دکتر رقیه گندمکار: فرهیختگان دانشگاه با شناسایی نیازهای جامعه می‌توانند علم تولید شده را ارتقا دهند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در چهارمین دوره جشن قدر استاد که به‌منظور نکوداشت اساتید منتخب و برگزیده دانشگاه علوم پزشکی تهران بعدازظهر شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار ابن‌سینا برگزار شد؛ در حاشیه این مراسم دکتر رقیه گندم‌کار عضو هیئت‌علمی مرکز مطالعات دانشگاه و مدیرگروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی با اشاره به اینکه علمی که در دانشگاه تولید می‌شود باید در خدمت جامعه باشد و کمک به بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم کمک کند؛ گفت: الحمدلله در شرایط کنونی این اتفاق را شاهد هستیم اما باید تلاش کنیم این مهم را بهبود بخشیم. 
وی افزود: اصولاً فلسفه وجودی دانشگاه‌ها این است که علمی که تولید می‌کنند باعث تغییر زندگی مردم شود و جامعه به سمت پیشرفت گام بردارد و این علمی چیزی نباشد که بخواهد در گوشه‌ای از کتابخانه‌ها خاک بخورد و یا در رساله‌ها جای‌داده شود و عملاً استفاده‌ای از آن نشود.
دکتر گندمکار تصریح کرد: در تمام مراحل تولید علم و استفاده از علم و انتقال دانش باید جامعه و نمایندگان آن درگیر باشند تا بتوانیم نیازها و نظرات آن‌ها را داشته باشیم. به طور نمونه؛ گروه فرهیخته‌ای و گروهی از افراد عادی جامعه اگر در کنار هم باشند می‌توانند به هم کمک کنند تا در زمینه‌های تخصصی هم کار اصولی و درستی را شاهد باشیم. 
این عضو هیئت‌علمی خاطرنشان کرد: حتی در بخش‌های تخصصی که «تولید دانش» صورت می‌گیرد هم اگر ما بتوانیم افراد جامعه را درگیر کنیم و یا نمایندگان آن‌ها مشارکت کنند شاهد اتفاقات اثرگذاری خواهیم بود. 
وی متذکر شد: اگر دانشگاه نیازهای هم‌وطنان را بداند این پروسه کمک می‌کند که علمی که تولید می‌شود نیاز آن‌ها را برطرف کند و منجر به ارتقای جامعه شود. نمونه شاخص در این زمینه پاندمی کووید 19 بود که البته کمی با تأخیر در این زمینه حرکت کردیم اما باید همچون گذشته بتوانیم با برنامه و در راستای نیازهای جامعه حرکت کنیم و ارتباطات را قوی کنیم.
دکتر گندمکار تاکید کرد: از دستاوردهای دوران کووید بحث ارتباطات اجتماعی، مجازی و تعاملاتی که از طریق فضای مجازی صورت گرفت؛ بود که می‌توانیم درس بگیریم و خیلی سریع‌تر ارتباطات را برقرار کنیم و از مدیا و رسانه‌هایی که در دسترس داریم بهره لازم را بگیریم.  
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار
تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب