کد خبر: ٩١٠٣٥/ ١٥:٥٠ - يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨/ تعداد بازدید: 2033
چاپ
ارسال به دوست
روابط عومی حوزه ریاست, گروه خبری RSS
نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه برگزار شد
تاکید دکتر کریمی بر اولویت فناوری اطلاعات در دانشگاه
در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، فعالیت‌های مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گالری عکس
در این نشست که 27 مرداد 98 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر مرعشی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به تشریح اقدامات این حوزه و برنامه‌های پیش روی آن پرداخت و گفت: آنچه به‌عنوان گزارش ارائه می‌شود حاصل تصمیمات و اقدامات مدیران قبلی دانشگاه و حوزه IT است و صرفاً مربوط به یک سال گذشته که من این مسئولیت را پذیرفتم نیست.

بررسی عملکرد مدیریت امار و فناوری اطلاعات دانشگاه

وی به معرفی واحدهای همکار خود در مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه پرداخت و گفت: 32 نیروی انسانی در چهار واحد فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات، امور شبکه و زیرساخت و واحد آمار فعالیت دارند.
دکتر مرعشی به بیان اقدامات و برنامه‌های هریک از این چهار واحد پرداخت و گفت: انتشار سالنامه آماری، اصلاح و به‌روزرسانی محتوای آن محصول فعالیت واحد آمار است.
وی به بیان فعالیت‌های  واحد فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: اقدامات مربوط به توسعه و ارزیابی وب‌سایت‌های فارسی و انگلیسی واحدها، نگهداری و به‌روزرسانی پورتال دانشگاه، پیگیری برنامه عملیاتی حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و پیگیری موارد تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران در زمینه‌های توسعه زیرساخت، احراز هویت، وب‌سایت و... در این واحد انجام می‌شود.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه از راه‌اندازی فاز اول سرویس Eduroam  در دانشگاه خبر داد و گفت: این سرویس آکادمیک در سطح جهانی است که با راه‌اندازی آن اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در سفرهای خود، می‌توانند از طریق ایمیل به شبکه اینترنت سایر دانشگاه‌ها دسترسی پیدا کنند.
دکتر مرعشی با اشاره به اقدامات مربوط به واحد تحقیق و توسعه فناوری اطلاعات گفت: یکپارچه‌سازی سامانه‌های پژوهشی، آموزشی و دانشجویی (سیپاد)، ارتقا سیستم HIS، راه‌اندازی سامانه انبار داده دانشگاه، سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات‌پایه، نوبت‌دهی متمرکز پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع و سیستم پکس جامع بخشی از اقدامات مربوط به این واحد است.
وی افزود: در حال حاضر 6 سیستم HIS در سطح 14 بیمارستان دانشگاه وجود دارد که پشتیبانی، پایش کیفیت داده‌ها، بهبود وضعیت تبادل اطلاعات با سامانه پرونده الکترونیک سلامت آن و... برعهده واحد تحقیق و توسعه فناوری دانشگاه است.
دکتر مرعشی پایش کیفیت داده را فرایندی برای ثبت داده‌های درست و به‌روز دانست که از سال گذشته آغاز شده گفت: در راستای بهبود کیفیت اطلاعات و پرونده‌های ارسالی به سامانه سپاس، مسئولی به‌عنوان پایش کیفیت داده‌های بیمارستانی تعیین شد. همچنین فرم‌های بیمارستانی به شکل الکترونیک درآمد. داده‌های نادرست از سیستم اطلاعات بیمارستانی استخراج و فرآیندهای نادرست بیمارستانی شناسایی شد. حذف آمار دستی و الکترونیک شدن آمار روزانه بخش‌ها نیز از دیگر اقدامات این حوزه است که  تداوم آن نیاز به حمایت‌های روسای بیمارستان‌ها دارد.
وی با اشاره به ایجاد سامانه انبار داده گفت: با توجه به تنوع HIS های بیمارستانی نیاز به ایجاد سامانه انبار داده داشتیم که اطلاعات مربوط به همه HIS ها در آن جمع‌آوری شود. در فاز اول 33 شاخص را در زمینه پذیرش بیماران، مالی و دارو و تجهیزات تعریف کردیم و بعد این شاخص‌ها را به 50 مورد رساندیم. این بازنگری باتوجه به نیاز مدیریتی در هر مقطعی ادامه دارد و از تیرماه امسال نیز 14 بیمارستان دانشگاه به سامانه انبار داده متصل شده‌اند.
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه، با اشاره به استقرار سامانه متمرکز نوبت‌دهی گفت: درحال حاضر از 17 مرکزی که قرار بود به سامانه نوبت‌دهی متمرکز دانشگاه متصل شوند؛ در 12 مرکز این سامانه عملیاتی شده است. با کمک سامانه، امکان نوبت‌دهی تلفنی، اینترنتی، اپلی کیشن و حضوری وجود دارد و امیدواری با راه‌اندازی آن آرامش به مراکز پرمراجعه دانشگاه بازگردد.
دکتر مرعشی درخصوص اقدامات دانشگاه در زمینه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع گفت: برای اجرای این پروژه وقت زیادی صرف شده است. شهر تهران با وجود سه دانشگاه فعال در آن، نیاز به نقشه جامع نظام  ارجاع دارد که به‌صورت مشترک در حال تدوین است. دانشگاه مسئولیت ایجاد زیرساخت فنی این پروژه را برعهده داشت که این کار را انجام داده است و بعضی از مراکز به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند و چرخه نظام ارجاع در آن‌ها اجرا می‌شود.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با اشاره به اقدامات مربوط به واحد امور شبکه و زیرساخت گفت: نگهداری و توسعه دیتاسنتر، سرویس‌دهی به واحدهای مستقر در ستاد و رسیدگی به 5 هزار درخواست خدمت، بازدید و ارائه خدمت به مرکز آزمون و همکاری در برگزاری 30 آزمون در سال، پیگیری راه‌اندازی سامانه امضای دیجیتال و درگاه دسترسی یکپارچه سامانه‌های دانشگاه (SSO) ازجمله اقداماتی  است که در این واحد انجام می‌شود.
وی افزود: دیتاسنتر دانشگاه با وجود همه محدودیت امکانات، در بین سایر دانشگاه‌ها نمونه  است و برای نگهداری و ارتقا همچنین مجموعه‌ای نیاز به حمایت‌های بیشتر دانشگاه داریم.
دکتر مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برنامه‌های پیش روی این مدیریت پرداخت و گفت: تکمیل زیرسیستم ارزشیابی 360 دانشکده پزشکی،  شروع طراحی ماژول دانشجویی سیپاد، توسعه و راه‌اندازی داشبوردهای مدیریتی HIS، اجرای سامانه مدیریت اطلاعات جغرافیایی و تشکیل بانک اطلاعات مکانی مراکز دانشگاه‌های تهران، ایران، شهید بهشتی و البرز و... ازجمله برنامه‌های پیش روی این مدیریت است.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با اشاره به چالش‌های این مدیریت در اجرای برنامه‌های خود گفت: افزایش تقاضا برای الکترونیک شدن فرآیندها و راه‌اندازی سامانه‌ها، موجب استهلاک و از دور خارج شدن منابع سخت‌افزاری می‌شود که بایستی منابع موردنیاز برای جایگزینی آن و همچنین ارتقا و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه در سطح دانشگاه فراهم شود.
وی کمبود کیفی نیروی انسانی متخصص متناسب با مأموریت‌ها و اهداف این حوزه را از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: باید نیروهای کارآمد و تمام‌وقت به‌عنوان مسئول IT واحدها در نظر گرفته شود.

ارزیابی هیئت‌رئیسه

در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه با تشکر از روحیه همکاری دکتر مرعشی در پیشبرد برنامه‌های ITدانشگاه خواستار تقویت IT  در حوزه مدیریت دارو شد.
چترروز مدیر مالی دانشگاه، دستاوردهای IT دانشگاه در حوزه مالی و اداری را در کشور و خاورمیانه کم‌نظیر دانست و گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها برای به‌کارگیری این سامانه‌ها در مراکز خود، به دانشگاه درخواست همکاری داده‌اند.
دکتر ترابی رییس دبیرخانه مرکزی، میزخدمت و اتوماسیون اداری دانشگاه،  بر استفاده بهینه از سامانه‌های موجود تأکید کرد و گفت: به‌جای درخواست سامانه‌های جدید، می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را ببریم. میزخدمت دانشگاه قابلیت‌های بسیاری دارد که اگر به‌درستی استفاده شود پاسخگوی نیازهای موجود خواهد بود.
دکتر حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه، بر حمایت از مدیریت IT دانشگاه تأکید کرد و گفت: اگر از این حوزه انتظارهای بسیاری وجود دارد باید به همان نسبت نیز موردحمایت قرار گیرد.
دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه، بر ضرورت تدوین برنامه بلندمدت در حوزه  ITتاکید کرد و خواستار تهیه دیتاسنتر دوم دانشگاه شد.
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، به بیان ضرورت ایجاد داشبورد مدیریتی حوزه پژوهش پرداخت.
دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه نیز استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی مرتبط با حوزه IT را در ارتقا این حوزه مؤثر دانست.

آموزش رکن اصلی بکارگیری قابلیت‌های بی‌شمار فناوری اطلاعات

سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: از دکتر مرعشی، همکاران  ایشان در جلسه و حوزه IT تشکر می‌کنم که در پیشبرد برنامه‌های دانشگاه بسیار کمک‌کننده و همراه هستند.
رییس دانشگاه، با تأکید بر نگاه واقع‌بینانه در ارزیابی وضعیت وجود و حرکت به سمت آینده گفت: نیاز اصلی همه ما و کل مجموعه دانشگاه عبور از کانال آموزشی در زمینه IT است. باید ابتدا این واقعیت را  بپذیریم که بدنه دانشگاه از IT دور است و سپس برای آموزش آن برنامه‌ریزی کنیم.
دکتر کریمی بر به‌کارگیری  قابلیت‌های حوزه ITتاکید کرد و گفت: همین گوشی‌های تلفن همراه، امکانات بسیاری دارند که همه آن‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد درحالی‌که  از طریق موبایل و اتصال آن به  اینترنت به‌راحتی می‌توان بسیاری از کارها را نظارت و مدیریت کرد.
رییس دانشگاه اجرای پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک را نیازمند همراهی پزشکان دانست و گفت: ما از حوزه IT دانشگاه دور هستیم درحالی‌که انتظارهای بسیاری از این حوزه داریم.
دکتر کریمی ترسیم چشم اندازه آینده IT  دانشگاه را ضروری دانست و گفت: مدیریت IT باید جدا از کارهای روزمره خود، اتاق فکری تشکیل دهد و برای بررسی وضعیت موجود دانشگاه و  پیش‌بینی اهداف بلندمدت IT  برنامه‌ریزی کند. این برنامه‌ریزی باید کاملاً واقع‌بینانه باشد.
وی بر اطلاع‌رسانی اهداف IT دانشگاه به واحدها تأکید کرد و گفت:  در جلساتی که با روسای دانشکده و بیمارستان‌ها برگزار می‌شود، برنامه‌های IT  و انتظارهای این حوزه از مراکز را بیان کنید. گاهی بی‌اطلاعی از برنامه‌های IT دانشگاه، می‌تواند مانع سرعت بخشیدن به کارها شود.
رییس دانشگاه بار دیگر بر آموزش IT در دانشگاه تأکید کرد و گفت: باید این آموزش‌ها، به مجموعه دانشگاه به‌صورت منظم و به روش‌های مختلف ارائه شود.
دکتر کریمی  ارتقاIT  را از اولویت‌های اصلی دانشگاه دانست افزود: برنامه بلندمدت این حوزه را تدوین و کمبودهای پیش روی آن را شناسایی کنید که دانشگاه بداند در چه زمینه‌های باید بیشتر حمایت کند.
وی بابیان اینکه  مدیریت دانشگاه ماهیت پویایی دارد و این پویایی در بعضی واحدها مانند IT بیشتر است  افزود: مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه باید متناسب با پیشرفت تکنولوژی، به‌روز باشد و در اجرای برنامه‌های خود این به‌هنگام بودن را نشان دهند.
رییس دانشگاه، بر سیاست‌گذاری‌های کلان دانشگاه در  حوزه IT تأکید کرد و  گفت: درگذشته، هریک از واحدها برحسب نیاز خود، به‌صورت جداگانه نرم‌افزارهایی را تهیه و استفاده می‌کردند. باوجوداینکه به اعمال محدودیت در مدیریت واحدها مخالفم؛ ولی معتقدم  مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه باید سیاست‌ها و اولویت‌های این حوزه را به‌صورت متمرکز تعیین و به مراکز اعلام کند تا براساس این سیاست‌ها، برنامه‌ریزی کنند.
دکتر کریمی بابیان اینکه حجم کار در حوزه IT بسیار است اما نباید از پیشبرد امور ناامید شد گفت: مهم است اجرای فعالیت‌ها، در مسیر اهداف و برنامه‌های دانشگاه باشد. اگر این‌گونه باشد امیدی هست که روزی به نتیجه برسیم حتی اگر حرکتمان کند باشد. اما مطمئن باشید  با انجام کارهای پراکنده به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم.
وی  از همکاران واحد آمار دانشگاه در بازنگری سالنامه آماری تشکر کرد و گفت: امیدوارم  با همکاری مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی، تحلیل داده‌های آماری سالنامه نیز تهیه شود تا  از این اطلاعات به‌صورت کاربردی استفاده کنیم و بدانیم در طول این سال‌ها دانشگاه در چه حوزه‌های روند تند یا کندتری داشته است.
رییس دانشگاه با تأکید بر ارتقا زیرساخت‌های دانشگاه گفت: در زمینه زیرساخت  IT دانشگاه، از گذشته کارهای خوبی  صورت گرفته ولی سرعت پیشرفت تکنولوژی‌ها و تحول برنامه‌های متعدد، نشان می‌دهد که در این حوزه ضعف‌هایی نیز وجود دارد که برای ارتقا آن، بیش از بودجه، به برنامه و صرف انرژی بسیار نیاز است.
دکتر کریمی با ابراز امیدواری از اینکه  مسائل حوزه IT دانشگاه، برطرف می‌شود افزود: دانشگاه ناگزیر به پیشرفت در حوزه IT  است. IT فقط مختص به یک واحد و فرد نیست بلکه مربوط  به آینده کل دانشگاه است. 
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های دکتر مرعشی و همکاران این حوزه تشکر کرد و گفت:  دانشگاه خانه ماست و وظیفه اصلی‌مان خدمت در این مجموعه است. دو سال از این دوره مدیریتی به‌سرعت گذشت و برای مدت باقی‌مانده، باید کاری کنیم که دانشگاه حداقل یک‌قدم، روبه‌جلو حرکت کند تا مدیریت‌های بعدی بتوانند از آن استفاده کنند.
خبر: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

انتهای پیام / *
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد

#