دکتر جوادی: گستره خدمات مددکاری را در سطح نظام شبکه توسعه دهیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حاشیه سومین همایش تقدیر از مددکاران اجتماعی مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران که همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام حسین(ع) در تالار ابن سینا برگزار شد؛ دکتر سید محمد حسین جوادی، رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: از دیر باز ولادت امام حسین (ع) به عنوان روز مددکار و هفته آخر اسفند ماه نیز به عنوان روز جهانی مددکار نام گذاری شده است. با توجه به گسترش مشکلات اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، لازم است که در حوزه مددکاری اجتماعی نیز، روندی تخصصی را اتخاذ کنیم.

وی تنظیم و تدوین شناسنامه شغلی مددکاری را به فال نیک گرفت و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر تلاش های خوبی برای توسعه کمی و کیفی مددکاری اجتماعی شده و در این زمینه پروتکل های تخصصی مددکاری در حوزه های مختلف و استانداردهای ملی دیگر نیز انجام شده است.

دکتر جوادی، با طرح این سئوال که "آیا مردم نیاز به خدمات شایسته تر و بهتری در حوزه حمایت های روانی و اجتماعی ندارند؟" خاطر نشان کرد: قطعا مردم شایستگی دریافت خدمات با کیفیت تری را دارند. در دوران پاندمی کرونا، مددکاران علاوه بر بیماران به خانواده ها و بازماندگان آنها نیز خدمات متنوعی را ارائه کردند و این در حالی است که گاهی گستره مشکلات به قدری وسیع هست که خدمات مددکاران به تنهایی کفایت امر را نمی کند.

وی بر ضرورت توسعه کمی خدمات در مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: قطعا باید گستره خدمات مددکاری را در سطح نظام شبکه نیز ارائه دهیم. این مسئله موجب می شود که غربالگری درستی از مشکلات صورت گیرد و بسیاری از معضلات در سطح محله رفع شود.

رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، در ادامه خواستار حمایت های اجتماعی یکپارچه از گروه های نیازمند شد و تصریح کرد: این مسئله می تواند بسیار کمک کننده باشد چرا که ما خارج از محیط های درمانی، کنترلی بر حمایت های اجتماعی بیماران نداریم در این شرایط، بیمار اختلال روانی مزمن و یا بیماران دارای اعتیاد، عموما خدمات مناسبی را پس از ترخیص دریافت نمی کنند. اگر بتوانیم ساختار حمایت اجتماعی داشته باشیم که در آن سمن ها و هم مراکز دولتی و خصوصی نقش داشته باشند، می توانیم خدمات شایسته ای را به مردم ارائه دهیم.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب