گفت و گو با مجریان فرآیندهای برگزيده در نهمین جشنواره شهيد مطهري

دکتر خواجوی راد ایجاد بستر رقابتی سالم را از تأثیرات مثبت جشنواره شهید مطهری دانست

دکتر نسیم خواجوی راد از مجریان طراحي و اجراي سيستم ارزيابي عملكرد باليني كارآموزان در چرخش‌های باليني گروه آموزشي بیماری‌های داخلي، به معرفی و تشریح این طرح پرداخت.

در پی برگزاری نهمین جشنواره شهيد مطهري در تالار ابن‌سینا، دکتر نسیم خواجوی راد عضو هیئت‌علمی دانشگاه، بابیان این‌که هدف اصلی از دوره کارآموزی داخلی، آموزش حین کار به‌عنوان عضوی از تیم درمان همراه با سپردن تدریجی مسئولیت به کارآموز است گفت: این آموزش به نحوی انجام می‌شود که در پایان این دوره، کارآموزان به سطح قابل قبولی از مهارت‌های بالینی، توانایی استدلال و حل مسئله در مراقبت از بیمار، برقراری صحیح ارتباط با بیماران، همراهان و کادر درمان و همچنین اخلاق و تعهد حرفه‌ای دست یابند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه افزود: آموزش کارآموزی در گروه داخلی، در قالب دو بخش آموزش در بخش‌ها (مجموعاً 10 چرخش دوهفته‌ای در دو لاين و هر لاين شامل سه بيمارستان) و برنامه‌های آموزشی مشترک در گروه اجرا می‌شود.
دکتر خواجوی راد با اشاره به تاریخچه ایجاد هسته مرکزی بازنگري کوریکولوم آموزشی دوره کارآموزی گروه داخلی گفت: پس از ابلاغ برنامه بازنگری شده دوره پزشکی عمومی از سوی دانشکده پزشکی به گروه داخلی، هسته مرکزی بازنگري کوریکولوم آموزشی دوره کارآموزی گروه داخلی در سال 1390 تشکیل شد و تلاش کرد تا مقدمات اجرای مناسب و بهینه كوريكولوم جدید را در بیمارستان‌های ذی‌ربط فراهم کند.
وی هسته مرکزی بازنگری را دارای چندین زیرگروه دانست و ادامه داد: يكي از کمیته‌های مهم و تأثیرگذار این هسته مرکزی، کمیته تدوین روش ارزيابي كارآموزان در طول دوره داخلی بود.
دکتر خواجوی راد افزود: پيش از اجراي برنامه بازنگري، کارآموزان در پايان هريك از چرخش‌های دوهفته‌ای، در يك آزمون كتبي و يا شفاهي شركت می‌کردند و نمره کسب‌شده توسط ایشان به‌عنوان نمره پایان‌بخش، بدون توجه به نحوه عملکرد آن‌ها در آن بخش، به گروه ارسال می‌شد و جمع اين نمرات ارسال‌شده از بخش‌هاي مختلف، نمره نهايي كارآموز در گروه داخلي را تعيين می‌کرد.
وی بابیان این‌که در روش پیشین، بيشتر بر ميزان دانش پایه و محفوظات کارآموز تأکید می‌شد گفت: در این روش، ساير توانمندی‌های دانشجو تا حد زیادی مغفول می‌ماند. برای رفع این مشکل و سازمان‌دهی روش ارزيابي کارآموزان، اعضای کمیته بازنگری همه تلاش خود را بكار گرفتند تا شیوه‌نامه ارزيابي كارآموز را در سطح گروه داخلي تهيه و تدوين کنند که ماحصل تلاش آن‌ها در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 به بار نشست و این طرح در کل گروه داخلی به مرحله اجرا درآمد.
دکتر خواجوی راد با اشاره به محورهای مختلف سیستم جدید ارزیابی گفت: ارزيابي كارآموز در پایان هر چرخش بالینی بر اساس Global Rating Form، برگزاري آزمون OSCE متمركز در پايان دوره براي ارزيابي مهارت‌های باليني كارآموزان، برگزاري آزمون كتبي متمركز در پايان دوره براي ارزيابي دانش پايه و استدلال بالینی كارآموزان، ارزيابي عملكرد كارآموزان در کشیک‌های كارآموزي و ارزيابي عملكرد كارآموزان در گزارش صبحگاهي دانشجويي محورهای مختلف این سیستم هستند.
وی افزود: استفاده صحیح از این سیستم ارزیابی و پیگیری اجرای یکپارچه آن می‌تواند منجر به تغییر رفتار مثبت آموزشی در دانشجویان و حتی ارتقای سیستم آموزشی بخش‌ها شود. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت ازآنجاکه لازمه اجرای روش جدید، تعامل نزدیک اعضای هیئت‌علمی با کارآموز به‌عنوان عضوی از تیم درمان است، این روش ارزیابی می‌تواند شیوه آموزشی که در آن کارآموز از فضای واقعی بخش جداشده و آموزش وی منحصر به کلاس‌های درس است را تغییر دهد. از سوی دیگر، این شیوه ارزیابی رفتار کارآموزان را نیز تغییر داده و ایشان با تمایل بیشتری درگیر فعالیت‌های تیم درمان و ویزیت بیماران به‌جای فرار از بخش برای درس خواندن در کتابخانه می‌شوند.
دکتر خواجوی راد ضمن قدردانی از همکاری تک‌تک اعضای هیئت‌علمی گروه داخلی، راهنمایی اساتید پیشکسوت و پیگیری مستمر مسئولین آموزشی گروه در اجرای این سیستم گفت: جشنواره شهید مطهری توانسته است فرصتی را در اختیار اعضای هیئت‌علمی قرار دهد تا فعالیت‌های آموزشی خود را به سایر همکارانشان معرفی کنند و در یک بستر رقابتی سالم قرار دهند. این امر توانسته اهمیت وجه آموزش را به‌عنوان رسالت مهم و اساسی یک عضو هیئت‌علمی یادآوری کند و همچنین ضمن ایجاد دلگرمی برای اساتید جوان‌تر، تا حدی این اطمینان خاطر را برای ایشان فراهم کند که زحمات آموزشی ایشان نیز دیده‌شده و به آن‌ها بهاداده می‌شود.
خبرنگار: زهرا صادقی



 

 

 

 

تهیه کننده:

تنظیمات قالب