احتمالى] نگاه مى‏ دارد و خداوند جمعيت كافران [لجوج] را هدايت نمى‏ كند.
در پي كلام وحي، پيامبر(ص) امر كرد، تا كاروان حجاج در منطقه غدير خم متوقف شوند و فرمود: كساني كه جلوتر هستند بازگردند و كساني كه عقب مانده اند به اجتماع حجاج در غدير خم برسند. آن حضرت بر بالاي منبري از جهاز شتران در حالي كه حضرت علي (ع) در كنار ايشان قرار داشت، خطبه اي ايراد فرمود. در اين خطبه كه با ستايش و حمد خدا شروع مي شد، حديث ثقلين را بيان كرد. سپس در حالي كه دست حضرت علي (ع) را بلند كرد، از مردم پرسيد: «اي مردم آيا من از خود شما بر شما اولي و مقدم‌ نيستم؟» مردم پاسخ دادند: «بله اي رسول خدا.» حضرت گفت: « خداوند ولي من است و من ولي مؤمنين هستم و من نسبت به آنان از خودشان اولي و مقدم مي باشم.» آن گاه فرمود: «پس هر كس كه من مولاي او هستم علي مولاي اوست.» سه بار اين جمله را تكرار كرده و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستي كن، هر كسي كه علي را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر كسي كه او را دشمن دارد و ياري نما هر كسي كه او را ياري مي نمايد و به حال خود رها كن، هر كس كه او را وا مي گذارد.» پس خطاب به حجاج گفت: «اي مردم حاضرين به غايبين اين پيام را برسانند.» هنوز اجتماع متفرق نشده بود كه بار ديگر جبرئيل بر پيامبر وارد و اين آيه را نازل كرد: «امروز دين شما را به كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و دين اسلام را بر شما پسنديدم.» ( سوره مائده، آيه 3 )، سپس پيامبر دستور داد كه مردم با حضرت علي(ع) بيعت كنند.

 رسول اكرم(ص) در مورد شخصيت بي انتهاي حضرت علي (ع) و كمالات بي نظير و فضايل بي پايانش احاديثي فرموده اند كه به بخشي از آنها اشاره مي نماييم:
- اگر تمام باغ ها قلم شود، همه درياها مركب، همه جن ها حسابگر و انسان ها نويسنده شوند تا همه فضايل و مناقب علي را بشمارند نمي توانند. (محجة البيضاء، ج 4، ص 206).
- پروردگار عالم به من وحي كرد و مرا مأمور ساخت كه علي(ع) را با لقب اميرالمومنين بخوانم و فرمود: تا به حال، كسي را با اين لقب نخوانده ام و آن را به كسي نخواهم داد. (بحار الانوار، ج 37، ص 2904 )
- پيامبر اكرم(ص) قبل از وفات خويش از آينده خبر داد و فرمود: پيروان حضرت موسي به هفتاد و يك گروه تقسيم شدند؛ همه آنان اهل آتش هستند جز گروهي كه از وصي اش" يوشع " پيروي كردند و پيروان حضرت مسيح نيز به هفتاد و دو گروه تقسيم شدند و همگي گرفتار عذاب اخروي مي شوند، جز آنان كه از جانشين او" شمعون" تبعيت كردند، امت من نيز به هفتاد و سه شعبه تقسيم مي شوند همگي در قهر خدا گرفتار خواهند شد مگر آن گروه راستين كه از وصي و جانشينم علي بن ابيطالب(ع) پيروي نمايند.( وسايل الشيعه، ج 18، ص 31)
- هركس مي خواهد حضرت نوح(ع) را در عزم و اراده اش بنگرد و علم سرشار حضرت آدم(ع) را درك كند و به جدم حضرت ابراهيم(ع) در حلم و بردباري اش نگاه كند و حضرت موسي(ع) را در ذكاوت و هوشياري و حضرت عيسي(ع) را در زهد و بي توجهي به دنيا ببيند، وجود مبارك علي(ع) را ببيند.(محجة البيضاء، ج 4، ص 92)
- من شهر علم هستم و علي درِب آن است، هر كس مي خواهد وارد آن شود بايد از دربش بگذرد.( كنزالعمال، ج 11، ص 600)              
- علي از حيث قضاوت و داوري در ميان امت من بي نظير است. (آفتاب ولايت، ص 138)
- علي داناترين امت من بعد از من است. (كنز العمال، ج 6، ص 15)/ق

"اعمال عيد سعيد غدير"

گردآوري و تنظيم: بهلولي
منبع: تبيان

 

انتهای پیام / *
کلید واژه ها
  • عید سعید غدیر
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد