سیمین رنجبران: پوشش حرفه‌ای و حجاب با آزادی زن در جامعه منافاتی ندارد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیمین رنجبران مدیر دفتر پرستاری دانشگاه در مصاحبه‌ای که به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، در استودیو شفا انجام شد؛ با اشاره به اینکه (عفاف و حجاب) منافاتی با حضور سازنده زن در جامعه ندارد؛ گفت: همان‌طور که شاهد هستیم همه‌ی خانم‌ها در کار‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعال دارند، با رعایت حدود شرع اسلام و حجاب اسلامی که جزو وظیفه‌ی اصلی خانم‌ها است می‌توان خوب در جامعه حاضر شد.  
وی در ادامه با بیان اینکه حجاب با آزادی زن هم در جامعه منافاتی ندارد؛ یادآور شد: اگر ما آزادی مثبت مدنظرمان باشد مطمئناً به نفع خانم‌ها است؛ همان آزادی که بی‌بندوباری از آن حذف شده و باعث رشد و شکوفایی عقل و کارها می‌شود، اما اگر آزادی منفی مدنظر باشد، هرج‌ومرج را در جامعه شاهد هستیم و نظم و آرامش را به هم می‌زند. 
رنجبران با تأکید بر اینکه ما نیاز به رسیدن کمال داریم؛ افزود: برای کمال نیاز به تحصیل علم داریم و برای رسیدن به کمال دانش نیازمند محیط و بستر مناسب هستیم در بستر مناسب شرایطی وجود دارد که باید تابع قوانین کشور و اسلام باشیم و آن چیزی نیست به‌غیراز همان روابط حاکمیت بر خانم‌ها و آقایان در جامعه که باید پوشش اسلامی را رعایت کنند. 
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه تصریح کرد: در خصوص حجاب تعاریف مختلفی وجود دارد اما آن چیزی که همگان می‌پسندند و قوانین اسلام و عرف و عقل در آن حاکم است به‌عنوان قانون حاکمیت اعلام می‌کند و آن رعایت حداقل‌های پوشش است که شامل؛ مقنعه، مانتو و شلوار آزاد در حد اینکه بتواند راحت در جامعه حضور داشته باشد.
وی در ادامه افزود: در منشور پوشش (Dress Code) دانشگاه همه قوانین کشوری وضع شده است، در بعضی از بخش‌ها و قسمت‌های درمانی از جمله؛ اتاق عمل قوانین داخلی وضع می‌شود و باید لباس‌های مخصوص بپوشند اما مجاز نیستند با همان لباس‌ها بیرون از فضای اتاق عمل حضور پیدا کنند. 
رنجبران خاطرنشان کرد: پوشش حرفه‌ای که به‌صورت آکادمیک در دانشگاه مدنظر گرفته شده موردقبول‌همگان است و همه باید اجرا کنند و باتوجه‌به ابلاغ رئیس دانشگاه باید نوع پوشش برای خانم‌ها و آقایان به‌صورت آزادانه مانع حرکاتی که در بالین بیمار می‌خواهند انجام دهند نشود، حیثیت جامعه علمی باید حفظ شود.  
وی گفت: ما به‌عنوان کارمند دانشگاه علوم پزشکی تهران تابع قوانین کشوری و دانشگاهی هستیم نباید از ناخن مصنوعی و لاک هستیم. مطمئناً خلاف قوانین اسلامی و همچنین کنترل عفونت است بنابراین برای ایمنی بیمار لازم است لحاظ شود. 
رنجبران یادآور شد: در پوشش حرفه‌ای از نظر رنگ لباس‌ها هم تعریف شده است به طور نمونه؛ برای کادر پرستاری استاندارد رنگی داریم و برای سایر کارکنان هم‌رنگ‌های تیره شامل؛ قهوه‌ای، مشکی، طوسی و دودی که مورد قبول عرف جامعه است را باید بپوشند، همچنین آقایان هم  نباید تصاویر روی لباس‌ها، خال‌کوبی و موی بلند داشته باشد.
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه تأکید کرد: فردی که بیشتر دنبال علم می‌رود از استراحت، تفریح و آرامش خودش می‌زند تا به هدف اصلی خودش دست پیدا کند، ما هم باید به قوانین کشور احترام بگذاریم و در نهایت قوانین دانشگاه را هم رعایت کنیم شاید از نظر برخی محدودیت باشد اما از نظر اکثریت باعث پیشرفت می‌شود  اگر رعایت کنیم مطمئناً به نفع خودمان و جامعه خواهد بود. آقایان کادر درمان هم باید در کلام و رعایت اخلاق حرفه‌ای تابع قانون باشند. اگر رعایت کنیم محیط با آرامش خیلی خوبی برای کارکردن خواهیم داشت که این یکی از هدف‌های اصلی دانشگاه برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر است که ان‌شاءالله همگی به آن دست پیدا خواهیم کرد.  
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار
تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب