با حضور معاون بین الملل دانشگاه، اولین دفتر کنسولی دانشجویان بین‌المللی جزیره کیش افتتاح شد

اولین دفتر کنسولی دانشجویان بین‌المللی منطقه آزاد کیش و استان هرمزگان با حضور مسئولان منطقه آزاد کیش و هیئتی از وزارت علوم و بهداشت در پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پردیس بین‌المللی کیش، آیین افتتاح اولین دفتر کنسولی سطح یک دانشجویان بین‌المللی منطقه آزاد کیش و استان هرمزگان با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر حمید اکبری مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر افشین آخوندزاده مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم و مدیرعامل این منطقه آزاد صبح روز چهارشنبه پنج خرداد در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم که جمعی از مقامات لشکری و روسای پردیس‌های دانشگاهی کیش نیز حضور داشتند، رامین کردی ضمن به تشریح بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران از جذب ۱۲۰۰ دانشجوی بین‌المللی از ۴۲ کشور و ۵ قاره در میان ۱۳ هزار دانشجوی این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه ما در کل دنیا شناخته شده است اکنون در کیش باید در بحث بین‌المللی سازی تلاش کنیم و این تجربه  ارزشمند را در اختیار ظرفیت آموزش عالی جزیره کیش قرار دهیم. دکتر کردی با اشاره به سیاست‌های دانشگاه در حوزه جذب دانشجو تأکید کرد: ما در مجموعه بین‌الملل هیچ‌گاه نگاه اقتصادی به مسئله جذب دانشجو نداشته‌ایم که اگر این‌گونه بود قطعاً تعداد دانشجویان خارجی حاضر چندین برابر بود، بلکه در نگاه توسعه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه بر جذب دانشجویانی که از سطح علمی مطابق با معیارهای تعیین شده دارا هستند، برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی و نیز دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی نیز اولویت دارند و تاکنون نیز آمار قابل‌توجهی در این حوزه به‌دست‌آمده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین تأسیس شعبه‌های دانشگاهی در کشورهای منطقه را از دیگر نتایج بین‌المللی سازی در دانشگاه خواند و گفت: شعبه‌ای از دانشگاه هم‌اکنون در شهر کربلا راه‌اندازی شده است و این تلاش همچنان ادامه خواهد داشت.
دکتر کردی در پایان ضمن تأکید بر ظرفیت‌های ویژه‌ مناطق آزاد، تأسیس یک پردیس مشترک بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی در جزیره کیش، راه‌اندازی صندوق بورس خلیج‌فارس برای جذب نخبگان بین‌المللی به‌ویژه در کشورهای همسایه و توسعه توریسم سلامت را ازجمله پیشنهادهای دانشگاه برای تحقق در جزیره کیش خواند.
وی همچنین برگزاری دوره آموزشی بین‌المللی سازی کالج بین‌الملل دانشگاه را با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش عالی ویژه دانشگاه‌های کیش و ایجاد یک مرکز رشد بین‌المللی سازی با همکاری مرکز نوآوری کیش، از اهداف حضور پردیس کیش دانشگاه در این منطقه آزاد برشمرد و از مسئولان منطقه‌ای خواست تا ضمن کمک به تحقق این اهداف همچون گذشته از دانشگاه‌های پیشرو حمایت کنند.
مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز در این جلسه از عزم وزارتخانه بر ایجاد مجموعه‌ای به‌عنوان هاب منطقه‌ای آموزش علوم پزشکی در جزیره کیش خبر داد و گفت: آموزش یکی از مهمترین زیرساخت‌های پیشرفت کشورهاست و ما در رسیدن به اهداف بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها برای توسعه همه‌جانبه باید گام‌های بلندتری برداریم.
وی افزود: با وجود پردیس‌های معتبر دانشگاهی در کیش، بهترین راه شناخته شدن این جزیره، سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانشجویان خارجی است. این بهترین مسیری است که دنیا نیز از آن برای رسیدن به اهداف کلان استفاده می‌کند و نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات به‌روز دارد و جای امیدواری است که تحقق این زیرساخت‌ها با افتتاح اولین دفتر کنسولی دانشجویان کلید می‌خورد.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین از پیشنهاد راه‌اندازی صندوق بورس بین‌الملل خلیج‌فارس استقبال کرد و گفت: درصورتی‌که تا پایان دولت آئین‌نامه‌ای به همین منظور با توافق وزارتین تهیه شود نتایج خوبی برای آموزش عالی در کیش به دنبال خواهد داشت.
اکبری همچنین ضمن تقدیر از تلاش‌های چهره‌های نامداری که در گذشته پایه‌گذار بین‌المللی سازی در این منطقه بودند، برنامه‌ریزی مستقل برای ارتقاء سطح آموزش عالی در جزیره کیش را موجب هموارتر شدن مسیر آینده در راستای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی در منطقه و عرضه دستاوردهای کشور به دیگر نقاط جهان عنوان کرد.
افشین آخوند زاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان کشور نیز اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه باید درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های کشور غیرایرانی باشند که این آمار در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۶۴ درصد و عددی قابل قبول در تحقق اهداف این برنامه است.
وی افزود: بر این اساس در پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، باید ۱.۸ درصد جمعیت دانشجویی کشور را غیر ایرانی‌ها تشکیل دهند که با توجه به تحقق سند برنامه ششم توسعه رسیدن به این مهم با روند فعلی امکان‌پذیر است.
به گفته آخوند زاده جمعیت دانشجویان غیر ایرانی کشور ۵۷ هزار و ۶۷۵ دانشجو است که از این تعداد حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و حدود ۲ هزار دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند.
دکتر آخوندزاده ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش برای تهیه زیرساخت‌های کنسولی دانشجویان خارجی طی دو سال گذشته، افتتاح این دفتر را نقطه عطفی در بین‌المللی سازی آموزش عالی کیش خواند.
سرپرست شعبه جزیره کیش پردیس بین‌الملل دانشگاه نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارش مفصلی از عملکرد اداره کنسولی دانشجویان، از حمایت همه  مسئولانی که در دانشگاه و وزارت بهداشت و علوم از تحقق این مهم حمایت کردند تشکر کرد و گفت: ما در مجموعه علوم پزشکی تهران آمادگی کامل داریم تا تجربه  کارشناسان امور کنسولی خود را در اختیار دیگر دانشگاه‌های حاضر در جزیره کیش قرار دهیم.
دکتر فرساد نوری زاده همچنین به آمار قابل‌توجه حدود ۳۰۰ نفری دانشجوی خارجی از سال ۹۵ تاکنون در این پردیس اشاره کرد و ساماندهی امور مربوط به کلیه دانشجویان خارجی حاضر در جزیره را از اهداف تأسیس این اداره برشمرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به پیشنهاد ایجاد بورس خلیج‌فارس به‌عنوان راهکار افزایش جذب دانشجویان خارجی در واحدهای پردیس مستقر در این جزیره از سوی مراکز عالی علمی گفت: برای این اقدام نیز نیازمند تدوین و ارائه راهکارهای مناسب هستیم.
جعفر آهنگران افزود: این سازمان نیز از تمام اقدامات توسعه‌ای دانشگاه‌ها در راستای بین‌المللی سازی حمایت می‌کند و اکنون هیچ طرح توسعه‌ای در کیش شکل نمی‌گیرد مگر آنکه دارای پیوست فرهنگی، محیط زیستی و اجتماعی باشد و در این راستا نیازمند همکاری جامعه دانشگاهی جزیره هستیم.
در پایان این مراسم زهرا حسین زاده کارشناس امور بین‌الملل شعبه جزیره کیش، از سوی دکتر آخوندزاده به‌عنوان رئیس اداره کنسولی دانشجویان بین‌المللی منطقه آزاد کیش معرفی شد.

زهرا حسین زاده
تهیه کننده:

زهرا حسین زاده

تصاویر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب