توصیه های لازم برای بیماران مبتلا به لوپوس از زبان رئیس واحد لوپوس ایران

مرکز تحقیقات روماتولوژی، به مناسبت هفته سلامت به ارائه توصیه های لازم برای بیماران مبتلا به لوپوس از زبان رئیس واحد لوپوس ایران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات روماتولوژی، هفته سلامت را بهانه ای دانستیم تا با دکتر محمود اکبریان استاد و رئیس واحد لوپوس مرکز تحقیقات روماتولوژی مصاحبه مختصری داشته باشیم.

 با سلام و احترام، از اینکه وقتتون را در اختیار بنده قرار دادید بسیار سپاسگزارم. لطفا لوپوس را تعریف بفرمایید.
 لوپوس یک بیماری مولتی سیستم است که معمولا یک یا چند سیستم از بدن را درگیر نمایید.

شما به عنوان استادی که سال هاست به طبابت بیماران لوپوس می پردازید چه توصیه های برای این  بیماران دارید؟  
برای این بیماران چند توصیه دارم نخست اینکه پيگيري منظم داشته باشند. به بيمار پس از اینکه تشخیص قطعی داده شد که لوپوس دارد آموزش های لازم داده شود كه بتواند با كمك خودش و راهنمائي هاي پزشك زندگي شاد و آرامي داشته باشد و برحسب اين كه بيماري چقدر شديد باشد، هر چند وقت لازم است به پزشك خود مراجعه نمايد. فواصل ويزيت بيمار بر حسب شدت بيماري از چند روز تا چند ماه و حتي بعضي اوقات كه گرفتاري كليه وجود نداشته باشد هر ماه متفاوت است و قانون كلي براي تعيين فواصل ويزيت بيمار وجود ندارد.
 
نظر شما از اینکه بیمار باید هر چند وقت یک بار مراجعه به پزشک خود داشته باشدچیست؟
باید ببينيم بيماري لوپوس چقدر فعال است؟ آيا عوارض داروئي وجود دارد يا نه؟ آيا بيماري هاي همراه ديگري وجود دارد يا نه؟ در بيماري لوپوس يك اصل كلي را بايد در نظر داشت. به بيمار لازم است توصيه شود كه اگر مشكلي داشته باشد فورا به پزشک خود مراجعه نمايد و در صورت عدم دسترسي به روماتولوژيست، مي تواند به متخصص داخلي و يا پزشك عمومي مراجعه نمايد.
همچنین بيماران بايد در معرض نور آفتاب قرار نگيرند و براي حفاظت بيشتر پوست از كرم هاي ضد آفتاب مناسب كه بتواند پوشش كافي براي اشعه ماوراي بنفش A و B ايجاد می كند، استفاده نمايند. به بيماران توصيه شود تا از كرم هائي كه SPF 55 يا بيشتر دارند استفاده نمايند. همچنين به بيماران بايد توصيه شود تا در معرض نور ايمونوفلوئورسانس و هالوژن قرار نگيرند.

توصیه های شما در خصوص رژیم غذایی چیست؟
برحسب اينكه كليه گرفتار باشد، فشار خون وجود داشته باشد، ديابت و هيپرليپيدمي و یا اضافه وزن وجود داشته باشد، رژيم غذائي متفاوتی به بیمار داده می شود. بر این اساس رژيم غذائي يكساني وجود ندارد و برحسب مورد تصميم گيري مي شود. ولي باید خاطر نشان کنم بطور كلي رژيم غذائي در حدي بايد باشد كه بيمار اضافه وزن پيدا نكند و در صورتي كه كليه بیمار مبتلا باشد، دستورات لازم از سوی پزشک خود را رعايت نمايد.
همچنین عدم تحرك در بیماران در حالات شديد بيماري بوجود مي آيد که موجب كاهش شديد توده عضلاني در فرد مي شود و در اغلب اوقات بيماران احساس خستگي شدیدی می کنند. در چنين مواقعي براي بيماران توصیه می کنیم  برنامه هاي مناسب ورزشي ريخته شود تا بتوان آنها را از نظر جسمي و رواني پشتيباني نمائیم.
همانطور که می دانیم اكثر بيماران لوپوس زن هستند و از طرفي لوپوس يك بيماري التهابي است و بيماران بايد از نور خورشيد پرهيز نمايند و  با توجه به اینکه تعداد زيادي از بيماران تحت درمان با كرتن هستند، لازم است در صورتي كه منبع مصرف نداشته باشد، با توصیه پزشک خود تحت درمان با ويتامين D در روز قرار گيرند.
در بعضي شرائط كه بيمار بي اشتهائي شديدی پیدا می کند و يا مدت هاي طولاني تحت درمان هاي سنگين بوده است ممكن است لازم شود از ويتامين هاي مختلف با توصیه پزشک معالج استفاده نماید.

به چه نکاتی در هنگام در مان باید توجه شود.
 در هر نوبت ويزيت لازم است فشار خون بيمار گرفته شود و بر حسب نياز بیمار درمان گردد، همچنين بیمارانی كه مدت هاي زيادي تحت درمان و پيگيري بوده اند، لازم است پزشک معالج  آترواسكلروز بیمار را بررسي نماید.
در صورتي كه بيمار هيپرليپيدمي، هيپركلسترولمي، ديابت و ساير بيماري هاي متابليك داشته باشد بايد درمان بشود.  با توجه به اين كه در لوپوس اختلال ايمني وجود دارد و از طرفي به علت مصرف داروها تضعيف سيستم ايمني شديدتر مي شود، لازم است در هر بار ويزيت به عفونت ها دقت زيادي بشود و بخصوص در صورت وجود تب در صورت لزوم اقدامات لازم به عمل آيد.

از جمله عادت های نادرست بیمارن چیست؟
به بيماران توصيه مي شود كه سيگار نكشند، الكل نخورند، در صورت چاق بودن از مصرف چربي ها، نشاسته و مواد قندي خودداري نمايند. ورزش هاي سبك را با توجه به شدت بيماري و گرفتاري سيستم هاي مختلف انجام بدهند و از موارد مختلف تفريحي استفاده نمايند. براي اينكه اين موارد بخوبي براي بيماران توضیح داده شود بهتر است آنها را براي شركت در كلاس هائي كه از طرف انجمن لوپوس يا كلاس هائي كه از طرف همكاران محترم دانشگاهي تشكيل مي شود، ترغيب كرد. 
همچنین توصیه می شود، داروهایی از قبيل آنتي بيوتيك هاي حاوي سولفوناميد (مثل سولفاديازين، تريمتوپرين-سولفامتوكسازول و سولفي سوكسازول) و تتراسيكلين ها ممكن است سبب عود و شعله ور شدن بيماري گردد و بايد پزشک از تجويز آن ها پرهيز نمایند. لازم به ذكر است كه داروهائي مثل هيدرالازين و پروكائين آميد كه لوپوس داروئي مي دهند معمولاً موجب عود لوپوس ايديوپاتيك نمي شوند.
 
سخن پایانی.
همان طور که مستحضر هستید انجمن حمايت از بيماران مبتلا به لوپوس ايران از چند سال پيش شروع به كار كرده و در آذر ماه 1389 به ثبت رسيده است و در حال حاضر اقداماتي در جهت آموزش به بيماران از طريق تشكيل كلاس هاي آموزشي و پاسخ به سوالات بيماران از طريق سايت لوپوس صورت گرفته است. در چند سال اخير كنفرانس هائي در روز جهاني لوپوس، در تاريخ دهم مي مصادف با 24 ارديبهشت در بيمارستان دكتر شريعتي و ساير سالن هاي شهر تهران تشكيل شد. همچنين كلاس هاي آموزشي درباره موضوعات مختلف برگزار گرديد. اميد است با كمك افراد علاقمند و اساتيد و همكاران عزيز بتوانيم به اهداف فوق دست پيدا كنيم./ق

خبر: زهرا  کمازانی

تهیه کننده:

تنظیمات قالب