سی و پنجمین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۱
دکتر سید حسن اینانلو: بیمارستان مهدی کلینیک باوجود ساختار استاندارد و معماری زیبایش، نقطه عطفی در بحث گردشگری سلامت خواهد بود
در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مهمترین چالشهای گزارشهای آمار عملکردی اعضای هیئتعلمی در سامانه اطلاعات بیمارستانی و مسائل مربوط به بخشهای VIP و راهکارهای توسعه گردشگری سلامت طرح و بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، سی و پنجمین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز شنبه 13 اسفند ۱۴۰۱ با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی، روسای بیمارستانها و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.
رئیس مجتمع با توجه به اهمیت صحت و دقت گزارشهای آماری در ارزیابی عملکرد پزشکان گفت: حق افراد بسیار مهم است. باید از هرگونه خطای آماری در این حوزه که منتج به تضییع حقوق همکاران پزشک میشود بهشدت اجتناب کنیم. با توجه به اینکه کارانه متناسب با کارکرد پزشک است بهنوعی بیانگر عملکرد واقعی پزشک نیز هست؛ ازاینرو استفاده از دادههای درآمد برای رسیدن به نتایج واقعی عملکردی میتواند کمککننده باشد. در بحث عملکرد کمی من معتقدم، سهم پزشک در درآمد بیمارستان بسیار تعیینکننده است.
دکتر اینانلو در ادامه به مسائل مربوط به بخشهای VIP مجتمع (بخشهای رز و یاس) پرداخت و گفت: با توجه به رویکرد وزارت بهداشت در تعرفه گذاری بخشهای VIP با چالش هایی روبرو هستیم که در صورت تصمیم به تداوم خدمترسانی در بخشهای یادشده و با در نظر گرفتن این نکته که متولی اصلی بخشهای VIP پزشکان هستند؛ اصلاح تعرفه حقالزحمه پزشکان در این حوزه نیازمند چانهزنی با مسئولان مربوطه است. بحث پوشش نامناسب بیمههای تکمیلی در خدمات VIP را هم که در نظر بگیریم میتوان گفت در حال حاضر این روند به نفع پزشک و بیمار نیست. ما هم دوست داریم بخشهای VIP را تا جایی که بیمارستان آسیب نبیند حداقل برای خدمترسانی بهتر به همکارمان حفظ کنیم.
رئیس مجتمع در ادامه به موفقیت کشورهای ترکیه و هند در جذب گردشگر سلامت (IPD) اشاره کرد و افزود: بااینکه به دلیل نرخ ارز تعرفههای خدمات درمانی ما نسبت به سایر کشورهای منطقه در این حوزه بهشدت رقابتی است بااینحال به دلایل مختلفی تاکنون سهم ما در جذب بیماران خارجی بسیار محدود بوده است. بیمارستان مهدی کلینیک با توجه به ساختار استاندارد و معماری زیبایی که دارد میتواند نقطه عطفی در این حوزه باشد.
دکتر اورندی با اشاره به پروژه معاونت درمان دانشگاه در ارزیابی عملکرد پزشکان، گزارشی از عملکرد کمی 6 ماهه اعضای هیئتعلمی مجتمع در حوزههای درمانی ارائه کرد و گفت: این گزارش شامل مواردی چون ساعات کارکرد، تعداد ویزیت، تعداد انجام پروسیجرهای درمانی در بخشهای سرپایی، بستری و اتاق عمل و ... است. در تلاشیم تا خطاهای سیستمی را در آن به حداقل برسانیم.
دکتر سورکی تهیه گزارشهای عملکردی پزشکان مجتمع را مستلزم تشکیل تیمهای چند تخصصی از معاونتهای پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی دانست و در توضیح آن افزود: با توجه به حضور قابلتوجه اعضای هیئتعلمی و حجم بالای خدمات درمانی که توسط این عزیزان در مجتمع به بیماران ارائه میشود؛ عملکرد پزشکان مجتمع متاثر از عوامل گوناگونی است که باید در احصای خروجی صحیح و قابل استناد گزارشهای آماری در نظر گرفته شود.
معاون پشتیبانی مجتمع در خصوص تعرفه بخشهای VIP توضیح داد: در ابتدای این بحث قرار بر این بود که بیمار بدون اینکه مبلغی بیشتر از فرانشیز پرداخت کند با استفاده از پوشش بیمه تکمیلی بتواند از خدمات VIP بهرهمند شود و درعینحال پزشک هم حقالزحمه بیشتری دریافت کند؛ که در عمل چنین نیست. از طرفی بیمههای تکمیلی هم تمایلی برای قرارداد با بیمارستانهای دولتی ندارند. مشکل دیگر این است که بیمارستان برخلاف بیمههای پایه به اطلاعات بیمههای تکمیلی افراد دسترسی ندارد. در حال حاضر اگرچه K پزشک در بخشهای VIP فرقی با بخشهای معمولی ندارد ولی به دلیل بالاتر بودن تعرفه هتلینگ بیمار در این بخشها نسبت به بخشهای معمولی، حفظ این بخشها به نفع بیمارستان است.
دکتر علی بخشی با پرداختن به چالشهای راهاندازی بخش خصوصی در قالب بخشهای VIP در بیمارستانهای دانشگاهی گفت: برای توسعه فعالیت بخشهای VIP در نحوه پرداخت پزشکان چه به لحاظ مقدار و چه زمان پرداخت باید تفاوتهایی دیده شود؛ ضمن اینکه این پرداختها نباید وارد پلکان شود. متاسفانه باوجود رایزنیهای مختلف بادانشگاه، تاکنون تغییری در روند پرداختهای این بخش نداشتیم. با اینهمه من فکر میکنم ادامه فعالیت بخشهای VIP ادای دینی است به زحمات همکاران مجتمع تا در صورت نیاز به استفاده از خدمات بیمارستان از شرایط بهتری برخوردار شوند.
دکتر مرتضوی هم خدمتدهی به همکاران و خانوادههایشان را تنها توجیه حفظ بخشهای VIP با توجه به شرایط دانست و در ادامه گفت: مشکل اصلی بحث تعرفه است. متاسفانه هرچه میگذرد در چرخه خدمات سلامت، سهم پزشک از خدماتی که کاملاً وابسته به پزشک است کمتر میشود و این نگرانکننده است. پرداختها باید بر پایه عملکرد (Function) باشد. بیمارستان امام خمینی جایگاه مهمی دارد و باید این هشدارها را به مسئولان نظام سلامت برساند. من در بحث آموزش در فرهنگستان علوم اعلام کردم ما امروز با بحران آموزشدهنده روبهرو هستیم. خیلی سخت است با این شرایط فردی بیاید عضو هیئتعلمی شود و به فراگیران آموزش دهد.
دکتر کاظمینی بخشی از علل عدم اقبال بیمههای تکمیلی به قرارداد با بیمارستانهای دانشگاهی را ناشی از فضای نامناسب فیزیکی آنها دانست و گفت: با نگاهی متفاوت در نحوه پرداخت پزشکان در بخش VIP هم پزشکان ما که در بخشهای معمولی با جانودل در حال خدمترسانی به بیماران هستند میتوانند خدماتشان را ارائه دهند. خوشبختانه طراحی ساختار مهدی کلینیک از پایه VIP است و این موضوع میتواند بیمههای تکمیلی را ترغیب کند تا با ما وارد قرارداد شوند. همچنین ظرفیتهای خوب بیمارستان مهدی کلینیک فرصت مناسبی برای تلاش در جذب گردشگر سلامت است که باید از آن بهره برد.
دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر سید روحالله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولیعصر (عج)، دکتر سید علی مؤمنی مدیر پژوهش و فناوری، دکتر مریم پرنیان مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر امور پرستاری، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی و امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و سید محمدجواد مرتضوی هیئتعلمی بخش استخوان و مفاصل و دکتر عباس علی بخشی سرپرست بخش رز مهمانان ویژه جلسه این هفته حضور داشتند.
نظر دهید