برگزاری همایش نقش فلوسایتومتری در تشخیص سپسیس در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر آندریا کوساریزا استاد پاتولوژی و ایمونولوژی دانشگاه مودنا ایتالیا در جمع اساتید و فراگیران پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) از یافته‌های خود و همکارانش در حوزه روش‌های (Flow Cytometry) در تشخیص سپسیس ناشی از ویروس کووید 19 و سرطان‌ها و نیز فناوری‌های جهانی این حوزه سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یک‌شنبه 14 اسفند 1401 با هماهنگی معاونت امور دانشگاهی، این مرکز میزبان دکتر آندریا کوساریزا استاد پاتولوژی و ایمونولوژی دانشگاه مودنا (University of Modena) ایتالیا در همایشی با عنوان نقش فلوسایتومتری در تشخیص سپسیس بود. این همایش علمی با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر کامران رودینی مدیر امور بین‌الملل مجتمع ، دکتر نصیری طوسی مدیر گروه داخلی مجتمع و جمعی از اساتید و فراگیران پزشکی در تالار شهید برگزار شد.

دکتر آندریا کوساریزا در این سمینار علمی به چگونگی و چرایی اهمیت تجزیه‌وتحلیل سلولی در عفونت‌ها و فناوری‌های آنالیز تک‌سلولی و نحوه اعمال روش‌های مختلف با استفاده از مدل‌های خوشه‌بندی بدون نظارت در سپسیس ناشی از ویروس sars-cov-2 و canser، با تمرکز بر فنوتایپ و عملکرد لنفوسیت‌های T و B، مونوسیت و گرانولوسیت پرداخت وگفت: فلوسیتومتری و توده سنجی، فناوری حیاتی پاسخ ایمنی پیچیده به چندین بیماری و نظارت بر نتایج درمان‌های مختلف است. چگونه در حال حاضر ما با حجم عظیمی از داده‌ها کنار می‌آییم که تجزیه‌وتحلیل دستی آن‌ها با رویکردهای کلاسیک و ساده تقریباً غیرممکن است. روش‌های کاهش ابعاد باید در انواع مختلف مطالعات ایمونولوژیک در مدل‌های مختلف اعمال شود؛ اما قبل از انجام این کار به‌وضوح به داده‌های قوی نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: تکامل کلاسیک فلوسیاتومتری شامل مواردی چون فوکوس آکوستیک (acoustic focusing)، میکروسیالات (microfluidics)، تجزیه‌وتحلیل ذرات بزرگ (analysis of big particles)، تجزیه‌وتحلیل توان عملیاتی بالا (high throughput analysis)، سیتومتری با حجم بالا (high volume cytometry)، سیتومتری چند طیفی (multispectral cytometry)، سرعت (Speed)" برای سلول‌های کمیاب حیاتی است" و نرم‌افزار (softeware) است.

دکتر کوساریزا بابیان این نکته که مایعات (fluidics)، اپتیک (optics) و الکترونیک (electronics) سه سیستم کلیدی فلوسیتومتری است توضیح داد: مایعات برای تحویل نمونه به رهگیری لیزری (نقاط بازجویی) است. اپتیک، امکان تحریک و جمع‌آوری نور ساطع‌شده را فراهم می‌کند و الکترونیک به‌منظور تقویت تک، دیجیتالی کردن و پردازش اطلاعات است.

وی ضمن معرفی عناوین مقالاتی که به کمک همکارانش با موضوع فلوسایتومتری در طول پاندمی کووید 19 انجام داده و در مجلات و سایت‌های معتبری علمی دنیا اعم از Lancent، PubMed، NatureT،Cytometry و ... ثبت و منتشرشده است؛ در توضیح دستاوردهای این مطالعات گفت: مشاهدات حاکی از آن است که افراد مختلف در ابتلا به یک بیماری به درمان‌های یکسان پاسخ متفاوت نشان می‌دهند این موضوع ما را به سمت پزشکی فرد محور (personalized medicine) هدایت می‌کند. سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سارس کووید -2 به‌شدت آسیب‌دیده است. در مطالعات ما، محفظه سلول‌های T بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با گروه کنترل سالم، تغییرات زیادی را نشان می‌دهد؛ که شامل حافظه ساده، حافظه مرکزی، حافظه موثر، سلول‌های تمایز نهایی و همچنین سلول‌های T تنظیمی و سلول‌های T خسته شده، CD57 و PD1 است. درحالی‌که عملکرد میتوکندری آن‌ها در سلول‌های CD4+T هر دو گروه مشابه است. بیماران افزایش قابل توجهی را در سایتوکاین های التهابی و ضد التهابی نشان می‌دهند. لنفوسیت‌های آن‌ها فاکتور نکروز تومور، اینتوفرون و اینترلوکین بیشتری تولید می‌کند. آخرین مشاهدات نشان می‌داد که مسدود کردن IL-17 می‌تواند یک استراتژی جدید برای درمان کووید 19 ارائه کند.

در انتها با اهدای هدایای یادبوی از پروفسور کوساریزا قدردانی به عمل آمد.

فهرستی از مقالات دکتر آندریا کوساریزا و همکارانش در دوران پاندمی کووید 19 با موضوع فلوسایتومتری که در این همایش یه آن‌ها اشاره شد:

1.Whole genonme sequencing reveals host factors underlying critical Covid-19,nature,2022

2.Tocilizumab in patients with sever COVID-19: a retrospective cohort study,Lancent,2022

3.The COVID-19 puzzle: deciphering pathoohysiology and phenotypes of a new disease 4.entity,Lancent,2021

5.Identification and characterization of a SARS-COV-2 spesific CDS T cell response with immunodomonant features,2021

6.SARS-CoV-2, the Virus that Causes COVID-19: Cytometry and the New Challenge for Global Health, Cytometry,2020

7.mapping the human genetic architecture of covid-19,Nature,2020

8.Marked T cell activation, senescence, exhaustion and skewing towards TH17 in patients with COVID-19 pneumonia,2020

9.Genetic mechanisms of critical illness in covid-19,nature,2020

10.Handing and Processing of blood speciments from Patients with Covid-19 for Safe Studies on cell Phenotype and Cytocine Storm, Cytometry,2020

11.Expansion of plasmablasts and loss of memory B cells in peripheral blood drom COVID-19 patients with pneumonia,2020

12.Altered bioenergetics and mitochondrial dysdunction of monocytes in patients with COVID-19 pneumonia,2020

13.Safety and efficacy of the Russion Covid-19 vaccine: more information needed,Lancent,2020

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب