دفتر امور ایثارگران دومین جلسه کارگاه مجازی "فناوری های نوین پزشکی" را برگزار کرد

در دومین جلسه کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی بر حرکت و توسعه جوامع بشری به سمت هوشمندسازی شهرها و صنایع تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ دومین جلسه کارگاه مجازی با موضوع "فناوری‌های نوین پزشکی" برگزار شد.

در این کارگاه که جمعه 4 آذر 1401 با حضور تعدادی از اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر مجید اسلامی، هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و دانشجوی پست دکترای مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ، پس از بیان مقدمه‌ای از مبحث جلسه گذشته و بیان این نکته که بسیاری از تکنولوژی‌های امروزه در قالب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در اختیار بشر قرار گرفته است، اینترنت اشیا را این‌گونه تعریف کرد: اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیا فیزیکی تعبیه شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌افزار، سنسورها و اتصالات است تا آنها توسط تبادل اطلاعات یا تولیدکننده، اپراتور یا دستگاه‌های دیگر قادر به ارائه ارزش و خدمات و در نهایت ایجاد ارتباط باشند.

دکتر اسلامی تاریخچه آغاز اینترنت اشیا را این‌گونه بیان کرد: اینترنت اشیا برای اولین‌بار در سال 1999 توسط کوین اشتاین مورداستفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی از جمله اشیای بی‌جان برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهد تا آنها را سازماندهی و مدیریت کند.

وی ادامه داد: فرایند توسعه مخابرات در حوزه نرم‌افزار اینترنت و سخت‌افزارهایی مثل گوشی‌های همراه امکان دسترسی و تعامل بیشتر و سریع‌تر افراد بشر با یکدیگر و انتقال اطلاعات در حداقل زمان ممکن باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها و ذخیره منابع انرژی در دنیا شود. تا آنجا که هوشمندسازی شهرها و صنایع غیرقابل‌انکار است.

هیئت‌علمی دانشگاه با ذکر مثال‌هایی از سخت‌افزارهای هوشمند در تجهیزات خانگی، خودروها و اماکن با تأکید بر تعریف اینترنت اشیا اضافه کرد: اینترنت اشیا بستر مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی اعم از اینترانت و اینترنت فراهم می‌شود. در این فناوری اشیا پیرامون ما قادر هستند از محیط اطراف خود داده‌های مفیدی را از طریق حسگرهای مختلف جمع‌آوری کرده و آن‌ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند.

عضو هیئت‌علمی افزود: با دادن کد یا شناسه به اشیا، به آنها هویت می‌دهند تا اشیا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و بسیاری از اطلاعات در همین شناسه‌ها قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال بارکد کالاها در مراکز فروش تمام ویژگی‌های آن کالا تا قیمت آن را در خود دارد و فرد به‌راحتی می‌تواند آن را خریداری نموده و قیمت آن را پرداخت کند.

دکتر اسلامی حرکت و توسعه جوامع بشری به سمت هوشمندسازی شهرها و صنایع را غیرقابل‌انکار دانست و با بخش کلیپ مثال‌هایی را ذکر کرد: از زمانی که فرد بیدار می‌شود تا خودرویی که سوار می‌شود، مسیری که طی می‌کند تا به محل کار برسد تا زمانی که برمی‌گردد، از طریق گوشی همراه هوشمند خود می‌تواند با تمام سیستم‌ها و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و به بهترین شیوه و در حداقل زمان ممکن نیازهای روزمره خود را برطرف نماید. در حوزه پزشکی هم می‌توان ساعت‌های هوشمند را برای پایش سلامتی که میزان فعالیت فیزیکی وضعیت علایم حیاتی فرد و ... را نام برد. همچنین اینترنت اشیا در فرایند ساخت دارو تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، می‌تواند با کنترل و پایش فرایند ساخت و کنترل زنجیره سرمای آن پس از تولید، انبارداری و حمل‌ونقل آن تا رسیدن به دست مصرف‌کننده، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. امروزه اینترنت اشیا یکی از مباحث مهم در حوزه پزشکی و مهندسی پزشکی است.

در پایان دکتر اسلامی با تأکید بر اینکه اینترنت اشیا فقط اتصال اشیا نیست؛ بلکه گفتمان اشیا با یکدیگر است، به موضوع اینترنت اشیا خاتمه داد و به سؤالات حاضرین جلسه پاسخ داد.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب