بررسی ظرفیت های ایمونوسل تراپی بیمارستان شریعتی با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

در نشستی به میزبانی پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی ظرفیت های ایمونوسل تراپی بیمارستان شریعتی بررسی شد.

بررسی ظرفیت های ایمونوسل تراپی بیمارستان شریعتی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، به نقل از پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، ظرفیت‌های ایمونوسل تراپی بیمارستان شریعتی در نشستی،   به میزبانی پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، با حضور دکترامیرعلی حمیدیه رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن درمانی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، رئیس بیمارستان شریعتی و نمایندگانی از معاونت علمی - فناوری ریاست جمهوری دوشنبه ۳۰ آبان بررسی شد.

در این نشست ابتدا دکترمحمد واعظی، رئیس پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، گزارش مختصری از فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی  انکولوژی، هماتولوژی، و سل تراپی ارائه کرد و در ادامه گفت: «فعالیت های مرکز سل تراپی در گذشته مغفول مانده بود و عملا هیچ مقاله‌ای از این مرکز به جاپ نرسیده بود که خوشبختانه با تلاش‌های مستمر فعالیت‌های این مرکز نیز در قالب هشت طرح پژوهشی مشترک با سایر مراکز تحقیقاتی از سر گرفته شده است.»
وی همچنین استفاده از ظرفیت موجود در زمینه سل تراپی را فرصتی مناسب برای انجام کارهای پژوهشی مبتنی بر نیاز بیماران دانست که تحقق آن در سایه تعامل سازنده با سایر مراکز امکان پذیر خواهد بود.

سپس دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  آمادگی ستاد را برای ارائه هر نوع خدمات  اعم از استقرار شتاب دهنده ها  و منتورینگ هسته‌های فناور برای تبدیل شدن پژوهشکده به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: هم افزایی مشترک بین معاونت علمی فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه وجود دارد. وی همچنین جنرال بودن بیمارستان شریعتی را فرصتی مناسب برای استقرار هسته‌های فناور متعدد دانست.
وی در ادامه با اشاره به بحث پیوند در بدخیمی‌های غیر خونی گفت: از سال گذشته کشور انگلیس بیمه دارو برای بیماری MS را حذف کرده و برای درمان آن از پیوند سلول‌های خونساز استفاده می‌ کند.
با توجه به هزینه بالایی که درمان دارویی این بیماری برای کشور دارد میتوان از ظرفیت موجود در این پژوهشکده برای پیوند بیماران مبتلا به MS استفاده کرد و از آنجاییکه این پژوهشکده متشکل از سه مرکز تحقیقاتی است محدودیتی از لحاظ استقرار هسته‌های فناور وجود ندارد.

  در ادامه دکتر واعظی به استفاده از ظرفیت‌های موچود در سل تراپی در درمان بیماری MS   به کمک پیوند اتولوگ در قالب طرحی مشترک با بیمارستان سینا اشاره و استفاده از NK cells   در سالید تومورها را در قالب پروپوزال‌های مشترک گامی دیگر برای ورود به این حوزه معرفی کرد.
وی همچنین استفاده از T cell در درمان   BK وCMV در قالب دو طرح پژوهشی مصوب را گام موثر دیگری در استفاده از پتانسیل‌های موجود دانست.
در ادامه به مذاکرات اولیه با بنیاد برکت به منظور استفاده از فناوری mRNA در تومور واکسین‌ها و نیز به آماده سازی پروپوزال بالینی مشترک با رویان در زمینه CAR T Cell   اشاره کرد.
وی همچنین از احتمال ورود به حوزهCells   CAR-N K به دلیل ایمن بودن آن در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر واعظی همجنین به تلاش‌های مجدانه پژوهشکده برای از سرگیری تعاملات بین المللی به منظور تبادل اطلاعات اشاره کرد و خواستار همراهی دانشگاه برای تحقق این امر شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انجام فعالیت‌های کلینیکی در اتاق تمیز و نیاز به یک بخش استاندارد سل تراپی را برای ارائه هر چه بهتر خدمات، خواستار مساعدت بیمارستان و دانشگاه در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر و ارائه ایده‌های نوین شد.
وی همچنین افزود: تاسیس بیو بانک درمانی و تومور بیوبانک تحقیقاتی از اولویت های پژوهشکده است که در آینده نزدیک تحقق آن ضروریست. درعین حال، با توجه به جنس کار بالینی و نوع مطالعات که عمدتاٌ بالینی است اهتمام به ایجاد واحد کلینیکال ترایال و استاندارد کردن آن از دیگر اولویت‌های پژوهشکده است.

در ادامه دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس بیمارستان شریعتی،   با بیان اینکه تحول و تحرک جدیدی را  در زمان ریاست دکتر واعظی شاهد هستیم بر حمایت همه جانبه از برنامه‌های پژوهشکده تاکید کرد. دکتر جمشیدی همچنین با اشاره به ضرورت حفظ امکانات و پتانسیل‌های موجود، جلوگیری از موازی کاری در انجام پروژه‌های اجرایی را نکته مهمی برشمرد.

سپس دکتر فتوحی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، در سخنانی گفت: «ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجه و متنوعی در دانشگاه وجود دارد که بر این اساس حوزه‌های لبه دانشی را تعریف کردیم که اولین حوزه همان بحث سلول های بنیادیست که طی فراخوان داده شده ۲۷ پروژه دریافت کرده‌ایم و سعی ما بر این است که تنها پروژه‌های محصول محور در دستور کار دانشگاه قرار گیرند وبرای این امر نیز اعتبار قابل توجهی در نظر گرفته شده است.»
وی در ادامه درمورد محدودیت طرحهای پژوهشی نیز گفت: «هیچ سقف و کفی برای ارائه طرح پژوهشی وجود ندارد ولی لازمه آن نحوه مدیریت منطقی پروژه‌های قبلی و رعایت اعتدال است.»
او در مورد mRNA   نیز به ظرفیت ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر  mRNA   رناپ در فاز بالینی است و   تنها mRNA   رناپ است که مجوز تزریق در انسان را از سازمان غذا و دارو کسب کرده است.

وی همچنین افزود:دکتر حمیدیه  در دانشگاه به منظور جلوگیری از موازی کاری وظیفه یافته‌اندبه تقسیم وظایف در قسمتهای مختلف حیطه سل تراپی بپردازند.

درپایان دکتر حمیدیه به بیان پاره‌ای از فعالیت های ستاد برای نیل به اهداف تعیین شده پرداخت و خاطر نشان کرد: بودجه تخصیص یافته به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که شامل سه حوزه فرزند آوری، ناباروری و سلامت مادر و کودک است در اختیار ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است لذا می‌توان پژوهش های مربوط به حوزه انکولوژی را در زمینه سرطان سینه، تخمدان و رحم   و هر آنچه مربوط به سرطان زنان میباشد انجام داد.
وی همچنین بانک بند ناف و نیز بخش زنان و زایمان بیمارستان شریعتی را فرصتی مناسب دانست که میتوان با ارتقا آن به پالایشگاه محصولات زایمان موجبات انجام آن را فراهم آورد.

وی همچنین به مساعدت ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امر تحقیقات فناورانه در بیمارستان شریعتی تاکید کرد.

 فرانک  معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب