دکتر نعمت الله عطایی: برای نخستین بار نوموگرام های استاندارد فشارخون ویژه کودکان ایرانی در طیف سنی یک ماه تا هجده سال تدوین شد

همچنین در این مدت فاز اول رجیستریCKD در کودکان به اتمام رسید که نتایج آن در مجله  Urology Journal/Vol 18 No. 1/ January-February 2021/ pp. 122-130 منتشر شد.
در حال حاضر اجرای فاز دوم رجیستری CKD در کودکان پس از آماده شدن سامانه ثبت الکترونیکی به صورت شبکه‌ای در سطح کشور با مشارکت اکثریت همکاران فوق تخصص در طب نفرولوژی کودکان در دانشگاه‌های مختلف شروع شده که امید است  نتایج آن در کاهش آلام مبتلایان به بیماری مزمن کلیه در کودکان و کاهش موارد مرگ‌ومیر کمک‌کننده باشد. 
از دیگر طرح‌های تحقیقاتی این مرکز تدوین نوموگرام (منحنی‌های استاندارد فشارخون ) در کودکان ایرانی (در محدوه سنی ۱ ماه تا ۱۸ سال) می باشد و نتایج آن که در مجله Journal of Human Hypertension 2016 Apr; 30(4):268-77 به چاپ رسیده و به عنوان سومین نوموگرام فشارخون در جهان و اولین محنی های استاندارد فشار خون در ایران  است، می تواند به عنوان نوموگرام های مرجع مورد استفاده پزشکان و دیگر پرسنل فعال در حیطه سلامت کودکان کشور قرار گیرد.
زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب