• تاریخ انتشار : 1400/03/02 - 12:54
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 760
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

گفت و گو با دبیر علمی بیست و ششمین سمینار سالیانه فارابی

دکتر محمدرضا اکبری: سمینار سالیانه فارابی نمادی در ویترین افتخارات این بیمارستان است

دبیر علمی بیست و ششمین سمینار سالیانه فارابی گفت: نوآوری هایی که در این سمینار وجود دارد، ماحصل تلاش همکاران و هیئت علمی جوان بیمارستان بود که با ایده های خلاق توانستند برنامه را در سطح بالایی اجرا کنند. در این سمینار سعی شده تمام اعضای هیئت علمی بیمارستان فارابی به ویژه هیئت علمی جوان در همه کارها اعم از مدیریتی تا کارهای علمی و اجرایی نقش فعال داشته باشند.

دکتر محمدرضا اکبری، رییس بیمارستان فارابی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، روابط عمومی این بیمارستان در حاشیه برگزاری بیست و ششمین سمینار سالیانه فارابی با دکتر محمدرضا اکبری، رئیس بیمارستان فارابی و دبیر علمی این سمینار گفت و گو کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید: 
 
در آغاز گفت و گو از جنابعالی به دلیل فرصتی که با وجود مشغله فراوان در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاری می کنم. با توجه به همه گیری کرونا نحوه برگزاری بیست و ششمین سمینار سالیانه فارابی با سمینارهای سال گذشته تفاوت هایی داشته، کمی از این تفاوت ها را بیان کنید.
متاسفانه با توجه به پاندمی کووید-19 در سال های 1399 و 1400 امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری وجود نداشت،  به همین دلیل از ماه ها قبل هماهنگی های لازم را انجام داده و بستر را آماده کردیم که سمینار را به صورت مجازی برگزار کنیم. با توجه به اینکه 25 دوره قبلی سمینار سالیانه فارابی به صورت حضوری برگزار شده و تا به حال تجربه برگزاری چنین رویداد علمی را به صورت مجازی نداشتیم به همین دلیل از بسیاری از اعضای هیئت علمی، پزشکان و همکاران بیمارستان فارابی خواستیم تا با بیان نظرات و پیشنهادات خود ما را در برگزاری این سمینار مجازی یاری کنند. خوشبختانه در جلسه هایی که در این زمینه برگزار شد مطالب خوبی مطرح شد و قوت خود را شناختیم و در صدد رفع نقاط ضعف برامدیم.  سمینار امسال در روزهای پنجشنبه و جمعه 30 تا 31 اردیبهشت و 6 تا 7 خرداد برگزار می شود. در برنامه سمینار سالیانه فارابی در سال جاری 16  سمپوزیوم و در گروه های رتین، قرنیه، استرابیسم، گلوکوم، اورژانس و اربیت و اوکولوپلاستی با محوریت کارتاراکت (آب مروارید) گنجانده شده که در هر روز از سمینار 4 سمپوزیوم در ساعت های 17 تا 19 و 20 تا 22 برگزار خواهد شد
 
به عنوان دبیر علمی بیست و ششمین سمینار سالیانه فارابی، جایگاه سمینار سالیانه فارابی در ارتقا دانش چشم پزشکی دانشگاه کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
سمینار فارابی میراثی است که از بزرگان بیمارستان به ما رسیده و سال های سال است  که این سمینار به صورت منظم برگزار می شود. دوره جدید سمینار از سال 1385 همیشه در فصل بهار و اردیبهشت ماه برگزار شده و  همه همکاران،  فارغ التحصیلان و دانش آموختگان تعلق خاطر خاصی به سمینار فارابی دارند. یک سال تلاش همکاران من در حوزه های آموزش، پژوهش و درمان در این سمینار معرفی و موارد خاص و حائز اهمیت و همچنین تجربیات ارزشمند استادان با بقیه همکاران و پزشکان اقصا نقاط ایران به اشتراک گذاشته می شود. در واقع سمینار سالیانه فارابی نمادی در ویترین افتخارات این بیمارستان است. 
 
موضوع سمینار بر اساس چه قاعده ای انتخاب می شود؟ آیا هر سال موضوع خاصی را در نظر می گیرید یا با رویکرد طرح چالش های چشم پزشکی، سمینار محلی برای بیان تجربیات و آرای استادان است؟
معمولا موضوع سمینار بر اساس نیازسنجی و نیازهای جامعه چشم پزشکی انتخاب می شود و با تبادل نظر با هیئت علمی بیمارستان به یک جمع بندی می رسیم و موضوع سال آینده را انتخاب می کنیم. ما سمینار را یک برنامه بازآموزی بزرگ برای چشم پزشکان در نظر گرفتیم، بنابراین هدف و اولویت ما این بوده که موضوعاتی را انتخاب کنیم که چشم پزشکان در جراحی با چالش مواجه هستند و اینگونه آنها را مطرح و از نکات ارزشمند و کلیدی مرتبط با آن و همچنین نظرات استادان تمام دانشگاه های 
کشور بهره مند می شویم. با توجه به اهمیت موضوع کاتاراکت و شایع ترین عمل جراحی چشم پزشکی، موضوع امسال کاتاراکت انتخاب شد. از جنبه های مختلف و به صورت جامع و کامل به موضوع کاتاراکت قبل، حین و بعد از عمل جراحی در این سمینار پرداخته شده است.
 
در سال های اخیر شاهد حضور طیف وسیعی از نسل جوان در عرصه های مختلف مدیریتی، آموزشی و پژوهشی کشور هستیم.  سیاست شما در قبال نسل جوان چشم پزشکان چیست؟ اعضای جوان گروه چه نقشی در ارتقا سمینار می توانند ایفا کنند؟
با توجه به اینکه امسال اولین تجربه ما در برگزاری مراسم به صورت مجازی است، برای ما کیفیت کار هم از لحاظ علمی و هم اجرا بسیار حائز اهمیت بود. خوشبختانه با نوآوری های بسیار خوبی که در این قسمت و در اجرای برنامه انجام شده بود، اولین برنامه با کیفیت بالایی برگزار شد و همه شرکت کنندگان از کیفیت اجرای برنامه ها و ویدئوها ابراز رضایت کردند. این نوآوری ها ماحصل تلاش همکاران و هیئت علمی جوان بیمارستان بود که با ایده های خلاق توانستند برنامه را در سطح بالایی اجرا کنند.
دراین  سمینار سعی شده تمام اعضای هیئت علمی بیمارستان فارابی به ویژه هیئت علمی جوان در همه کارها اعم از مدیریتی تا کارهای علمی و اجرایی نقش فعال داشته باشند. جا دارد از همه اعضای هیئت علمی بیمارستان فارابی و همچنین از هیئت علمی همه دانشگاه های کشور که در این برنامه شرکت کردند و تجربیات ارزشمندشان را در اختیار ما قرار دادند قدردانی و تشکر کنم.
 
هر ساله همزمان با سمینار فارابی نمایشگاه جانبی تجهیزات چشم پزشکی برگزار می شود. آیا در سمینار فارابی فرصتی برای ایجاد ارتباط  بین صنعت و حوزه چشم پزشکی فراهم می کند؟
یکی از مواردی که همیشه مد نظر قرار می دهیم ارتباط بیمارستان فارابی به عنوان قطب چشم پزشکی کشور با تجهیزات پزشکی و شرکت ها است. هر سال شرکت ها نمایشگاه های حضوری بر پا می کردند و چشم پزشکان با تجهیزات پزشکی جدید و نوآوری هایی که در این زمینه انجام داده بودند، آشنا می شدند. امسال به دلیل شرایط همه گیری کووید-19 این امر امکان پذیر نبود به همین دلیل بستری برای برپایی نمایشگاه به صورت مجازی برای شرکت ها فراهم کردیم و تبلیغات به صورت کلیپ های جداگانه برای معرفی محصولاتشان در نظر گرفتیم. سمینار فارابی یک رابط بین چشم پزشکان و در عین حال شرکت های دانش بنیان برای ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی جدید به چشم پزشکان است.
 
آیا سمینار فارابی می تواند عرصه ای برای معرفی محصولات دانش بنیان و درآمدزا توسط اعضای هیئت علمی باشد؟
برای توسعه صنعت چشم پزشکی یکی از ایده های ما ارتباط بین شرکت های دانش بنیان با چشم پزشک ها بوده و سعی کردیم پلی باشیم بین شرکت ها که بتوانند ایده ها و نوآوری های خود را با الهام از تجربه های چشم پزشکان  اجرا کنند. با توجه به تحریم های اعمال شده بر کشور بسیاری از شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی امکان واردات بسیاری از محصولات را ندارند. خوشبختانه شرکت های دانش بنیان توانستند با تولید محصولات مورد نیاز این مسیر را هموار کنند.در پایان از از شرکت ها ی فعال در زمینه دارو و تجهیزات چشم پزشکی که تلاش می کنند تا بیماران با کمبود مواجه نباشند، قدردانی می کنم.
 
از اینکه وقت خود را به ما اختصاص دادید متشکریم
  • گروه خبری : بیمارستان فارابی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 178643
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب