کارشناس واحد تغذیه و رژیم‌درمانی بیمارستان شریعتی ارتقا سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم را یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با کرونا دانست

زهرا سلطانی به مناسبت بسیج ملی تغذیه درباره راهکارهای تغذیه‌ای مقابله با کرونا صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، سلطانی به مناسبت بسیج ملی تغذیه در گفت‌وگویی با روابط عمومی این بیمارستان درباره راهکارهای تغذیه‌ای مقابله با کرونا گفت: بسیج ملی تغذیه امسال در کشور ما 15 تا 30 دی‌ماه 1399 با شعار تغذیه سالم برای پیشگیری ازکرونا برگزار می شود. وی افزود: ازآنجاکه تغذیه سالم نقش مهمی در مقابله با بیماری‌ها دارد و این روزها با شیوع ویروس کرونا، استفاده از تغذیه مناسب اهمیت ویژه‌ای یافته و می‌تواند راهکاری برای مقابله و کاهش ابتلا به این ویروس باشد.
سلطانی همچنین ارتقا و تقویت وضعیت سیستم ایمنی بدن و تأمین نیاز به مایعات، الکترولیت‌ها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌ها را بهترین شیوه مقابله با بیماری دانست. در ادامه سلطانی توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در رابطه با پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ بیان کرد:
 رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه
 تعادل به معنی مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامتی بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر فراورده‌های آن، گوشت‌ها و مغز دانه‌ها) قرار دارند.
مصرف روزانه میوه و سبزی به خاطر دارا بودن ویتامین‌های A،C و B و املاح معدنی آهن، منیزیم و پتاسیم می‌تواند ما را در برابر بیشتر بیماری‌ها به‌خصوص کرونا در امان نگه دارد.
به‌طورکلی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 5 -3 واحد از گروه سبزی‌ها و حداقل 2 واحد میوه توصیه می‌شود.
میوه‌های رنگی‌تر با ویتامین سی بالا مانند پرتقال، نارنگی یا انار به‌علاوه سبزیجات برگ سبز تیره مثل کاهو یا اسفناج انتخاب‌های خوبی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا محسوب می‎شود.
علاوه بر این، ویتامین آ ازجمله ویتامین‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است و هویج و کدوتنبل نیز منابع خوبی از ویتامین آ محسوب می‌شود.
چه مایعاتی بهتر است 
هر فردی در روز باید به‌طورمعمول 8-10 لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند. بایستی از مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی به دلیل داشتن قند زیاد که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، اجتناب کرد. مصرف چای کمرنگ، انواع دم‌نوش‌های گیاهی به‌صورت اعتدال توصیه می‌شود.
با توجه به اینکه 80% افراد در ایران با کمبود ویتامین دی مواجه‌اند پیشنهاد می‌شود به‌صورت ماهانه یک قرص 50 هزار واحد بین‌المللی یا روزانه یک قرص هزار واحدی مصرف کنند و از مصرف خودسرانه سایر مکمل‌های غذایی خودداری شود.
مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌کند
با مصرف زیاد این مواد احتمال ابتلای افراد به کرونا افزایش می‌یابد... بنابراین در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خودمان باشیم تا جایی که ممکن است ماست و شیر کم‌چرب مصرف کنید و استفاده از فست فودها و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند را محدود کنید.
 
 
 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *