برگزاری وبینار سندرم تخمدان پلی کیستیک؛ تازه های درمان، اختلالات غدد و جوانی جمعیت

در ادامه سلسله کارگاه های علمی-آموزشی گروه تحقیقاتی علوم دارویی-سنتی در غدد،  وبینار سندرم تخمدان پلی کیستیک؛ تازه های درمان، اختلالات غدد و جوانی جمعیت، یکشنبه 20 آذر 1401 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با بیان اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایعترین اختلالات غدد درون ریز  در سنین باروری در خانم ها محسوب می شود که شیوع آن با توجه به معیار ها و تعاریف در منابع مختلف و نیز بر حسب شرایط جغرافیایی، قومیت ها و نژاد ها، متفاوت گزارش شده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی و بر اساس  معیار روتردام شیوع این  این سندرم 8 تا 26 درصد بر حسب شرایط جغرافیایی، قومیت ها و نژاد های مختلف گزارش شده است.

دکتر استوار با بیان اینکه 50 تا 70 درصد موارد این سندرم تشخیص داده نمی شوند و یا ناشناخته باقی می ماند، گفت: این موضوع اهمیت و پیچیدگی این بیماری را دو چندان می کند.

دکتر استوار ادامه داد: سندرم PCOs با بسیاری از اختلالات متابولیک  از جمله پرفشاری خون، دیابت، چاقی و انواع سرطان ها مرتبط است و سهم قابل انتساب  این بیماری ها به PCOs قابل توجه و مهم می باشد.

رئیس پژوهشگاه با تاکید بر  همراهی سندرم تخمدان پلی کیستیک با ناباروری افزود: ابتلا به این سندرم در  70 تا 80 درصد موارد ناباروری گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک اختلال کاملا شناخته شده ای نیست، افزود: عوامل محیطی و ژنتیکی نقش بارزی در ابتلا به این بیماری دارند و جنبه های مدیریت و درمان این  بیماری مختلف اند و توسط گروه های پزشکی مختلف  و به صورت چند رشته ای به این موضوع باید پرداخته شود.

در ادامه دکتر باقر لاریجانی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران  نشانه های وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را وجود کیست تخمدان، آمنوره، دیسمنوره، عدم تخمک گذاری ناشی از نوسانات هورمون ها، آکنه و افزایش مو های زائد در زنان و دختران  نام برد.

وی با ابراز این مطلب که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سندرم تخمدان پلی کیستیک در سال 2012 بر 116 میلیون زن (4٪ تا 12٪) در سراسر جهان تأثیر گذاشته بود،  گفت: گزارش ها نشان می دهد  در سال 2020، این سندرم به طور ناگهانی به 26٪ افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه عوامل موثری در ایجاد این سندرم نقش دارند به  تاثیر وراثت در این بیماری  اشاره کرد و افزود: سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که در آن دختران و زنان مبتلا 50 تا 60 درصد و خواهران دوقلو 70 درصد خطر ابتلا به این سندرم را دارند.

دکتر لاریجانی با اشاره به ارتباط چاقی با ایجاد این سندرم گفت: چاقی با عملکرد غیرطبیعی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان که منجر به ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود مرتبط است.

وی ادامه داد: چاقی  همچنین با هیپرانسولینمی مرتبط است که باعث افزایش بیشتر پروفایل لیپیدی و عدم تحمل گلوکز می شود و همچنین چاقی با تحریک LH تولید آندروژن را افزایش می دهد که به نوبه خود منجر به هیپرآندروژنیسم می شود.

وی در ادامه با تاکید بر احتمال ابتلا  7 برابری به بیماری عروق کرونر و انفارکتوس میوکارد  در بیماران PCOS  گفت:  همه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از نظر عوامل خطر قلبی -عروقی و خطر جهانی CVD ارزیابی شوند.

استاد غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک با افزایش خطر کلی سرطان در ارتباط است  ادامه داد: متخصصان بهداشت و زنان از افزایش 2 تا 6 برابری خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که اغلب قبل از یائسگی ظاهر می شود خبر داده اند.

وی با ابراز نگرانی از این که  بروز PCOS در ایران افزایش یافته است گفت: در این خصوص نیاز به اجرای برنامه های پیشگیرانه مقرون به صرفه با تمرکز بر پرداختن به عوامل خطر وجود دارد.

وی اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی، درمان های دارویی، طب سنتی و تغذیه  را در کنترل این بیماری موثر خواند و تصریح کرد: با در نظر گرفتن پاتوفیزیولوژی PCOS به عنوان یک بیماری چند عاملی و چالش های درمان این بیماری، پیشنهاد می شود تیمی متشکل از متخصص غدد، پزشک، متخصص زنان و زایمان به این بیماران کمک کنند.

در ادامه این وبینار سخنرانی های علمی توسط اساتید حوزه های مختلف علوم پزشکی، دکتر اشرف معینی، دکتر محسن خوش نیت نیکو، دکتر شیرین حسنی رنجبر، دکتر نوشین شیرزاد، دکتر احمد اسماعیل زاده، دکتر روجا رحیمی، دکتر عذرا طباطبائی ملاذی و دکتر ملیحه تبرایی ارانی ایراد شد و جنبه های مختلف این بیماری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

تصاویر

دکتر افشین استوار دکتر افشین استوار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب