دومین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی و خون‌ساز ایران با حضور دانشمندان و محققان حوزه سلول‌های بنیادی در بیمارستان شریعتی برگزار شد

پژوهشکده خون سرطان و سل تراپی دانشگاه، دومین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی و خون‌ساز جایزه ویژه استاد قوام زاده را در بیمارستان شریعتی برگزار کرد.

دومین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی و خون‌ساز ایران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، دومین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی و خون‌ساز ایران پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد. در این همایش که با پوشش اطلاع رسانی از رسانه ملی همراه بود، دانشمندان و محققان حوزه سلول‌های بنیادی در کشور به تبادل نظر درباره فعالیت‌های سلول درمانی در مراکز خود پرداختند. در این همایش دکتر محمد واعظی رئیس پژوهشکده خون سرطان و سل تراپی دانشگاه و دبیر علمی این جشنواره با قدر شناسی از حضوراستاد قوام زاده، هدف از برگزاری این جشنواره  را معرفی تحقیقات برتر همراه با معرفی مراکزی که در حوزه سلول درمانی فعالیت می‌کنند دانست. دکتر واعظی با اشاره به این که شیمی درمانی و نانو تکنولوژی و برنامه‌های هدف ایمونو تراپی را از برنامه‌های کنترل سرطان دانست گفت: جا برای درمان سلولی در اندیکاسیون های خاص بیشتر نمود پیدا می‌کند. وی هماهنگی و همراهی مراکز پژوهشی با صاحبان صنعت را لازم برشمرد و در مورد سلول درمانی گفت: این کار به سرعت اتفاق می افتد ما در پژوهشکده هماتولوژی به سرعت مطالعاتی بر روی سلول درمانی انجام دادیم و هدفمان این است که ظرفیت‌ها را ببینیم.

 دکتر جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی نیز در این همایش از حضور دانشمندان و استادان در عرصه سلول درمانی در بیمارستان شریعتی، به عنوان یکی از مراکز پیشرو در علم نوین  سلول درمانی قدردانی کرد و گفت: این اتفاق پر اهمیت به عنوان تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی جایزه استاد قوام زاده، برای دومین بار برگزار می‌شود و افتخار است که شاهد حضور استاد قوام زاده در این بیمارستان هستیم. وی استاد قوام زاده را به حق پدر پیوند مغز استخوان در ایران نامید و افزود:  بیمارستان شریعتی به خود می‌بالد که پیوند مغز استخوان به‌دست استاد در این بیمارستان بنیان نهاده شد.

دکتر جمشیدی بیمارستان شریعتی را بستر مناسبی برای تحقیقات سل درمانی دانست و استفاده از نتایج این تحقیقات را  در درمان و بالین مؤثر دانست. دکتر جمشیدی ژوهشکده هماتولوژی انکولوژی را پرچمدار تحقیقات سلول‌های بنیادی دانست و گفت: البته پژوهشکده‌های  گوارش و کبد، روماتولوژی هم در این زمینه فعالیت دارند. 

دکتر جمشیدی انتصاب دکتر واعظی به عنوان رئیس پژوهشکده انکولوژی هماتولوژی و سل تراپی  و فعالیت‌های وی را باعث توسعه بستر مناسب برای هدایت تحقیقات دانست و گفت: امیدوارم با همکاری سایر مراکز و دانشمندان عزیز در این حوزه  وبا حضور ایشان و همکاری استادان، این پژوهشکده  شاهد حرکت‌های نوین و همکاری‌های جدید باشیم.

در ادامه دکتر صرامی رئیس پژوهشکده سرطان معتمد با اشاره به جهادگری و حرکت   های جهادی افراد، دکتر قوام زاده را یک پزشک نمونه، هم یک مدیر توانمند دانست و گفت: استاد قوام زاده برای رسیدن هدفش، تمام همتش را با پرهیز از منفعت شخصی و ملاحظات سیاسی پیش رو قرار می‌دهد و یک استاد نمونه هم است. وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و پژوهشکده معتمد گفت: توسعه فناوری از سیاست‌های اصلی این پژوهشکده  است که  هم اکنون ۸ پروژه فناورانه در این پژوهشکده با هدایت استاد در حال انجام است.دکتر صرامی درباره فعالیت‌های پژوهشکده معتمد،ابراز امیدواری کرد با ایجاد همکاری‌های گستره و تعریف پروژه هادر قالب ستادمتمرکز، چند پروژه را به نتیجه برسد.

در ادامه استاد رضا ملک زاده، استاد گروه گوارش و کبد دانشگاه، درباره کاربردهای سلول درمانی در بیماران گوارش و کبد گفت: با تأسیس مرکز ملی ژن‌درمانی و تولید ویروس‌هایی که بتواند ژن‌ها منتقل کند، امیدواریم تحول عظیمی در علم پزشکی در کشور ایجاد شود. وی ابراز امیدواری کرد با اراده قوی برای سرمایه گذاری در این حوزه، در آینده امید برای درمان بیماران نیازمند افزایش یابد.

در ادامه این همایش دکتر مهدیه شکرالهی از پژوهشکده سرطان معتمد درباره فعالیت‌های دپارتمان توسعه فناوری‌های پیشرفته درمانی توضیح داد  و گفت: فعالیت‌های این گروه بردو بازوی سل تراپی و ویروس درمانی متمرکز شده است.دکتر مرضیه ابراهیمی مدیرراهبردی پژوهش و فن آوری پژوهشکده رویان با یادی از استاد کاظمی آشتیانی، درباره مشارکت‌های سلول درمانی در این پژوهشکده توضیح داد.

 دکتر مهدی فرخی رئیس بخش بانک سلولی انستیتوپاستور ایران، دکتر حاجتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر بیگلری عضو هیات علمی دانشگاه و استاد گروه ژنتیک، دکتر عباس حاج فتحعلی رئیس بخش پیوند و سل تراپی بیمارستان طالقانی، دکتر آذین علیزاده رئیس مرکز تحقیقات کاردیوانکولوژی مرکز قلب شهید رجایی درباره فعالیت‌های سلول درمانی در مراکز خود توضیح دادند.

پرفسور اردشیر قوام زاده در این همایش با قدردانی از دکتر جمشیدی، دکتر واعظی دبیر علمی همایش و دکتر سحر توکلی دبیر اجرایی جشنواره تحفقیات برتر سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران گفت: امیدوارم این همایش سبب شود که بتوانیم سلول درمانی و ژن درمانی را با هم افزایی و همکاری انجام دهیم، تا بتوانیم راحت‌تر از پیوند، برای مردم کار انجام دهیم.

استاد قوام زاده افزود: هیچ‌وقت دنبال مسائل مالی و این که چیزی بگیرم نبوده‌ام.  به شما اطمینان می‌دهم چیزی که مهم است سلامتی و خدمتی است که می‌توانید به مردم بکنید. اگر به کارتان علاقه داشته باشید  همه چیز درست می‌شود. هم آن جامعه موفق می‌شود و هم خود فرد، و اثرش به خودش و جامعه برمی گردد و اگر با این افکار بروی جلو موفق می‌شوید اگر کمکی نکرده باشید و باعث رضایت مردم نشوید، بقیه‌اش سراب است.

این همایش با معرفی پژوهشگران برتر از سوی دکتر مهرداد پاینده رئیس بخش هماتولوژی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رئیس کمیته داوری ادامه یافت در این بخش از برنامه دکتر هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر احمدوند و دکتر کامران منصوری محقق دانشگاه کرمانشاه به عنوان پژوهشگران برتر این جشنواره معرفی شدند و جایزه ویژه استاد قوام زاده را دریافت کردند.

این همایش با برگزاری مراسمی برای سالروز تولد استاد قوام زاده پایان یافت.

 

 

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب