آئین گرامیداشت هفته پژوهش سال 1402 در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

دکتر قناعتی: نگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران به پژوهش نگاه پیشتازانه است.

در آئین گرامیداشت هفته پژوهش این مرکز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ و با حضور رئیس دانشگاه، رئیس مجتمع، معاون پژوهشی دانشکده پزشکی، معاونان امور دانشگاهی، پشتیبانی و درمان، اعضای هیئت علمی و فراگیران از تلاش برگزیدگان حیطه پژوهش در مجتمع تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، دکتر قناعتی رئیس دانشگاه با اشاره به پیچیده بودن مسائل اجتماعی و لزوم در نظر گرفتن این مسائل در انجام کارهای تحقیقاتی گفت: هر موضوع متاثر از عوامل درونی و بیرونی است. ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که برخی از این عوامل به ویژه موارد بیرونی در زندگی ما اثر خواهند گذاشت و بسیاری از این اثرات قابل کنترل نیست و باید تلاش کنیم در هر موقعیتی که قرار داریم کار درست را انجام دهیم.
وی در ادامه افزود : مدیریت بدون داشتن داده و داشبورد امکان پذیر نیست و فقدان این الزامات از ضعف های اصلی سیستم‌های مدیریتی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باید به یاد داشته باشیم که برای استوار نگه داشتن کشور عزیزمان بسیاری از افراد گمنام زحمات فراوانی کشیده‌اند و در دوران دفاع مقدس و پس از آن دست از جان شستند و به مقام شهادت نائل شدند لذا باید در هرقسمت تصمیمات درستی گرفته شود.
دکتر قناعتی بر حرکت به‌سوی تحقیقات هدفمند تاکید کرد و در پایان سخنان خود گفت: نگاه دانشگاه به مسئله پژوهش نگاه پیشتازانه است و اخلاق مداری، تعهد و انسانیت در سطح دانشگاه به ویژه در این مرکز به وضوح دیده می شود و امیدوارم با کمک همدیگر بتوانیم رسالت علمی و انسانی خود را به‌درستی انجام دهیم و الگو و همچنان در زمینه پژوهش نافع سرآمد باشیم.
در ابتدای مراسم دکتر سید علی مومنی معاون امور دانشگاهی مجتمع، ضمن تبریک هفته گرامیداشت پژوهش، از زحمات پژوهشگران این مرکز در کسب رتبه اول توسط مجتمع در بین بیمارستانهای کشور از نظر تعداد مقاله قدردانی کرد.
سپس مدیر امور پژوهشی و فناوری معاونت امور دانشگاهی با مروری بر تاریخ پژوهش در این مرکز گفت: در سال ۱۳۶۹ معاونت آموزشی و پژوهشی این مرکز شکل گرفت و در سال ۱۳۹۴ با ادغام پژوهش، فناوری و آموزش، معاونت امور دانشگاهی مجتمع تشکیل شد.
وی با قدردانی از تلاش اعضای هیئت‌علمی و فراگیران در امر پژوهش, خبر کسب رتبه اول در تعداد مقالات منتشر شده توسط مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در بین بیمارستان‌های کشور و با ثبت ۴۴۸۳ مقاله را اعلام کرد و گفت: از سال گذشته با دقت اساتید در وارد کردن وابستگی علمی نویسندگان مقاله به مجتمع، موفق شده‌ایم تا آمار را به صحت عملکرد پژوهشی مجتمع نزدیکتر کنیم.
وی درباره شاخص نفوذ و تاثیرگزاری علمی مقالات این مرکز اضافه نمود: در سامانه علم‌سنجی و بین بیمارستان‌های کل کشور با H-index معادل ۷۱ حائز رتبه چهارم هستیم و امید می‌رود تا با مساعدت اساتید در افزایش کیفیت تحقیقات و تداوم ثبت affiliation مجتمع در مقالات و همچنین ارتقای همکاری پژوهشگران بیمارستان‌های ولیعصر و انیستیتوکانسر بتوانیم H-index مجتمع را به‌سوی عدد دقیق آن سوق دهیم.
سپس دکتر قلعه‌تکی با ارائه آمار تفکیکی و مقایسه‌ای عملکرد پژوهشی بیمارستان‌های مجتمع عنوان کرد: روند انتشار مقالات با وابستگی علمی به مجتمع در مجلات بین‌المللی در طی سالهای اخیر و به ویژه سال میلادی اخیر به تفکیک تعداد، H-index و استنادات صعودی است.
وی ضمن توضیح درباره فرایند ثبت پژوهش‌ها و عملکرد مراکز تحقیقاتی مستقر در این مجموعه گفت: ۲۷ مرکز تحقیقات داریم که برخی دارای مصوبه و سابقه بالای پنج سال هستند، برخی موافقت اصولی دارند و سایر مراکز تازه‌تاسیس محسوب می‌شوند.
از دیگر محورهای ارائه مدیر امور پژوهشی، توضیح درباره عملکرد مدیریت پژوهش و فناوری و دفتر توسعه تحقیقات بالینی، گزارش ویرایش شیوه‌نامه ارزیابی برگزیدگان پژوهشی و اتوماتیک کردن فرایند امتیاز دهی، اصلاح شیوه‌نامه همکاری و مجوز شروع مطالعه در طرح‌های چند مرکزی، انجام مشاوره آمار و متدولوژی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پژوهش، معرفی ۱۷ مقاله منتخب از سال ۱۴۰۰، مشارکت در فرایندهای هوشمندسازی کتابخانه بیمارستان حضرت مهدی(عج) و برگزاری ۶ کمیته اصلی و ۴۷ کمیته غربالگری جهت صدور کد اخلاق بود.
وی توضیحاتی درخصوص عملکرد کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ارائه کرد و به بررسی خط زمانی برگزاری جشنواره پژوهشی این مرکز از سال ۱۳۹۵ پرداخت.
همچنین وی با تبیین شیوه‌نامه اجرایی جشنواره پژوهشی، شاخصهای انتخاب مقاله برگزیده را مرور نمود و به اعلام رشد آماری بخشها و پژوهشگران برگزیده در مجتمع نسبت به سال گذشته و گزارشی از عملکرد مدیریت بین‌الملل در سال اخیر و برگزیدگان این مدیریت پرداخت و افزود: در جشنواره امسال از بین ۲۰۹ بخش، مرکز تحقیقاتی، عضو هیئت علمی، فراگیر و کارشناس حیطه پژوهش از سی برگزیده حوزه پژوهش و پنج برگزیده حوزه بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید و با مساعدت معاونت پژوهشی دانشکده تا پایان دی‌ماه برای رنکینگ دانشکده پزشکی، برگزیدگان میتوانند مقاله خود را برای دریافت گرنت معرفی کنند.
در ادامه دکتر اینانلو رئیس مجتمع ضمن تشکر از عملکرد معاونت امور دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و ابراز افتخار از دستاوردهای این مرکز در سال جاری گفت: دستاوردهای پژوهشی مجتمع از لحاظ کیفی و کمی رشد قابل توجهی داشته و امیدواریم این روند صعودی با همت اساتید برجسته همچنان ادامه‌دار باشد.
وی در ادامه بر اهمیت ثبت افیلیشن (Affiliation) مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در تحقیقات صورت‌گرفته در این مرکز تاکید کرد و گفت: این مرکز درمانی به مانند یک خانواده بزرگ است و همه باید یاری کنیم تا این خانواده در همه مراجع علمی شناخته شود و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.
رئیس مجتمع با اشاره به تلاش دکتر قناعتی درخصوص برقراری عدالت پژوهشی گفت: دلسردی فراگیران از انجام کار پژوهشی یکی از آثار عدم توجه به این بحث است.
وی ادامه داد: همچنین توانایی افراد مختلف در حوزه پژوهش متفاوت است و اگر فقط افرادی که تبحر دارند انتخاب شوند، ممکن است برای پژوهشگران جدید ایجاد دلسردی کند در حالیکه کار پژوهشی حاصل یک تلاش دسته جمعی است.
 دکتر نیما رضایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی ضمن تبریک هفته پژوهش و ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: حضور در کنار اساتید برجسته و فراگیران این مرکز درمانی بزرگ مایه خوشحالی و افتخار است. دکتر رضایی در خصوص رنکینگ پژوهشی مجتمع گفت: در واقع رنکینگ همه چیز نیست و به عنوان یک شاخص باید به آن نگاه کرد تا باعث تخریب ساختارهای سالم و پابرجا نشود.
وی با اعلام بهبود وضعیت مجتمع در سامانه علم‌سنجی نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاری به همت اساتید و ثبت Affiliation مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، این مرکز از نظر تعداد مقالات رتبه اول را دارد.
سپس معاون پژوهشی دانشکده پزشکی با تبیین نیاز پژوهشگران به دو محور انگیزه و صلاحیت گفت: خوشبختانه در سال اخیر در دانشکده پزشکی مشکل تأمین بودجه برای انجام کارهای تحقیقاتی وجود نداشته و برای همه پروژه های پژوهشی بودجه مورد نیاز تخصیص داده شده است.
وی افزود: ما در سطح دانشگاه و مجتمع افراد با انگیزه و توانمند بسیاری داریم که باید فقط به آنها احترام گذاشته شود و مورد حمایت قرار گیرند.
سپس دکتر علیرضا استقامتی ضمن تبریک روز پژوهش به پژوهشگران این مرکز گفت: در ابتدا سر فرود می آورم به ساحت پژوهشگرانی که تحولات شگرفی را در زندگی بشر ایجاد کرده‌اند، انسان‌های شریفی که همه داشته‌های خود را از نظر علمی در اختیار بشریت قرار داده‌اند.
وی ادامه داد: انجام کار پژوهشی صرفا برای پژوهش خیلی کار مهمی محسوب نمی شود پژوهش باید برای حل مشکل و مسئله باشد و از ابتدا باید مراقب باشیم که مسیر را به‌درستی بپیماییم.
رئیس بخش غدد و متابولیسم مجتمع افزود: بخشی از پژوهش به علاقه فرد و بخش دیگر به انگیزه فرد وابسته است که ما باید این دو بخش را در جوانان تقویت کنیم.

کلمات کلیدی
محمد مرزبان
تهیه کننده:

محمد مرزبان

تصاویر

تنظیمات قالب