بیست و ششمین نشست هم‌اندیشی مسئولان ایثارگران همراه با بازدید از موزه تاریخ علوم پزشکی ایران

بیست و ششمین نشست هم‌اندیشی مسئولان ایثارگران همراه با بازدید از موزه تاریخ علوم پزشکی ایران در سالن کتابخانه موزه برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، بیست و ششمین جلسه هم‌اندیشی مسئولین ایثارگران واحدهای تابعه دانشگاه، سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ در سالن کتابخانه موزه تاریخ علوم پزشکی برگزار شد.

ابتدای  جلسه پس از پخش آیات کلام‌الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر مقیمی ضمن خیرمقدم به حاضرین جلسه درگذشت غم‌بار دکتر سید عبدالصالح جعفری فرزند شهید و از محققین برجسته در گروه اخلاق پزشکی همچنین درگذشت علی کاری جعفری ایثارگر جانباز از همکاران شاغل در دانشکده بهداشت را تسلیت گفت. وی در ادامه درگذشت عزیزان همکاران ایثارگر دکتر علی شکوری‌راد، دکتر کمال اعظم، عقیل دست باز، صدیقه فخارنیا و علیرضا جاهدی را تسلیت گفت و پس از قرائت صلوات و فاتحه‌ برای شادی ارواح درگذشتگان، مدیر ایثارگران عناوین فعالیت‌های دفتر ایثارگران در نیمه اول سال را به شرح زیر بیان کرد:

  • برگزاری کمیته‌های شش‌گانه ایثارگران
  • به‌روزرسانی سایت ایثارگران
  • ثبت نهایی تعاونی مسکن ایثارگران دانشگاه
  • دیدارهای دوره‌ای مسئولین دفتر ایثارگران و هیئت‌رئیسه دانشگاه با جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدای سلامت در واحدهای تابعه دانشگاه
  • برگزاری اردوی یک‌روزه کاشان - اردهال
  • برگزاری پیاده‌روی به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی
  • مصاحبه و گفتگو با ایثارگران دانشگاه
  • برگزاری همایش علمی _ تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سلامت در دفاع مقدس
  • تجلیل از متخصصین علمی ایثارگر، خانواده شهدای دانشگاه و شهدای سلامت در همایش دفاع مقدس

دکتر مقیمی سپس  به برنامه‌های  پیش‌بینی‌شده در نیم‌سال دوم ۱۴۰۲ اشاره‌ای کرد و از حاضرین خواست تا نقطه‌نظرات پیشنهادی خود را جهت ارتقا خدمات به ایثارگران ارائه نمایند.

در ادامه دکتر علیاری اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در خصوص تعاونی مسکن دانشگاه را تشریح کرد و از مسئولین دانشگاه تقاضای تأمین زمین موردنیاز برای ساخت مسکن  نمود. سپس رابطین ایثارگر به ترتیب مشکلات و مسائل مطرح شده ایثارگران در واحدهای دانشگاهی خود را مطرح کردند که اهم این مسائل عبارت بود از:

  • عدم پرداخت هزینه‌های مصوب دندان‌پزشکی برای ایثارگران و جانبازان و خانواده‌های شهدا
  • تقلیل شان ایثار و شهادت توسط برخی از مسئولین و همکاران و برخورد نامناسب با ایثارگران در واحدهای تابعه دانشگاه
  • عدم دسترسی به مسئولین و هیئت‌رئیسه دانشگاه برای بیان مشکلات
  • عدم اجرای قانون مصوب بازنشستگی پیش از موعد برای خانواده‌های ایثارگر و جانبازان در دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • لغو قرارداد هتل دیپلمات در مشهد مقدس
  • مشکلات به وجود آمده در خصوص بیمه تکمیلی خانواده فرزندان شهدا

دکتر حمیدرضا نمازی استادیار اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی و رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی ضمن خوشامدگویی با ذکر تاریخچه‌ای از علم طب در ایران گفت: از این که در جمع شما ایثارگران هستم بسیار خوشبختم و با کمال افتخار عرض می‌کنم ایثار و ایثارگری محدود به سال‌های دفاع مقدس و یا دوران اپیدمی کرونا نمی‌شود و همیشه در وجود مردم ارزشمند کشور ایران وجود داشته و تا ابد باقی خواهد ماند. تاریخ طب در کشور ما بیان می‌کند مردم به‌ویژه عالمان و حکیمان علم طب و جامعه پزشکی همیشه در صحنه حضور داشتند و در کنار مردم و برای مردم با فقر و بیماری مبارزه‌ای سخت داشته‌اند. اسناد تاریخی در سال‌های نه‌چندان دور مثل دوران جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، قحطی، اپیدمی بیماری‌های وبا، طاعون و... به‌خوبی شاهد این ادعا هستند.

وی ضمن یادی از طبیبان و پزشکان نامی کشورمان که در دوره‌های مختلف به‌ویژه در مناطق بسیار محروم کشور بدون چشمداشت به مسائل مادی، حضوری فعال داشتند ادامه داد: فرهنگ ایثار و ایثارگری از بین نخواهد رفت؛ بلکه همیشه باید به آن توجه کرد و آن را تقویت نمود. همه ما علی‌الخصوص مسئولین وظیفه داریم با بیان و ثبت زندگینامه و دلاورمردی‌های جمعیت بهداشت و درمان نامی کشور که در این مسیر جان خود را نثار کردند تاریخ را برای نسل‌های آینده همیشه زنده نگه داریم.

دکتر احمدی مدیر موزه ضمن خوشامدگویی به حاضرین به توضیح بخش‌های مختلف موزه تاریخ علوم پزشکی پرداخت و در ادامه حاضرین از قسمت‌های مختلف موزه بازدید کردند.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

عکاس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب