دکتر علیرضا فیروز: ژن‌درمانی شیوه پیشرفته برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج است

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا فیروز، رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه، در حاشیه آیین رونمایی از گام نخست پروژه درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون گفت: ژن‌درمانی یکی از روش‌های پیشرفته و پیچیدۀ درمان است که در دیگر کشورها به‌ندرت موفق به انجام آن شده‌اند.
رئیس مرکز پوست و جذام افزود: بیماری‌هایی که منشأ ژنتیک دارند تا زمانی که آن ژن معیوب اصلاح نشود بیماران در حد کنترل محدود خواهند بود.  
وی با بیان اینکه در حوزة بیماری پوست تعداد زیادی از بیماری‌های ژنو درماتوز که منشأ ژنتیک دارند، درمانی برای آنها وجود ندارد گفت: امید پزشکان و بیماران به ژن‌درمانی است حتی در حوزة سرطان هم ژن‌درمانی خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد و باعث افتخار است که همکاران توانسته‌اند در دانشگاه به این موفقیت دست پیدا کنند.
دکتر فیروز در ادامه افزود: طی دو دهه گذشته با همکاری وزارت بهداشت موفق شده‌ایم بیماری جذام را در کل کشور کنترل کنیم و سپس بر روی بیماری سالک متمرکز شده و خوشبختانه اولین داروی موضعی سالک که آمفوتریسین بی موضعی است با همکاری مرکز پوست و جذام و دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخته شده و پس از طی مراحل سه‌گانة کارآزمایی بالینی مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفت و در حال حاضر در بازار موجود است و به گایدلاین کشوری درمان اضافه شده است، به‌عنوان درمان‌های منحصربه‌فردی است که در ایران موجود است و شاید یکی از مهم‌ترین گام‌ها و کارهایی است که انجام شده است.
رئیس مرکز بیماری‌های پوست و جذام گفت: در حال حاضر بیماری‌های قارچی در کشور رو به افزایش است که اکثر آنها مقاوم به درمان هستند و روی موضوع مقاوم‌بودن بیماری‌های قارچی تحقیقاتی در حال انجام است تا بتوانیم درمان‌های جدیدتری برای آنها پیدا بکنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های درمانی بیماری لک‌وپیس، سلول درمانی است گفت آن بیماری هم در دست مطالعه است، مسئله بعدی تغییرات پوست در مقابل بیماری‌های آلرژیک مانند اگزماها و کهیرها است.
دکتر فیروز گفت: اطلاعات بیماران کهیر مزمن در رجیستری ثبت شده است و به اطلاعات جهانی این بیماران هم دسترسی وجود دارد و برای بیماران اگزما رجیستری پک تست داریم که عوامل آلرژن ایجاد کنندۀ حساسیت‌های موضعی با تست، پک تست شناسایی می‌شوند و در این رجیستری ثبت و نتایج این رجیستری می‌تواند به پزشکان کمک‌کننده باشد تا مطلع شوند چه نوع آلرژنی در کشور شیوع پیدا کرده است و همچنین روش‌های کنترل و مقابله با آن را پیدا کنند.

فوزیه بیک پور
تهیه کننده:

فوزیه بیک پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب