جلسه جمع‌بندی کارگروه راهکارهای ارتقاء پروفشنالیسم در محیط بالینی

دکتر امینی: پروفشنالیسم هسته فعالیت‌های پزشکی است

مدیران گروه‌های آموزشی در نشستی به بررسی مسائل پیش روی پروفشنالیسم در دانشگاه پرداختند.

گالری عکس یک
گالری عکس دو
گالری عکس سه
گالری عکس چهار

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست جمع‌بندی کارگروه پروفشنالیسم از ساعت ۱۴ روز پنجشنبه، ۱۳ آبان ۹۵ در اردوگاه باهنر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر نجفی، مدیر گروه بیهوشی دانشگاه به ارائه مسائل مطرح‌شده و دیدگاه اعضای کارگروه در خصوص موضوع بحث پرداخت.
در ادامه دکتر امینی، مشاور رئیس دانشگاه و مسئول کارگروه پروفشنالیسم با تشکر از شرکت فعال استادان در این کارگروه، گفت: طبق بررسی‌های که دفتر تعهد حرفه ای در سطح دانشگاه انجام داده، چالش های اجرای پروفشنالیسم در سه سطح فردی، سازمانی و برون‌سازمانی طبقه‌بندی می‌شود.
وی افزود: برای اینکه ما یک حرکت نظام‌مند برای بهبود وضعیت پروفشنالیسم در سطح دانشگاه داشته باشیم، سند «ارتقاء تعهد حرفه ای دانشگاه» تدوین شد که این سند در اسفند ۹۳ به تصویب شورای دانشگاه رسید.
مشاور عالی رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه آیین‌نامه انضباطی دانشگاه علوم پزشکی باید متفاوت از آیین‌نامه انضباطی رشته‌های دیگر باشد، گفت: با تلاش دانشکده پزشکی، شیوه نامه هایی برای چگونگی مواجهه با سوء رفتارحرفه ای تهیه شد و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت تا در صورت صلاحدید با تصویب در وزارتخانه یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوز اجرا در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.
وی مورد مهم دیگر این بحث را توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی برشمرد و گفت: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با همکاری دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه، عمده فعالیت درزمینهٔ توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه آموزش، ارزیابی و بازخورد در حیطه پروفشنالیسم را بر عهده دارد و در مرحله اول کارگاه‌هایی برای مدرسین برگزار کرده است؛ همچنین این آموزش‌ها باید برای فراگیران هم انجام گیرد که برای این کار E.D.C  و دفتر تعهد حرفه ای با کمک دانشکده‌ها شروع به کار کرده و از سال جاری در چندین گروه هم آموزش و هم ارزشیابی درزمینهٔ پروفشنالیسم اجرایی می شود.
دکتر امینی با اشاره به اینکه در کنار این اقدامات، یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌تواند به این بحث کمک کند، فعالیت‌های ترویجی است؛ گفت: متأسفانه در این زمینه کار جدی و بزرگی انجام‌نشده است اما به‌عنوان یکی از فعالیت‌ها انجام‌شده در این زمینه ما علاوه بر بحث ارتقای اعضای هیئت‌علمی که روال خود را دارد، بحث معرفی استادانی به‌عنوان الگوی رفتار حرفه‌ای و تقدیر از آنان در سطح دانشگاه است.
دکتر امینی با تأکید بر اینکه بحث پروفشنالیسم مبحث جدایی از فعالیت‌های ما نیست، گفت: پروفشنالیسم هسته فعالیت‌های پزشکی ماست و هر فعالیت آموزشی، پژوهشی و درمانی ما اگر مبتنی بر پروفشنالیسم نباشد، کیفیت بالایی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه پروفشنالیسم یک مبحث صفر و صدی نیست، گفت: اینکه ما نهایت تلاش خود را بکنیم که به اصول پایبند باشیم در حداکثر فضا و شرایطی که به ما اجازه می‌دهد، یعنی اینکه ما اخلاقی رفتار می‌کنیم و همه ما شاهد هستیم در همین شرایط سخت افراد و بخش‌هایی هستند که به لحاظ رعایت اخلاق حرفه‌ای، الگو هستند.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه بخش دیگری از مسائل، مربوط به زیرساخت‌هاست، گفت: این مسائل که طیفی از مشکلات جزئی تا کلی را در برمی‌گیرد که با اصلاح آن توسط دانشگاه، دانشکده و بیمارستان می‌توان به این بحث کمک کرد.
در ادامه این جلسه، مدیران گروه‌ها آموزشی به بیان نظرات و راهکارهای خود درزمینهٔ مطالب مطرح‌شده پرداختند.
در بخش پایانی این جلسه دکتر جعفریان با اشاره به اینکه در این بحث دو مفهوم «تعهد حرفه‌ای» و «رفتار حرفه‌ای» داریم، گفت: تعهد درون هر انسانی است و قابل‌سنجش و ارزیابی نیست؛ در مقابل رفتار نمود بیرونی دارد و قابل‌سنجش و ارزیابی است و علت تأکید ما بر رفتار حرفه‌ای، نمود بیرونی داشتن آن است.
وی با اشاره به اینکه در بحث‌های مطرح‌شده توسط دوستان، بحث ارزیابی رفتار حرفه‌ای است؛ گفت: به اعتقاد ما، یکی از جاهایی که ما باید به‌دقت بررسی کنیم؛ همین مسئله است اما باید توجه کنیم که این ارزیابی کار ساده‌ای نیست و ما باید با روشی معقول، متین و ملایمی به‌پیش رویم.
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در بحث رفتار حرفه‌ای، آیین‌نامه جامع و مناسبی وجود ندارد؛ گفت: آیین‌نامه‌های انضباطی موجود صرفاً به موارد کلی اشاره‌کرده‌اند و مصادیق رعایت رفتار حرفه‌ای در آیین‌نامه‌های انضباطی دیده نمی‌شود؛ اما ما تا جایی که امکان داشته باشد سعی می‌کنیم اختیاراتی ایجاد کنیم که به‌عنوان‌مثال حدود دو سال است که به بیمارستان‌ها اعلام‌شده که اگر رزیدنتی وظایف خود را به‌درستی انجام ندهد، اجازه ارتقاء او داده نشود.
وی با اشاره به اینکه ورود هیئت‌علمی به این موضوع ضروری است؛ گفت: به همین جهت ما از مدیران گروه‌ها درخواست می‌کنیم که به این موضوع ورود کنند و همان‌طور که دکتر امینی اشاره کردند، ما نمونه‌هایی از بروز رفتار حرفه‌ای را در دانشگاه مشاهده می‌کنیم و به اعتقاد من اگر خودمان در این موضوع ورود نکنیم، اتفاق خوبی نخواهد افتاد و مشاهده می‌شود در بسیاری از مواقع با یک تذکر ساده و محترمانه در عین حفظ احترام مخاطب، بسیاری ازاین‌دست مشکلات حل خواهد شد.
دکتر جعفریان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه باید بحث رفتار حرفه‌ای متولی داشته باشد، گفت: همه تلاش ما این است که سازوکارهای مشخصی برای این موضوع تعریف کنیم، اما درعین‌حال اعتقادداریم به‌هیچ‌عنوان نباید به فکر ایجاد تشکیلات جدیدی برای این موضوع باشیم و باید تلاش کنیم این مسئله در همین مجاری موجود، ادغام و همپوشانی شود.

خبرنگار: میرحامد حسینی
عکس: جمشید ربیعی و مهدی کیهان

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

تنظیمات قالب