کد خبر: ٨٦٣٠٦/ ١٢:٣١ - دوشنبه ١٩ فروردين ١٣٩٨/ تعداد بازدید: 648
چاپ
ارسال به دوست
معاونت درمان, گروه خبری RSS
گفتگو با دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه
گزارش جامع معاون درمان در خصوص عملکرد حوزه درمان دانشگاه در ایام تعطیلات نوروز 98
دکتر رضایی در گفتگو با خبرنگار معاونت درمان دانشگاه گفت: با توجه به روحیه فداکاری که در مجموع کارکنان درمانی دانشگاه وجود دارد، باوجود برخی محدودیت ها، نگرانی ندارم و بر این باورم سختی های کاری موجب افزایش توانمندی ما می شود.

 دکتر مهدی رضایی در گفتگویی با خبرنگار روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه 19 فروردین 98 به سوالاتی در خصوص نحوه ارائه خدمات درمانی به بیماران و نتایج بازدید های نظارتی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه،کارشناسان معاونت درمان و ستاد هدایت از مراکز تحت پوشش در ایام نوروز 98 پاسخ گفت. متن این گفتگو به شرح زیر است:

 آقای دکتر  لطفا در خصوص فعالیت ستاد نوروزی معاونت درمان توضیح دهید.
بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم سال نو را به همه مردم عزیز ایران و به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران تبریک می گویم و از همه عزیزانی که با حضور در نوبت های کاری تعیین شده چه درمراکز درمانی و چه در ستاد در ایام تعطیلات نوروز به مردم ارائه خدمت کردند قدردانی می کنم.
در ستاد نوروزی معاونت درمان از 29 بهمن 1397 برنامه ریزی طرح ویژه سلامت نوروزی آغاز شد. ستاد EOC نیز از اول اسفند 97 زیر نظر مستقیم دکتر کریمی رئیس محترم دانشگاه و به صورت ویژه در بحث چهارشنبه پایان سال و در ادامه در موضوع بحران سیل به صورت آماده باش کامل بود. و این برنامه ها تا ساعت 8 صبح 17 فروردین 98 ادامه داشت.

چه تعداد بازدید نظارتی در این ایام از مراکز تحت پوشش دانشگاه انجام شد؟
تعداد 34 بازدید اعضای محترم هیئت رئیسه دانشگاه از بیمارستانهای دانشگاهی، تعداد 54 بازدید پزشکان مقیم ستاد هدایت از بخش اورزانس بیمارستان های دولتی و خصوصی و تعداد 156 نفر-بازدید کارشناسی از مراکز تابعه اعم از بیمارستان ها، درمانگاه ها و ... ( خصوصی و دولتی ) در این ایام انجام شد.

چه بخش هایی در مراکز تابعه دانشگاه در این ایام فعال بود؟
بخش های ویژه و اورژانس همه بیمارستان های دولتی و خصوصی فعال بود.
کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی در روزهای غیر تعطیل رسمی پذیرای بیماران سرپایی بودند.
 بخش دیالیز و بیماران خاص با تمام ظرفیت فعال بود و کارشناس مقیم جهت پاسخگویی به مسافران نوروزی در ستاد معاونت درمان حتی در ایام تعطیل رسمی نیز حضور داشت.
خدمات دندانپزشکی دولتی در منطقه اسلامشهر که منطقه ای محروم است در این ایام برنامه ریزی شد. البته همکاران بخش خصوصی نیز همکاری خوبی در این ایام داشتند.
مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه های تشخیصی در بیمارستان ها به صورت شبانه روزی فعال بودند.
بیمارستان های مجری کد 247 و 724 فعالیت داشتند.
واحد شکایات و سامانه 190 آماده پذیرش نظرات مراجعین بود.
برنامه هدایت مادران باردار پرخطر  با همکاری معاونت درمان، ستاد هدایت و بیمارستان های تابعه به درستی انجام شد. و خوشبختانه نتایج خوبی هم در پی داشت.
بیمارستان ها طبق روال سال های قبل موظف به تامین دپوی مناسب مواد مصرفی و دارویی شدند و خوشبختانه هیچ گزارشی مبنی بر لغو اعمال جراحی به علت نبود تجهیزات و ... نداشتیم.

لطفا در خصوص میزان مراجعه مردم به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در این ایام توضیح دهید.
طبق گزارش ستاد هدایت دانشگاه، تعداد یکصد هزار و 793 تن به اورژانس بیمارستان های دولتی و خصوصی مراجعه کردند. که از این میان حدود 83 هزار و 466 تن مراجعه سرپایی و حدود 17 هزار و 327 تن بستری بودند.
تعداد کل بیماران ارجاع شده از اورژانس و سایر بخش ها به ICU حدود 870 تن و به CCU حدود 808 تن گزارش شد.  
تعداد اعمال جراحی اورژانسی انجام شده در بیمارستان ها، دو هزار و 358 مورد و تعداد جراحی الکتیو انجام شده در این ایام در بیمارستان ها، سه هزار و 583 مورد گزارش شده است.
تعداد مصدومان ترومایی مراجعه کننده به اورژانس یک هزار و 35 تن بود.
تعداد کل مصدومین ترافیکی آورده شده به اورژانس چه از طریق EMS  و چه سایر روش ها، 613 تن گزارش شده است.
تعداد بیماران ارجاع شده با هماهنگی قبلی، 141 مورد و بدون هماهنگی 451 مورد بود.
تعداد بیماران اعزام شده به سایر مراکز درمانی، 143 مورد گزارش شده است.

آیا بازدیدهای نظارتی معاونت درمان در ایام نوروز بازخوراندی هم داشت؟
بله، در مجموع 26 مورد از بازدید ها منجر به تذکرات کتبی به مراکز مربوطه شد. در سایر موارد نیز گزارش بازدیدها به صورت کتبی به مراکز منعکس می شود.

در خصوص بحران سیل، ستاد نوروزی دانشگاه چه اقداماتی را انجام داد.
متاسفانه بحران سیل در ابتدای فروردین اتفاق افتاد که برای همه ما تالم آور بود. بنابراین جلسات هماهنگی با استانداری و EOC  وزارت بهداشت و سایر سازمان های مرتبط و آماده باش 24 ساعته گروه مدیریت بحران، به عنوان وظیفه ذاتی حوزه بهداشت و درمان پیگیری و انجام شد. همچنین در خصوص مدیریت تخت های اورژانس بیمارستانی جهت پوشش بیمارانی که احتمالا از مناطق سیل زده به تهران اعزام میشدند برنامه ریزی هایی شد. از همان شروع حوادث به مناطق سیل زده اعلام آمادگی و از داوطلبین خدمت درگروه های مختلف پزشکی جهت اعزام به این استان ها ثبت نام کردیم.
در حال حاضر استان تهران به عنوان معین استان خوزستان انتخاب شده و من به نمایندگی از سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به همراه تیم ارزیابی استانداری تهران عازم استان خوزستان هستم. امیدواریم بتوانیم برای کاهش عوارض ناشی از سیل در این استان، گام های موثری برداریم.

شما در سمت معاون درمان دانشگاه خدمات ارائه شده در بیمارستان های تابعه را در این ایام چگونه ارزیابی می کنید؟
ارزیابی کلی از اقدامات انجام شده در حوزه درمانی دانشگاه رضایت بخش بوده است. البته این گفته به معنای نداشتن ایراد نیست. بلکه مهم این است ارزیابی درستی از عملکرد خودمان داشته باشیم و برای برطرف کردن موارد نقص تلاش کنیم.

به عنوان سخن پایانی، چه پیامی برای حوزه درمان دانشگاه در سال جدید دارید؟
با توجه به روحیه فداکاری که در مجموع کارکنان درمانی دانشگاه وجود دارد، علی رغم برخی محدودیت ها، نگرانی ندارم و بر این باورم سختی های کاری موجب افزایش توانمندی ما می شود. انشاالله با تلاش جمعی سال جاری را با موفقیت پیش ببریم.

خبرنگار: نجمه باهو

انتهای پیام / *
اخبار مرتبط
نظرات کاربران
کاربر مهمان
1398/01/20 13:6
0
0
ممنون از خدمات و فعالیت جناب دکتر رضایی و کلیه همکاران محترم و دست اندرکار
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




سامانه نظرسنجی و افکار سنجی
اقدام روابط عمومی در انتشار تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب مصاحبه های هفتگی با اساتید ، در سایت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
بد
خیلی بد

#