برگزاری نشست هم اندیشی تاسیس موسسه خیریه بیمارستانی فارابی

نشست هم اندیشی تاسیس موسسه خیریه بیمارستانی فارابی با حضور رییس بیمارستان فارابی و مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان تهران برگزار شد.

 گالری عکس۱
گالری عکس۲

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، در جلسه  هم اندیشی تاسیس موسسه خیریه بیمارستانی که با حضور دکتر صدر السادات، رییس بیمارستان فارابی و دکتر مسعود توانا، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان تهران روز سه شنبه ۱۶آبان ۱۳۹۶در بیمارستان فارابی برگزار شد، پس از نمایش کلیپ معرفی بیمارستان فارابی، سعید مرادی، مدیر این مرکز ضمن خوشامدگویی و معرفی حضار به بیان اهداف برگزاری جلسه پرداخت و گفت: بیمارستان فارابی در طی سال های گذشته از کمک خیرین محترم ، به طور مستقیم یا از طریق واحد مددکاری بهره برده است.  طی سالهای اخیر حدود شش بنیاد خیریه همکاری مستمری را با بیمارستان داشته اند که به نوبه خود از تمامی آن ها تشکر می کنم.
در ادامه دکتر سید حسین صدر السادات، رییس بیمارستان فارابی نیز با اشاره به سابقه مشارکت خیرین در بیمارستان گفت: اغلب کمک های خیرین به صورت مستقیم و در حمایت از بیماران نیازمند است. ما از مدت ها پیش به فکر ساماندهی و هدفمند کردن این کمک هاافتادیم تا از شکل مقطعی خارج شده و تداوم داشته باشد.  
وی در مورد دستورالعمل وزارت بهداشت برای تاسیس خیریه های بیمارستانی گفت: خوشبختانه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این مسئله ورود پیدا کرد تا بیمارستان ها که خط اول خدمات درمانی هستند بتوانند به صورت هدفمند و تشکیلاتی از کمک خیرین بهره مند شوند. در همین راستا و با همکاری وزارت کشور، پس از طی مراحل اداری، آیین نامه و دستورالعمل تشکیل موسسات خیریه بیمارستانی تدوین و ابلاغ شد تا کمک خیرین گسترده تر و ماندگار شود. این اقدام وزارت خانه کارما را آسان کرد و امروز با افتخار باید اعلام کنم که این جلسه اولین جلسه برای تشکیل هیئت موسس خیریه بیمارستانی فارابی است.دکتر صدرالسادات افزود: البته دوستان دیگری هم علاوه بر عزیزان حاضر در جلسه برای پیوستن به این جمع اعلام آمادگی کرده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان فارابی با قدمتی هشتاد ساله اصلی ترین و مهم ترین مرکز چشم پزشکی کشور و دارای جایگاه مهم منطقه ای است، افزود: فارابی با داشتن بیشترین تعداد هیئت علمی، امکانات و تجهیزات پیشرفته و متخصصین رشته های مختلف علوم بینایی، روزانه به تعداد قابل توجهی از بیماران ایرانی و غیر ایرانی ارائه خدمت می کند که اکثرا از اقصی نقاط کشور و کشور های منطقه مراجعه کرده اند. ما روزانه حدود پنج هزار نفر مراجعه کننده داریم و ماهانه بیش از هفت هزار عمل جراحی در فارابی انجام می شود.
رییس بیمارستان فارابی تاکید کرد : با این حجم مراجعات و تنوع خدمات باید توجه داشت که گرچه فارابی در پایتخت و در جوار وزارت بهداشت قرار دارد و زیر مجموعه دانشگاهی بزرگی یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران است ولی فارابی مخصوص تهرانی ها نیست وبه همه مردم ایران تعلق دارد. بسیاری از مراجعین ما از قشر متوسط یا محروم هستند بیمارانی که از استان های دوردست مراجعه کرده و شخصا نظیر آن ها را در سفرهایی که برای خدمت به استان های محروم رفتم دیده ام.  بنابر این معتقدم هر قدمی که برای کمک به بیماران فارابی برداشته شود قطعا مانند آن است که به بیماران یک استان محروم کمک شده است.
دکتر صدر السادات در ادامه اظهارداشت: حوزه مشارکت خیرین در بیمارستان فارابی را می توان به سه بخش تقسیم کرد که بخش اول آن،حمایت مستقیم از بیماران نیازمنداست. وی توضیح داد: علیرغم اجرای طرح تحول سلامت که بسیاری از هزینه های درمان را برای بیماران به حداقل رساند، هنوز عده ای حتی قادر به پرداخت همین هزینه اندک نیز نیستند. از طرفی به علت مشکلات به وجود آمدهبرای بیمه ها، سهم بیمه به بیمارستان پرداخت نشده در نتیجه با وجود افزایش بار خدمات فقط طلب ما از بیمه ها بیشتر می شود وقریب یک سال است مطالبات بیمه ای ما پرداخت نشده  است.با توجه به اینکه ۹۰درصد درآمد بیمارستان از خدمات بیمه ای است این تاخیر در پرداخت ها قطعا بر خدمات بیمارستان تاثیر می گذارد و یک تهدید است.
وی تصریح کرد: این مطالب را گفتم تا باردیگر اهمیت این جمع و کاری که قرار است به امید خدا و همت شما شروع کنیم را یادآوری نمایم
«توسعه خدمات بیمارستان بخش دوم از زمینه های مشارکت خیرین در بیمارستان فارابی است. »دکتر صدر السادات، با بیان این مطلب افزود: این توسعه در جهت بهبود ارائه خدمات و رعایت حقوق بیماران و افزایش رضایت آنان است. به طور مثال سامانه کشوری غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP)  که با ابتکار بخش رتین بیمارستان فارابی تاسیس شده است به عنوان بخش مرجع کشوری خدمات آموزشی و درمانی مهمی را به همه بیمرستان های کشور ارائه می کند.
رییس بیمارستان فارابی در توضیح اهمیت کار این درمانگاه گفت: با تشخیص و درمان به موقع بیماری رتینوپاتی در نوزادان نارس می توان از نابینایی حتمی و دائمی نوزاد جلوگیری کرد. این درمانگاه  الان در بخش رتین فارابی فعال و با همه بخش های نوزادان در سراسر کشور از طریق تله مدیسین ارتباط دارد و به آن ها ارائه خدمت می دهد. این علاوه بر خدماتی است که به صورت حضوری ارائه می شود . کمبود فضای فیزیکی مشکل اساسی این درمانگاه است. برای رفع این مشکل از سال پیش ساخت درمانگاه جدید ROP  را شروع کردیم ولی متاسفانه به علت عدم پرداخت مطالبات بیمه ای برای تکمیل آن با مشکل مواجهیم. این یک نمونه است.
رییس بیمارستان فارابی سومین زمینه مشارکت خیرین را در ساخت و تجهیز پروژه مرکز آکادمیک فارابی عنوان کرد و گفت:کلنگ ساخت این پروژه چند سال قبل توسط وزیر محترم بهداشت زده شد.در صورت اتمام ساخت و تکمیل پروژه  ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی و درمانی و ۲۲۰ تخت به ظرفیت فعلی بیمارستان افزوده خواهد شد. تا به امروز یعنی در انتهای فاز اول پروژه، ۴۰میلیارد تومان هزینه شده است و حداقل ۱۰۰میلیارد تومان دیگر برای اتمام ساختمان و ۱۰۰میلیارد تومان برای تجهیز  آن نیاز است.
وی اضافه کرد: این یکی دیگر از مواردی است که به خاطر مطالبات بیمه ای به مشکل برخوردیم. چون از ابتدا قرار بود هزینه پروژه از محل درآمد های بیمارستان تامین شود و یک ریال بودجه دولتی برای آن پیش بینی و دریافت نشده است . البته خوشبختانه سال قبل با اخذ وام از بانک ملت توانستیم بخشی از مشکل را حل کنیم و کار را جلو ببریم .
دکتر صدر السادات اظهار داشت: انشاء الله در دوسال آینده ساختمان پروژه تکمیل و آماده تجهیز می شود تا ظرفیت خدمت رسانی بیمارستان دوبرابر شود که کمک بزرگی به آموزش چشم پزشکی و درمان بیماران چشمی است. بنابر این جذب هر کمکی برای پروژه گام برداشتن در این جهت است.
پس از سخنان رییس بیمارستان فارابی،دکتر توانا، مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان تهران، طی سخنانی با تشکر از برگزاری جلسه و توجه مدیریت ارشد بیمارستان  به مسئله  مشارکت خیرین در حوزه فعالیت های بیمارستانی، گفت: حضور خیرین در حوزه سلامت بحث نویی نیست و قدمت صد ساله دارد .اولین مرکز درمانی کشور توسط یک خیر ساخته شد ولی ساماندهی امور خیرین می تواند در  پیشبرد اهدافی خیلی موثر باشد .
دکتر توانا با بیان اینکه با تاسیس معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، تحولی بزرگ در حوزه مشارکت و حضور خیرین در بخش درمان ایجاد و فعالیت  آنان ساماندهی شد، افزود: در واقع موسسات خیریه بیمارستانی شعب معاونت اجتماعی  وزارت بهداشت در بیمارستان ها  و انشاء الله بازویی برای تامین اهدافی که در جلسه اشاره شد، خواهند بود.
 وی تصریح کرد: پیچیدگی های حوزه سلامت، یکی از چالش های مهم مشارکت خیرین در زمینه سلامت است که برای حل آن در مجمع خیرین استان تهران تلاش کرده ایم مدل خیرین حوزه آموزش یا خیرین مدرسه ساز را در حوزه سلامت شبیه سازی کنیم.
دکتر توانا تعدد موسسات خیریه بیمارستانی را به عنوان یک فرصت تلقی نمود به شرط آن که همگرایی داشته باشند و هماهنگ عمل کنند.
وی در ادامه به زمینه مشارکت مجمع خیرین استان در بیمارستان فارابی پرداخت و گفت: موضوعات شما را می توان در دو حوزه حمایتی و عمرانی تقسیم بندی کرد. حوزه حمایت از بیماران نیازمند قطعا ادامه خواهد یافت.ولی در حوزه عمرانی، منابع محدود خیرین ما در حد پروژه بزرگ مرکز آکادمیک نیست و لی برای طرح های توسعه ای می توانیم کمک کنیم.
مدیر عامل مجمع خیرین استان تهران نحوه کمک خیرین را به صورت ارائه خدمت عنوان کرد و گفت: این خدمات ۳۰درصد از متوسط نرخ بازار پایین ترخواهد بود.برخی از خیرین هم برای انجام کار اعلام آمادگی نموده و مستقیما  انجام آن را برعهده می گیرند.
  در ادامه جلسه هریک از خیرین نقطه نظرات خود را اعلام نمودند. سپس به همراه مدیر بیمارستان از محل ساخت درمانگاه ROP  ، مرکز آکادمیک و بخش های بیمارستان بازدید کردند.
خبر و عکس: امیدوار
 

کلمات کلیدی
معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب