برگزاری نشست هیئت‌رئیسه دانشکده توانبخشی

تأکید بر اهمیت و ضرورت حضور و همچنین پایش عملکرد گروه‌های آموزشی دانشکده توانبخشی در بیمارستانها و مراکز درمانی تابعه دانشگاه

در نشست هیئت‌رئیسه دانشکده توانبخشی ضمن ارائه گزارشی از فرایند انتخاب مدیران گروه‌های آموزشی این دانشکده، چگونگی و راهکارهای حضور هدفمند و موثر گروه‌های مختلف آموزشی این دانشکده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه دانشگاه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، در این نشست که دوشنبه ۴ اسفند ۹۹ و با حضور مدیران گروه‌های آموزشی این دانشکده باهدف آگاهی از فرایندها و تسریع در عملیاتی شدن برنامه‌ها و مصوبات برگزار شد؛ در ابتدای نشست دکتر محمدرضا هادیان، رئیس دانشکده با اشاره به آیاتی از سوره انشراح گفت: نگاه من به قرآن این نیست که این آیات برای شخص حضرت رسول است و معتقدم مفاهیم قرانی زنده و در زمان جاری است و هر کس به مقدار ظرفیت وجودی و سطح ادراکی خود از آن بهره می‌برد.

وی در ادامه با ذکر حدیث «الْمؤْمن یحْتاج إلى توْفیقٍ من اللّه و واعظٍ منْ نفْسه و قبولٍ ممّنْ ینْصحه.» مومن به سه خصلت محتاج است: توفیق از جانب خدا، واعظی از درون خود و پذیرش نصیحت از هر کس که او را نصیحت کند، خطاب به معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی گفت: در مسیری که قدم در آن گذاشته‌ ایم، با تمسک به قرآن و اهل‌ بیت علیه‌ السلام استوار گام‌ هایمان را پیش می‌ بریم و آن را ادامه می‌ دهیم.

وی در ادامه با اشاره به بازنشستگی برخی از اعضای هیئت‌ علمی دانشکده بر ضرورت اجرای آن با توجه چشم‌ انداز نقشه علمی دانشکده و همچنین خواست دانشکده و دانشگاه در خصوص تحول و جوان‌ گرایی در دانشکده از طریق جذب نیروهای علاقه‌ مند، جوان و توانمند تأکید کرد. رئیس دانشکده بابیان اینکه بازنشستگی شاید در نگاه اول تلخ به نظر برسد اما چاره کنار آمدن با «انشراح» است و بایستی بپذیریم که در زندگی فراز و فرود وجود دارد، افزود: بایستی که نگاهمان به بازنشستگی به‌ عنوان فراز دیگر در زندگی‌ مان باشد. فرازی که در آن در کشتزاری زحمت‌ کشیده و در کنار دوستان میوه داده است را بایستی به افراد جوان‌ تر سپرد.

دکتر هادیان بابیان اهمیت حفظ وفاق و دوستی میان اهالی دانشکده تصریح کرد: برای پیاده‌ سازی و اجرای برنامه‌های دانشکده و انطباق با شرایط جدید و گاها سخت چه به لحاظ وظایف آموزشی ازجمله پذیرفتن تعداد واحدهای آموزشی، چه به لحاظ حضور فیزیکی در دانشکده در شرایط کرونا، سعی‌ ام بر این بوده است ابتدا از خودم شروع کنم و بیش از دیگر اهالی دانشکده، به خود سخت گرفته‌ ام.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اعضای هیئت‌ علمی که با روی باز پذیرای بازنشستگی هستند گفت: ان شاءالله سینه هامون انشراح پیدا کند و فرازها و نشیب‌های مراحل زندگی‌ مان را بپذیریم.

