برگزاری چهارمین جلسه دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک در بیمارستان فارابی

چهارمین جلسه از دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک با هدف آموزش عملی به کارکنان جهت آمادگی در هنگام وقوع حوادث میکروبی و شیمیایی تشکیل شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، در چهارمین جلسه دوره آموزشی' مواجهه با مواد خطرناک (CBRNE)  که روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۶ در سالن شورای این بیمارستان برگزار شد، مواجهه با مواد خطرناک به طور عملی نمایش داده شد.  
در بخش اول کارگاه  مبحث «شناسایی، گروه ها و پلاکاردها» توسط  مهندس عبدالله رئیسی کارشناس ارشد HSE، مدرس ایستگاه کشوری HAZMAT و دانشگاه آتش نشانی بیان شد.
وی ابتدا HAZMAT را تعریف کرد و با تاکید بر لزوم تشکیل تیم HAZMAT برای پاسخ به حوادث مواد خطرناک افزود: در این گونه حوادث نیروهای پاسخ و مقابله آتش نشانی، اورژانس و پلیس و گاه تیم پدافند غیرعامل و ارتش اولین نیروهایی هستند که در صحنه حاضر می شوند و بر اساس استاندارد، در پنج سطح  شناسایی، عملیاتی، تکنسین مواد خطرناک، متخصص مواد خطرناک و فرمانده تیم دسته بندی شده،  هریک وظایف، مسئولیت ها و نیاز های آموزشی خاص خود را دارند.
مهندس رئیسی در ادامه نجات جان انسان ها، حفاظت از منابع آب و عرضه مواد غذایی، حفاظت از تاسیسات و اموال و حفاظت از محیط زیست را اولویت های مقابله و پاسخ خواند و به معرفی حلقه مدیریت حادثه پرداخت .
اهداف مقابله و پاسخ در حوادث CBRNE و اهمیت حوادث CBRNE در بیمارستان ها، اجزای اصلی و فرعی سیستم مقابله با شرایط اضطراری، ایجاد قابلیت واکنش در بیمارستان از طریق تشکیل تیم HAZMAT ، سطوح آموزشی تیم HAZMAT،  انواع حوادث CBRNE، معرفی جند حادثه عبرت آموز عناوین مباحث بعدی مهندس رئیسی در این جلسه بود.
وی در بخش دوم سخنانش به شناسایی مواد خطرناک پرداخت و گفت: اولین گام در مواجهه با حوادث CBRNEشناسایی ماده خطرناک است که از طریق کدهای عددی، پلاکاردها و  آشگار سازها صورت می گیرد و برحسب نوع کانتینر حمل مواد، نوع اماکن متفاوت است. علائم و نشانه های مصدومین، ارزیابی صحنه حادثه، مدارک حمل کالا و بارنامه ها، برگه اطلاعات ایمنی مواد از دیگر راه های شناسایی مواد خطرناک هستند.
مهندس رئیسی  پلاکاردهای شناسایی خطرات مواد و وسایل نقلیه حمل مواد خطرناک را نمایش و توضیح داد و  افزود: Kemler Code و روش انگلیسی HAZCHEM   از جمله این پلاکارها هستند. همچنین کدهای بین المللی بری شناسایی مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد که شامل کد UN، عدد NA، عدد ثبت CAS، عدد IUPAC، عدد RTECS  می شود.
در ادامه کارگاه مهندس عباس جندقی، مدرس کشوری HAZMAT به صورت عملی طریقه پوشیدن لباس و استفاده از وسایل حفاظت شخصی و امحاء آن ها را با شرکت کنندگان تمرین کرد.
توضیح این که دوره کارگاهی (CBRNE) به همت واحد مدیریت حوادث و بحران بیمارستان فارابی و با مشارکت مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف افزایش آگاهی مسئولین مدیریت بحران بیمارستان های تابعه با حوادث و مخاطرات ناشی از مواجهه با مواد شیمیائی، میکربی، رادیواکتیو، هسته ای و انفجاری و نحوه مدیریت آن برگزار می شود.
مانور عملیاتی این دوره روز پنجشنبه۳۰ آذر ماه در بیمارستان فارابی برگزار خواهد شد.
خبر و عکس: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

تنظیمات قالب