جلسه آموزشی با عنوان اختلالات روان‌پزشکی در شهرستان اسلامشهر برگزار شد

کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز خدمات جامع سلامت گلدسته، جلسه آموزشی اختلالات روان‌پزشکی (اضطراب) ویژه مراجعین برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، در این جلسه آموزشی که چهارشنبه 24 آذر 95 برگزار شد، فرشته سادات حسینی، کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز ابتدا بابیان اینکه اضطراب احساس طبیعی در انسان‌هاست، که هرکسی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می‌کند. درحالی‌که افراد مبتلابه اختلالات اضطراب ترس غیرمنطقی و نگرانی بیش‌ازحد نسبت به شرایط روزمره دارند گفت: این احساسات باعث اختلال در زندگی روزمره شده، به‌سختی کنترل می‌شوند و برای مدت طولانی باقی می‌مانند. اضطراب ممکن است از کودکی در افراد ظاهرشده و تا بزرگ‌سالی آنها ادامه یابد.
وی در ادامه انواع مختلف اختلالات اضطراب (اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس جبری، اختلال تنش‌زای پس از رویداد، اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیا) را نام برد و علائم ابتلا به اضطراب را احساس هراس، ترس و تشویش، افکار وسواسی غیرقابل‌کنترل، به یادآوری مکرر تجربیات ناراحت‌کننده، کابوس‌های شبانه، احساس ناتوانی، تنگی نفس، تپش قلب، خشکی دهان، تهوع، تنش عضلانی، سرگیجه، تنفس عمیق و سریع، احساس خستگی یا ضعف و... را عنوان کرد.
حسینی به عوامل افزایش‌دهنده خطر اضطراب (زن بودن، رویدادهای کودکی، استرس ناشی از یک بیماری، جمع شدن استرس، خصوصیات شخصیتی، سابقه خانوادگی اضطراب مواد مخدر و الکل)؛ عوارض ابتلا به اختلال اضطراب (افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، سردرد، دندان‌قروچه، مشکلات روده‌ها و دستگاه گوارش) و درمان اضطراب (روان‌درمانی و درمان دارویی) اشاره کرد و در پایان درمان خانگی اضطراب را عبادت و رابطه معنوی، افزایش فعالیت جسمانی و ورزش، اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر، ترک سیگار و کاهش مصرف کافئین و یا عدم مصرف آن، استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن همچون مدیتیشن و یوگا، خواب کافی و آرامش‌بخش، رژیم غذایی سالم و مناسب و پیشگیری از اضطراب معرفی کرد.
خبر: خورسندفرد
عکس: بیاتی نیاز

 

 

 

کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

تنظیمات قالب