در سفر هیات اعزامی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشگاه سلیمانیه صورت گرفت

بحث و تبادل نظر پیرامون راه اندازی رشته مامایی در دانشکده پرستاری سلیمانیه

هیات اعزامی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در دانشکده پرستاری سلیمانیه درخصوص نحوه راه اندازی رشته مامایی در این دانشکده مذاکره کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی تهران، دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده و هیات همراه در بازدید از دانشگاه سلیمانیه با استقبال رسمی دکتر عطیه محمد، رئیس دانشکده پرستاری سلیمانیه و مدیران گروههای آموزشی آن دانشکده روبه رو شدند.
در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون همکاری های دوجانبه و کمک به تأسیس رشته کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری سلیمانیه اقلیم کردستان عراق صورت گرفت، دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن معرفی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده پرستاری مامایی درخصوص ظرفیت های آموزشی و پژوهشی این دانشکده و اهمیت تعاملات دوجانبه در حضور رییس، معاونین، مدیران گروه و دانشجویانPhD آن دانشکده به ایراد سخنرانی پرداخت.
هیات اعزامی از تهران در ادامه از کلاس های آموزشی، کتابخانه و مرکز مهارت های بالینی مامائی دانشکده سلیمانیه بازدید کردند.
 
بازدید از بیمارستان آموزشی تخصصی زنان سلیمانیه
هیأت ایرانی به همراه رئیس دانشکده پرستاری سلیمانیه و جمعی از اساتید گروه مامایی آن دانشکده، با حضور در بیمارستان آموزشی تخصصی زنان سلیمانیه، ضمن گفتگو با دکترشلیر، رئیس بیمارستان از بخش های مختلف بیمارستان، نوع ارائه خدمات مامایی و بررسی امکان سنجی آموزش مامایی بازدید به عمل آوردند.

راه اندازی رشته مامایی در دانشکده پرستاری سلیمانیه
در نشست دیگری که عصر همان روز (27 اردیبهشت ماه) برگزار شد، هیات اعزامی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه راه اندازی رشته مامایی در آن دانشکده در بازه زمانی 2019- 2018 پرداختند. 
دکتر زیبا تقی زاده، معاون پژوهشی دانشکده، در این نشست ضمن بیان تاریخچه و دستاوردهای رشته مامایی در ایران به تفصیل به معرفی توانمندی های گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی تهران پرداخت.  
درادامه نقاط قوت و تأثیر گذار دانشگاه و دانشکده به همراه Handout ازمطالب، شامل توانمندی های آموزشی اساتید مامایی (تعداد دانشجویان در حال تحصیل و نیز فارغ التحصیل ایرانی و خارجی)، توانمندیهای پژوهشی این اساتید (همانند مقالات، کتب تألیفی و ترجمه)، فیلدهای موجود (LDR) به عنوان یکی از نقاط عطف بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده و دیگر پتانسیل های آن، جهت جلب توجه اساتید سلیمانیه ارائه شد.
کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، کاهش سزارین و انجام 75 درصدی زایمان های طبیعی به دست ماماها در ایران (با توجه به گزارش وزارت بهداشت در سال 2016-2015) نیز از موارد دیگری بود که مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
دکتر سیده فاطمه واثق، استادیار گروه بهداشت باروری، بارداری و زایمان دانشکده نیز «پروپوزال مربوط به راه اندازی کوریکلوم کارشناسی مامایی در دانشگاه سلیمانیه» را ارائه داد.
در این جلسه، همچنین مختصری از اطلاعات عمومی مربوط به کوریکلوم شامل تعریف ماما، ماموریت، چشم انداز و اهداف و سپس جزئیات مرتبط به واحدهای درسی و چگونگی آرایش دروس و همچنین حداقل مهارت های ضروری دانش آموختگان ارائه و نقش ماما و استراتژی های آموزشی آن، جزئیات دروس عمومی، علوم پایه، اختصاصی و اختیاری نیز در جداول جداگانه تشریح و تعداد واحدهای تئوری، عملی و بالینی توضیح داده شد.
توانمندی های اختصاصی مورد انتظار از دانش آموختگان دوره کارشناسی مامایی، لاگ بوک مربوط به این فعالیت ها که لازم است توسط هر دانشجو تکمیل شود، فهرست واحدهای درسی و آرایش دروس مربوط به هر ترم و مشخصات امتحان عملی فینال پایان دوره تحصیل نیز از دیگر موارد مطروحه بود.
در نهایت استراتژی های آموزشی شامل استفاده از جدیدترین دانش مامایی، توجه به توانمندی های حرفه ای و وظایف شغلی، همکاری با سایر حرف همراه با حفظ مرزهای حرفه ای، استفاده از کتب درسی مختص حرفه مامایی به عنوان منابع اصلی آموزشی، استفاده از ترکیب روش های دانشجو و معلم محور، تاکید بر روش های نوآور و فعال آموزشی و آموزش در محیط های واقعی حرفه ای مطرح شد.
دکتر سیده طاهره میرمولایی، عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری، بارداری و زایمان دانشکده نیز به بحث پیرامون تاثیرات و فواید و مزایای کوریکولوم پیشنهادی پرداخت.
بعد از نیاز سنجی اولیه و شناسایی ظرفیت فیلدهای بالینی و آموزشی آن دانشگاه و اخذ نظرات مسئولین دانشکده و دانشگاه سلیمانیه، مقرر شد ضمن بسترسازی برای آمادگی های لازم تا سال 2018 و بازدید هیات رئیسه سلیمانیه از دانشکده پرستاری و مامایی تهران، تغییرات لازم در کوریکلوم و چگونگی راه اندازی رشته  انجام شود.

بررسی نحوه برقراری همکاری های مشترک میان دو دانشکده
در دومین روز حضور هیات اعزامی از دانشکده پرستاری و مامایی، نیز در جلسه ای مشترک دکتر عطیه محمد رئیس دانشکده پرستاری سلیمانیه به معرفی اجمالی این دانشکده پرداخت و در مورد نحوه و چگونگی همکاری میان طرفین بحث و گفتگو شد.
سپس در جلسه مشترکی که با حضور اعضای هیأت رئیسه آن دانشکده، دانشجویان PhD پرستاری و اساتید راهنمای آنها که عمدتاً از پزشکان متخصص دانشگاه بودند، برگزار شد، دانشجویان و اساتید به بیان درخواست ها و نقطه نظرات خود در خصوص همکاری های دو جانبه آتی درخصوص راه اندازی رشته مامایی برای دوره زمانی 2019-2018، امکان شرکت در دوره های Certificate – Based دانشجویان PhD در بازه های زمانی 3-2 ماهه در حیطه های بالینی همچون Therapeutic Counselling, Geriatric, Nursing, Chemotherapy، استفاده از امکانات  Digital LibraryدانشگاهTUMS با اختصاصOut – Campus   Accessibility   برای دانشجویان و اساتید آن دانشکده، حضور در فیلدهای آموزشی و بالینی اساتید و همکاری های مشترک پژوهشی تحت عناوینVisiting Students ,  Visiting Professor و دوره های Doc – Post و تمایل بیشتر آنها برای شرکت در دوره های توانمند سازی به منظور کسب توانمندی های آموزشی، پژوهشی و بالینی پرداختند.
درجلسه نهایی نیز توافق نامه نحوه تداوم همکاری های دو جانبه در پرستاری و مامایی در دو ماده مشخص شد و به صورت مکتوب مورد امضاء روسای دو دانشکده قرار گرفت.
مطابق مفاد این توافق نامه، درخواست های هر طرف می بایست توسط روسای دانشکده های مربوطه و از مبادی رسمی برای معاون بین الملل دانشگاه و مسئول دفتر شعبه دانشگاه درسلیمانیه و رئیس دانشکده ارسال شود.
توضیح این که، در این دیدار که صبح روز چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه صورت گرفت، دکترعلیرضا نیکبخت نصرآبادی معاون بین الملل، پرویز وفا، کارشناس معاونت بین الملل و دکتر زیبا تقی زاده معاون پژوهشی، دکترفاطمه واثق رحیم پرور و دکترسیده طاهره میر مولایی دو عضو گروه آموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر چراغی رئیس دانشکده را همراهی می کردند.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

تنظیمات قالب