وی در بخشی از سخنانش ضمن قدردانی از همکاری مسئولان بیمارستان سینا در فراهم کردن و تجهیز فضای فیزیکی ارائه خدمات فیزیوتراپی دانشکده در این بیمارستان، از بازخورد مثبت آنان از عملکرد مؤثر دکتر مصطفی رحیمی، عضو هیئت‌ علمی جدید گروه فیزیوتراپی مقیم در بیمارستان خبر داد و در ادامه اظهار کرد: دکتر رحیمی گزارش‌ های را به‌ صورت هفتگی برای مدیر گروه و معاونت آموزشی و ریاست دانشکده از کمیت و کیفیت خدمات ارائه‌ شده و همچنین نتایج نشست‌ های برگزارشده با رئیس و مدیر بیمارستان ارسال می‌ کنند و انتظار می‌ رود این روند در گروه‌ ها و توسط دیگر اعضای هیئت‌ علمی مستقر در بیمارستان‌ ها نیز اجرا شود.

دکتر هادیان در ادامه بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه بزرگان و نخبگان کشور هست و اعضای هیئت‌ علمی جدید همان‌ طور که با توجه به توانمندی‌ های علمی و کسب رتبه‌ های برتر و همچنین تعهد اخلاقی و علاقه‌ مندی آنان به دانشگاه استخدام‌ شده‌ اند، خاطر نشان کرد: اعضای هئیت علمی جدید در زمان تعهد نیز تلاش کنند در شان و جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام وظایف محوله بپردازند. وی یکی از شرایط اثبات تعهد علمی و اخلاقی اعضای جدید هیئت‌ علمی را انجام وظایف محوله در شرایط سخت اقتصادی و مشکلات رفاهی دانست و خطاب به آنان گفت: بایستی خودتان فرصت‌ های بالفعل شدن ظرفیت های‌ های علمی را ایجاد کنید.

وی در همین راستا از مدیران گروه‌ ها خواست تا با هماهنگی با معاونان آموزشی، برنامه‌ ریزی و توسعه و اداری مالی دانشکده برنامه‌ ریزی‌ های لازم انجام شود.

دکتر هادیان با این توصیف که برای ارائه خدمات رشته‌ های مختلف دانشکده در بیمارستان‌ ها و مراکز تابعه درمانی دانشگاه، فرش قرمز پهن نمی‌ شود و ما بایستی خودمان برای خودمان فرش قرمز ببافیم تصریح کرد: تلاش کنیم با حضور مؤثر، توانایی بالقوه و بالفعل ارائه خدمات را به این مراکز معرفی کنیم.

وی در ادامه تحقق این امر را موجب حصول نفع مادی و معنوی و ارائه خدمات به بیماران دانست و افزود: تعامل و همکاری با دیگر گروه‌های پزشکی، در بستر زمان، زمینه ایجاد طرح‌ های تحقیقاتی چند رشته‌ ای در راستای حل مشکلات سلامت جامعه و درنهایت ارتقا دانشکده و دانشگاه در کشور و منطقه را فراهم خواهد کرد.

وی در پایان سخنانش خطاب به معاونان و مدیران گروه‌ ها اظهار کرد: از شما می‌ خواهم که کماکان در مسیری پیشرفتی که دانشکده طی می‌ کند و بر اساس دستاوردها و همچنین بازخورد رئیس و معاونان دانشگاه در مسیر درستی است، ادامه دهید و سختی‌ های و ناملایمات مسیر را تحمل‌ کنید که وعده خداوند است «با هر سختی آسانی است».

در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده ضمن تبریک ایام ولادت امام محمدتقی (ع) و تولد حضرت علی ابن طالب و روز پدر، در خصوص بازنشستگی اعضای هیئت‌ علمی بابیان اینکه «هر آمدنی را رفتنی است» گفت: باید همه پذیرا این مسئله باشند تا زمانی که در خدمت دانشکده و دانشگاه هستند تا روز آخر منشأ خیر باشند و خدمت‌ رسانی را انجام بدهند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت جذب نیروهای هیئت‌ علمی بر اساس چارچوب و چشم‌ انداز نقشه علمی دانشکده و با توصیه مدیران گروه‌ ها به‌ دقت نظر در انتخاب و پذیرش اعضای هیئت‌ علمی جدید تصریح کرد: با درایت و در نظر گرفتن علاقه‌ مندی متقاضیان به دانشکده و دانشگاه و با لحاظ توانمندی علمی و اخلاقی آنان را جذب کنیم تا بتوان برای بهره‌ گیری از خدمات آموزشی، پژوهشی و بالینی آنان طی سی سال خدمت برنامه‌ ریزی کرد.

وی در ادامه ضمن تشریح شرایط حال حاضر مدیران گروه‌های آموزشی و امکان کاندید شدن و انتخاب مجدد آنان در هر سه گروه آموزشی به ارائه گزارشی از فرایند انتخاب مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده پرداخت. معاون آموزشی دانشکده با اشاره تغییرات آئین‌ نامه انتخاب مدیران گروه‌ ها طی چند سال اخیر و تغییر چگونگی مراحل طی شده در فرایند انتخاب آنان گفت: پس از رای گیری مخفی در گروه‌ ها و تائید دو عضو هیئت‌ علمی که بالاترین میزان رای را در گروه کسب کرده‌ اند و تائید کمیته مشورتی دانشکده و پس از موافقت دانشگاه، مدیران گروهها انتصاب شدند. معاون آموزشی دانشکده همچنین از مدیران گروه‌ ها خواست تا یک نفر از اعضای هیئت‌ علمی به‌ عنوان قائم‌ مقام مدیر گروه، پس از نظرسنجی و به‌ شرط کسب اکثریت آرا در گروه، به این معاونت معرفی شود.

دکتر علیائی با اشاره به اهمیت توانمندی مدیران گروه‌ ها در سه بعد علمی، اخلاقی و مدیریتی و راهبردی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت انتظار می‌ رود پیگیری و برنامه‌ ریزی حضور در بیمارستان‌ ها و اجرای وظایف بالینی اعضای هیئت‌ علمی و کارآموزی بالینی با تاکید و اهمیت بیشتری انجام شود.

وی ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت عدالت میان اعضای هیئت‌ علمی در محول کردن وظایف آموزشی، پژوهشی و بالینی برای جلوگیری از احساس تبعیض و ایجاد تعارض میان آنان گفت: شرایط و میزان حضور اعضای هیئت‌ علمی در هر گروه آموزشی با گروه‌های دیگر با توجه تعداد اعضای هئیت علمی و نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها و همچنین با توجه به شرایط و برنامه‌های هر گروه متفاوت است و از اعضای هیئت‌ علمی خواست تا شرایط و میزان حضور در بیمارستان‌ ها در مقایسه با گروه مربوطه در نظر گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمامی اعضای هیئت‌ علمی که به‌ تازگی در دانشکده استخدام‌ شده‌ اند به‌ صورت تمام‌ وقت در بیمارستان‌ ها مستقر هستند گفت انتظار داریم که این شرایط در تمامی شرایط کرونا یا غیر کرونایی اجرا شود.

دکتر علیائی در ادامه از مدیران گروه‌ ها خواست کمیت و کیفیت حضور و عملکرد اعضای هیئت‌ علمی در ارائه خدمات توانبخشی در بیمارستان‌ ها به‌ صورت دوره‌ ای و در صورت لزوم با بازدیدهای سرزده پایش شود تا مشکلات شناسایی و کاستی و نواقص احتمالی موجود از طریق بیمارستان یا دانشکده مرتفع شود.

دکتر علیائی در بخشی از سخنانش ضمن ابراز رضایت از نحوه ارائه آموزش‌ های مجازی در گروه‌های آموزشی با توجه به پایش‌های دفتر توسعه آموزش دانشکده و همچنین نظرسنجی انجام‌ شده از دانشجویان از مدیران گروه‌ ها خواست تا در گروه‌ ها باهدف تعامل حضوری و انجام پرسش و پاسخ، چند جلسه آموزشی دانشجویان به‌ صورت آنلاین و تصویری برگزار شود.

در ادامه نشست دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌ الملل دانشکده از تخصیص گرنت فارغ‌ التحصیلی دهمین دانشجوی بین‌ الملل دانشکده و دو گرنت اختصاص داده‌ شده به جذب اولین دانشجویان شنوایی‌ شناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در جلسه اخیر معاونت بین‌ الملل دانشگاه خبر داد. وی در همین راستا از معاون اداری مالی دانشکده درخواست کرد تا با پیگیری دریافت گرنت، بخشی از هزینه‌ های جاری شامل حق‌ التدریس اعضای هیئت‌ علمی در بخش بین‌ الملل تأمین و پرداخت شود.

دکتر شادمهر در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام‌ شده معاون وزیر بهداشت افغانستان در خصوص بررسی شرایط پذیرش و دانشجویان دانشگاه غضنفر افغانستان برای تکمیل واحدهای درسی و کارآموزی آنان در رشته فیزیوتراپی و همچنین مذاکرات انجام‌ شده با معاون آموزشی دانشگاه از طرح آن در کمیته شهاب دانشگاه طی هفته‌ های اخیر خبر داد. وی با اشاره به اینکه طبق اعلام مسئولان دانشگاه غضنفر افغانستان این دانشگاه در برنامه‌های آینده خود قصد راه‌ اندازی رشته فیزیوتراپی را دارد، شروع همکاری‌ های دانشگاه و دانشکده با این دانشگاه را ضمن فراهم کردن تبادل استاد و دانشجو، فرصتی مغتنم برای ارتقا همکاری‌ های بین‌ المللی و تحقق اهداف بین الملی سازی و تعریف joint degree با این دانشگاه در آینده نزدیک دانست.

معاون بین‌ الملل دانشکده در بخش پایان سخنانش بابیان اینکه پیش‌ ازاین سخنرانی‌ های انگلیسی این معاونت هر دو هفته برگزار می‌ شد گفت: به دلیل استقبال بسیار خوب اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دو بخش بین‌ الملل و داخلی و همچنین سایر اعضای هیئت‌ علمی خارج از دانشکده این سخنرانی به‌ صورت هفتگی برگزار می‌ شود.

 در بخشی از نشست دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده با اشاره به الزام بیمارستان‌ ها برای شناسایی، برنامه‌ ریزی و تأمین نیازهای توانبخشی بیماران در زمان بستری، ترخیص و همچنین بیماران سرپایی به‌ عنوان یکی از سنجه‌ های اعتباربخشی؛ از مدیران گروه‌ ها خواست ضمن تعامل با مسئولان بیمارستان‌ های تابعه دانشگاه، فرصت همکاری و نیازهای خدمات توانبخشی در بیمارستان‌ ها شناسایی شود.

معاون اداری مالی دانشکده همچنین در پاسخ به درخواست انتقال تجهیزات تخصصی توانبخشی موجود در دانشکده به بیمارستان‌ ها گفت: با توجه قوانین جدید فرایندهای انتقال و استقرار اموال و تجهیزات مالی و غیر مصرفی در واحدهای دیگر دانشگاه و همچنین مشکل بودن نظارت مستقیم بر نحوه نگهداری این تجهیزات در آن، امکان انتقال تجهیزات به واحدهای دیگر تقریباً غیرممکن است.

در پایان نشست دکتر هوشنگ دادگر عضو هیئت‌ علمی و مدیر روابط عمومی دانشکده از معاونان و مدیران گروه‌ ها خواست دستاوردهای مهم را باهدف انعکاس در سایت دانشگاه و دیگر رسانه‌ های ارتباط‌ جمعی به اطلاع این واحد رسانده شود.

لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب