برگزاری دو روز از کارگاه سه‌روزه گروه‌درمانی ویژه روانشناسان مراکز کاهش آسیب سازمان بهزیستی تهران با مشارکت شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر دو روز از کارگاه آموزشی سه روزه گروه‌درمانی را برای روانشناسان مراکز کاهش آسیب سازمان بهزیستی تهران برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، در این کارگاه که چهارشنبه اول شهریور و شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد دکتر مرجان فتحی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد شبکه ضمن بیان فوایدی از گروه‌درمانی، به رابطه با تأثیر بازخورد و مهارت‌های اجتماعی در گروه‌درمانی اشاره کرد و خاطرنشان شد: افزایش بازخورد اعضای گروه در طول گروه‌درمانی، به یکدیگر بازخورد می‌دهند و شناخت دیدگاه‌های مختلف برای تقویت رشد فردی و تغییر کردن، مفید هستند.
وی در ادامه گفت: تقویت مهارت‌های اجتماعی ازآنجاکه غالب تعاملات روزانه ما با سایر مردم صورت می‌گیرد درنتیجه بسیاری از افراد در طول گروه‌درمانی با تقویت مهارت‌های اجتماعی خودشان آشنا می‌شوند. رهبر گروه یا همان درمانگر به افراد کمک می‌کند تا در گروه به تعامل واضح‌تر و اثربخش‌تری برسند که این امر منجر به یادگیری مهارت‌های جدیدی می‌شود که قابل‌تعمیم دادن و استفاده در روابطشان با سایر افراد خارج از گروه است.
دکتر فتحی افزود: گروه‌درمانی برخلاف جلسات درمان انفرادی فرصت تعامل با سایر افرادیکه دارای مشکل مشابهی هستند را در محیطی امن و حمایتی فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند رفتارهای جدید را امتحان کرده، ایفای نقش انجام داده و با سایرین تعامل برقرار نمایند. آن در طول این فرایند بازخوردهای ارزشمندی را ارائه کرده و دریافت می‌کنند و با نگرش‌های دیگران آشنا شده و نگرش خودشان را مطرح کنند.
مدرس این کارگاه در خصوص گروه‌درمانی ضمن اشاره به مقرون‌به‌صرفه بودن این نوع درمان، افزود: درمانگر به‌جای اینکه هر بار روی یک مراجع متمرکز شود می‌تواند زمانش را صرف گروه بزرگتری از افراد کند. در اغلب موارد هزینه گروه‌درمانی یک‌سوم درمان فردی است. گروه‌درمانی در حکم پناهگاهی امن است. این موقعیت، امکان ابراز رفتارها و فعالیت‌ها را در فضای امن گروهی فراهم می‌کند.
 
 
 
 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب