تاکید بر طراحی مداخله براساس اطلاعات ثبت شده به منظور کاهش عفونت های بیمارستانی در جلسه کمیته کنترل عفونت دانشگاه

جلسه کمیته کنترل عفونت دانشگاه با بررسی طرح های بهداشت دست، تعیین میزان عفونت بیمارستانی قابل انتظار، CSSD بیمارستان‌های دانشگاهی، شیوه نامه حفاظت فردی و حضور همراه بیمار در بخش های مراقبت ویژه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه کمیته کنترل عفونت دانشگاه با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان و سایر اعضا دوشنبه ۲۹ دی ۹۹ در سالن شورای حکیم برگزار شد.
 تعیین میزان عفونت قابل‌انتظار از هر بخش تخصصی دانشگاه و فعالیت به‌منظور گزارش دهی مناسب
مهناز هادی پور کارشناس کنترل عفونت به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در سال ۹۸ پرداخت و در خصوص اقدامات تدوین‌شده به‌منظور ارزیابی بهبود عملکرد و گزارش دهی مناسب عفونت‌های بیمارستانی مطالبی را بیان کرد.
وی افزود: پیشنهادهای ما در این قسمت برقراری تماس تلفنی با بیماران بعد عمل جراحی، دسترسی سوپروایزر کنترل عفونت به HIS در رابطه با Change آنتی‌بیوتیک و طراحی سؤال مربوط به عفونت بیمارستانی در نرم‌افزار تریاژ است.
دکتر علامه بر برقراری ارتباط با همکاران اپیدمیولوژیست به‌منظور دیده شدن تمام ابعاد در این طرح تأکید کرد.
دکتر علی گنجعلی خان مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ها گفت: در خصوص نحوه افزایش سطح عفونت‌های بیمارستانی مشاهده پرستاران به‌تنهایی کافی نیست و لازم است گلوگاه‌های ایجاد شود تا آمار دقیق‌تری داشته باشیم.
 سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه بر ایجاد کلینیک پرستاری آموزشی در درمانگاه‌ها به‌منظور ثبت موارد عفونت بیمارستانی تأکید کرد.
 دکتر شیرین افهمی متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص راه‌های مختلف ثبت دقیق آمار عفونت‌های بیمارستانی گفت: ارائه شماره تماس پزشک به بیمار برای اطلاع در صورت وجود مشکل، پیگیری و تماس با بیماران جراحی‌شده بعد از ترخیص از بیمارستان و استفاده از فضای مجازی برای پیگیری کردن بیماران بعد از عمل جراحی ازجمله اقداماتی است که در بیمارستان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: علاوه بر ثبت آمار عفونت‌های بیمارستانی تحلیل و استفاده از این آمارها حائز اهمیت است. اطلاعات باید تحلیل‌شده و در صورت نیاز مداخلاتی برای کاهش میزان عفونت بیمارستانی طراحی و اجرا شود.
دکتر افهمی اظهار داشت: ارزیابی عفونت بیمارستانی بهتر است بر اساس ریسک بیماران و واحدهای بیمارستان‌ها صورت گیرد. واحدهایی که کمتر با این موضوع درگیر هستند را می‌توان در فواصل زمانی طولانی‌تر مورد ارزیابی قرارداد و واحدها و بیمارانی که ریسک بالایی دارند به‌صورت مداوم و در بازه زمانی کوتاه موردبررسی قرار گیرند.
 دکتر علامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: موضوع ممیزی بالینی را در آزمایشگاه و NICU ها شروع کرده‌ایم و امیدواریم همچنان گسترش پیدا کند.
 دکتر علی نیک‌فرجام مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت درخواست حوزه بهداشت را ورود مسئله کنترل عفونت در نظام شبکه بهداشت و ادغام آن در این شبکه دانست.
 
بررسی عوامل مؤثر در رعایت بهداشت دست، ارائه و اجرای راهکارها و تأثیر آن در ارتقاء رعایت بهداشت دست در بخش ویژه و نوزادان بیمارستان‌های منتخب
هادی پور در خصوص طرح بهداشت دست و اقداماتی که در قالب یک Focus PDCA صورت گرفته و نتایج ارتقاء بهداشت مشخص‌شده، علت‌یابی عدم شستشوی دست‌ها، راهکارها و مداخلات صورت گرفته نکاتی را بیان کرد.
 دکتر محمدرضا جعفری مشاور معاون درمان گفت: واحد کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار قوی بوده و عملکرد درخشانی دارد.
 دکتر دهقان وجود بیماری کووید 19 را امری مؤثر در بهبود ارائه شستشوی دست‌ها دانست و گفت: در این مدت عفونت‌ها و بیماری‌های عفونی و تنفسی و بیماری‌های همچون آنفولانزا با رعایت بیشتر بهداشت دست کاهش چشمگیری داشت. در مورد بخش مراقبت ویژه ازجمله های ICU که محیط شلوغ، بیماران بدحال و با تردد زیاد است، کار مستمر باید صورت گیرد. کنترل عفونت فقط وظیفه تیم کنترل عفونت نیست و همه افراد بخش فراگیران، پزشکان و پرستاران باید در این امر دخیل باشند تا به نتیجه مناسب برسیم.
گزارش از CSSD بیمارستان‌های دانشگاهی
دکتر گنجعلی خان گفت: به‌منظور ارتقای جایگاه بخش CSSD در انتخاب افراد شاغل در این بخش دقت بیشتری شود. شرایط استاندارد باید تعیین کرد و افراد تنها با داشتن این شرایط امکان حضور و فعالیت‌های این بخش را داشته باشد.
 دکتر علامه بر آموزش به کسانی که در این بخش فعالیت خواهند داشت تأکید کرد و گفت: افراد تنها با داشتن این مدرک امکان فعالیت در این بخش را داشته باشند.
جمع‌بندی پروتکل‌های حفاظت فردی
دکتر مونا کارگر مدیر توسعه نظارت و پایش فراوردهای سلامت معاونت غذا دارو در خصوص پروتکل‌های حفاظت فردی و استفاده منطقی از آن‌ها گفت: در معاونت غذا و دارو تیمی تشکیل‌شده و آخرین نسخه WHO، NHS و...ترجمه و یکپارچه‌شده و در حال نهایی شدن است.
 دکتر سید علی دهقان معاون درمان بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: دستورالعمل‌های بالادستی را باید موردتوجه قرار دهیم. هرچقدر این پروتکل‌ها مختصرتر و مناسب‌تر تدوین شود کاراتر خواهد بود.
دکتر گنجعلی خان استفاده هماهنگ از وسایل حفاظت فردی را بیمارستان‌های دانشگاه موجب بهبود کنترل عفونت دانست.
 دکتر محبوبه علیزاده فلوشیپ پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی بر انعطاف‌پذیری در اجرای پروتکل‌های حفاظت فردی تأکید کرد.
 
حضور همراه در بخش‌های ویژه
دکتر افهمی در خصوص حضور همراه و ملاقات در بخش مراقبت ویژه به ارائه گزارشی از مطالعات انجام‌شده پرداخت و گفت: در اغلب مطالعات صورت گرفته ملاقات و حضور همراه در بخش ویژه اثر مثبت دارد و بر آن تأکید شده است. دو مدل محدود و غیر محدود وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد و درنهایت میزان افزایش عفونت بیمارستانی در این ملاقات بسیار ناچیز است. ملاحظات اخلاقی، آموزش‌های لازم که همراه آن باید ببینند، حفظ حریم خصوصی بیماران، فراهم آوردن شرایط ملاقات حضوری همراهان بیمار، غربالگری ملاقات‌کنندگان، پیچیده بودن کار بخش مراقبت ویژه و نظارت جدی بر این امر در این بخش‌ها از نکاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب