پنجمین جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه برگزار می‌شود

دکتر صفدری: جشن یکپارچه دانش‌آموختگی پیام‌آور آینده ای سرشار از امید است

در آستانه پنجمين جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه که قرار است 31 تير 95 برگزار شود دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه با دکتر صفدری رییس دانشکده پیراپزشکی به گفت‌وگو نشست.

آقای دکتر با توجه به اینکه در آستانه برگزاری پنجمین جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه هستیم، برای ما در مورد وضعیت دانشکده پیراپزشکی در جشن یکپارچه توضیح دهید.
جای دارد در آغاز شکرگزار باری‌تعالی باشیم که این فرصت را به ما ارزانی داشت که بار دیگر بتوانیم موفقیت فارغ‌التحصیلان سال جاری دانشکده پیراپزشکی را شادباش بگوییم.
همچنین به‌عنوان نماینده دانشکده پیراپزشکی از ریاست محترم دانشگاه و همه دست‌اندرکاران دفتر دانش‌آموختگان تشکر می‌کنم و از این‌که با تقبل زحمات فراوان در اعتلای فرهنگ دانشگاهی این حرکت زیبا را استمرار می‌بخشند به‌نوبه خود قدردانی می‌ کنم. قطعاً بر کسی پوشیده نیست که اساتید بزرگی مثل جناب آقای دکتر بهادری و همکار عزیزمان جناب آقای دکتر سید احمدیان و تیم کارشناسی این دفتر که به شکل هنرمندانه‌ای از دانشجویان یاری می‌گیرند تا بتوانند نقش جاودانه‌ای از عشق را به تعلیم و معلم و متعلم به نمایش بگذارند شایسته قدردانی خاصی می‌باشند.
در حال حاضر رشته‌های متعددی که حرف پیراپزشکی را تشکیل می‌دهند به یک قسمت کامل از فرآیند مراقبت، ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری و خدمات رفاهی تبدیل‌شده‌اند از طرف دیگر افزایش هرم سالمندی و پیدایش اقدامات جدید مراقبتی، تقاضای بیشتری برای نیروی حرفه‌ای پیراپزشکی به‌منظور اطمینان از دسترسی به‌موقع به مراقبت ایجاد نموده است. لذا در حال حاضر شاغلان حرف پیراپزشکی فراهم‌کننده‌های مقرون‌به‌صرفه خط مقدم مراقبت محسوب می‌شوند. خوشبختانه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با قدمتی نزدیک سه دهه در راستای ایفای نقش فوق مطابق با نقشه علمی کشور و راهبردهای دانشگاه گام برداشته و توانسته فارغ‌التحصیلان نمونه و منحصربه‌فردی در حیطه رشته‌های مختلف پیراپزشکی تحویل جامعه دهد.
این دانشکده عهده‌دار آموزش عالی حدود 10 درصد دانشجویان دانشگاه در 8 رشته کارشناسی از جمله علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، فناوری اطلاعات سلامت، اتاق عمل، هوشبری، فوریت‌های پزشکی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و 5 رشته کارشناسی ارشد شامل رادیوبیولوژی، هماتولوژی، انفورماتیک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی است و خوشبختانه در فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته در چهار رشته دکترای تخصصی نیز داریم، مدیریت اطلاعات سلامت، هماتولوژی و انفورماتیک پزشکی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از آن جمله می‌باشند. همچنین با حمایت معاونت بین‌الملل دانشگاه جزو چند دانشکده برتر در خصوص جذب دانشجویان خارجی بوده و توانستیم دو رشته کارشناسی ارشد انحصاری شامل هوشبری و تصویربرداری پزشکی نیز برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل داشته باشیم.

در مورد برنامه‌هایی که در دانشگاه و یا دانشکده برای حفظ ارتباط دانش‌آموختگان با محل تحصیل آن‌ها وجود دارد توضیح دهید؟
ازنظر تعریف به کسی فارغ‌التحصیل می‌گوییم که در یک مرکز آموزش آکادمیک مراحلی را با موفقیت طی کرده باشد و با گذشت از مدارجی صلاحیت‌هایی را به دست آورده و از آن مدرک تحصیلی مشخص اخذ کند. این مفهوم در گذشته مصداق کاملی داشت، ولی در حال حاضر با تخصصی شدن روزافزون علوم به‌خصوص در علوم پزشکی و عصر ارتباطات و جهان اطلاعات که ما از آن نام می‌بریم به‌هیچ‌وجه نمی‌توان گفت که کسی به معنای واقعی فارغ‌التحصیل می‌شود؛ یعنی دانش‌آموخته باید به‌طور مستمر با مراکز مادر ارائه‌کننده خمت ارتباط داشته باشد و این ارتباطات از طریق یکی از نهادهای رسمی به نام دفتر دانش‌آموختگان تقویت می‌شود بر همین اساس است که دانشگاه‌های پیشرفته بر روی ارتباط مستمر با فارغ‌التحصیلان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. لذا ما می‌توانیم دفتر دانش‌آموختگان را به سمتی ببریم که بتوانند نقش مدیریت دوره‌های بازآموزی یا دوره‌هایی که بتوانند دانش نیروهای بالفعل را به‌روز کرد را عهده‌دار باشند و آن نیازی که جامعه پزشکی امروز به اطلاعات و به روز آمدن شدن دارد را تأمین نماید. در این صورت دفتر دانش‌آموختگان پل بسیار زیبای ارتقاء دانایی را ایجاد کرده و می‌تواند اعتلای سطح سلامت را به همراه جوابگویی نیاز دانش‌آموختگان بخش پزشکی برآورده نماید.



فکر می‌کنید این جشن در دانشگاه چقدر می‌تواند در معرفی دفتر دانش‌آموختگان و جذب ارتباط دانش‌آموختگان با دانشگاه مؤثر باشد؟
بحث جشن یکپارچه برای دانش‌آموختگان می‌تواند فرصتی باشد تا درخت تنومند نماد آموزش عالی کشور در حیطه سلامت را که دانشگاه علوم پزشکی تهران سمبل آن است تقویت کند.
این جشن‌ها می‌تواند حس بالندگی در انسجام ملی و پیشبرد نقشه سلامت کشور را با در کنار هم قرارگیری دوستان در رشته‌ها و مقاطع مختلف و ایجاد جامعه‌ای پویا ایجاد نماید و خوشبختانه در این چندساله دستاوردهای خوبی در نحوه انعکاس این مهم داشته است، مشکلاتی هم ممکن است وجود داشته باشد، زیرا در هیچ دانشگاه علوم پزشکی دیگر با همچنین جمعیتی از دانش‌آموختگان و خانواده‌هایشان مواجه نیستیم. اجرا و نحوه آن در درجه اول اهمیت نیست، حسی که از این طریق انتقال پیدا می‌کند و شروع مرحله به‌کارگیری دستاوردهای آموزشی و پژوهشی دانشجو است که مهم است. این اقدام اعتمادبه‌نفس خاصی در دانش‌آموختگان ایجاد می‌نماید تا بتوانند محکم‌تر در عرصه‌های آتی گام بردارند و مؤثرتر باشند.
این مراسم روز بزرگ و پرخاطره‌ای برای دانش‌آموختگان و خانواده‌های آنان فراهم خواهد نمود همچنین روز بزرگی برای اساتید، مسئولان و همکاران دانشگاهی است که شاهد تبلور تلاش‌های مستمرشان می‌باشند؛ و در یک‌کلام می‌توان گفت این جشن پیام‌آور آن است که آینده سرشار از امید است که باید آن را گرامی بداریم.

حضور یکپارچه دانش‌آموختگان دانشکده‌ها در مقاطع مختلف کنار چه پیامی می‌توانند داشته باشند؟
فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تابعه دانشگاه ما مثل اعضا خانواده در سطوح مختلف با سطح علمی متفاوت می‌باشند و می‌توانند در کنار هم حضور داشته باشند و هرکدام نقش خود را به شکلی که جامعه انتظار دارد ایفا نمایند. این جشن اولین تجلی یک خانواده نظام سلامت است. این افراد با خانواده‌های خود عجین می‌باشند و این ترکیب زیبایی است از استقلال از خانواده سنتی و نمادین فارغ‌التحصیلان و پیوستن و به خانواده و جامعه وسیع‌تر با سطوح مختلف دانش و مهارت.
در رشته‌هایی مثل حرف پیراپزشکی، ترکیب رشته‌ها و چند محوری بودن آن‌ها ایجاب می‌نماید که دانش‌آموختگان آن در جامعه بتوانند با دیگران تعامل کنند و اگر نتوانیم تعامل با لایه‌های بالاتر و پایین‌تر داشته باشیم نقش خود را نمی‌توانیم به‌درستی انجام دهیم؛ و بدون شک برای دانشکده‌ها این نشست‌ها و همدلی‌ها می‌تواند مفید و مؤثر باشد.
این جشن می‌تواند در آینده ذهنی و تصوری که برای دانشجو از ساختار سلامت ایجاد کردیم مؤثر و مفید باشد. بالندگی و حس مفید بودن از این طریق منتقل می‌شود. لذا مسئولین کاملاً به این امر واقف‌اند و حمایت می‌کنند.

پیام تبریکی به دانش‌آموختگان پیراپزشکی و هم اساتید بفرمایید.
این محبتی است که نصیب ما تأمین‌کنندگان سلامت شده است. لذا اولین پیام بنده به دوستان این است که چون در فرآیند سلامت می‌توانید مؤثر باشید شکرگزار باشید زیرا این فرصت برای ما فراهم شده است که وجود ما مایه سلام و سلامت باشد.
صاحب‌نظران می‌گویند تعلیم و تربیت دانه‌ای در وجود انسان نمی‌کارد بلکه دانه‌های موجود را می‌رویاند. جشن فارغ‌التحصیلی تکلیف علمی است که دانه‌های رویانده شده در وجود دانش‌آموختگان را ببینیم و به آن ببالیم و از آن در جهت ادای دین خود که به جامعه داریم استفاده کنیم.
خوشبختانه روزبه‌روز بر دامنه خردورزی منابع انسانی کشور عزیزمان افزوده می‌شود که این مهم پتانسیل روزافزونی برای تحول و رشد در همه زمینه‌های علمی را به ارمغان می‌آورد و بدون شک شما نمونه‌های بی‌بدیل از این منابع هستید که همگام با سایر نیروهای بالفعل بر توان نظام سلامت در خصوص خدمات‌رسانی به جامعه اسلامیان خواهید افزود و موجبات بالندگی علوم پزشکی را فراهم خواهید نمود.
 صمیمانه آرزو دارم در تمامی ابعاد زندگی آینده، چه کسب‌وکار و ارائه خدمت و در چه زمینه ادامه تحصیل و از همه مهم‌تر در تشکیل کانون پرمهر خانواده از مراحم خداوند متعال، دعای والدین گرامی و حمایت مسئولین بهره‌مند باشید.
در کنار آن‌ها آرزومند شادی برایتان هستم لازمه زندگی و خدمت، شادی است. شادی با خوبی، وحدت، نور، همدلی و روشنی هم جنس است. پس آرزو می‌کنم با توکل، عشق به خدمت تلاش، نوآوری و تعقل و روحیه شاد، بتوانید وارد حیطه‌هایی که در آینده منتظرشان هستید بشوید و خدمت به جامعه را در راستای آموزش‌هایی که فراگرفتید به نحو احسن انجام دهید.
یادمان باشد که موفقیت امروز مرهون الطاف خداوند، زحمات والدین، همراهی خانواده و تلاش اساتید و همکاران آموزشی و پژوهشی است که به نحوی در کسب دانش و مدارج دانشگاهی و گذراندن دوره‌ای به‌یادماندنی مشارکت داشته‌اند، امید است شکرگزار و قدردان این مواهب باشیم.
 از اینکه شما عزیزان علیرغم مشکلات ناشی از کمبود فضای فیزیکی دانشکده و نقصان‌های احتمالی ناخواسته با بزرگواری و سعه‌صدر مراتب آموزشی خود را با نتایج مطلوب به پایان رسانیده‌اید و برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات دانشکده پیراپزشکی افزوده‌اید بی‌نهایت سپاسگزاری می‌نمایم.

به‌عنوان سوال آخر مطلبی مانده بفرمائید.
به‌نوبه خودم از تمامی دست‌اندرکاران ارجمند این جشن تشکر می‌نمایم. یکایک دوستانی که بدون توقع و چشم‌داشت در راستای اعتقاد قلبی خودشان و آرمانی که دانشگاه در چارچوب دفتر مدنظرش بوده فعالیت می‌کنند مطمئن باشند که با دیده احترام به آن‌ها و فعالیتشان نگریسته می‌شود و علاوه بر اجر اخروی همواره افرادی که باید به مسئله واقف باشند قدردان این زحمات بوده و هستند.
یقیناً می‌توانیم با هم فکری بیشتر دامنه فعالیت‌ها و اثربخشی کارها را در این دفتر بالا ببریم میزان مشارکت دانش‌آموختگان را در دستاوردهای دانشکده‌ها و یا دانشگاه ارتقا دهیم. به نظر می‌رسد تدوین راهبرد مناسب برای جذب همکاری بیشتر دانش‌آموختگانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل و در کشورها و مراکز آکادمیک خارج از کشور فعالیت دارند، می‌تواند حائز اهمیت خاصی باشد ما از طریق فعالیت دفتر در این خصوص می‌توانیم پتانسیل‌های بیشتری برای تبادل دانش اساتید دانشگاه، جذب دانشجو از خارج کشور داشته باشیم.صمیمانه برایتان آرزوی سربلندی، موفقیت و شادکامی دارم.
توضيح اينکه پنجمين جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه 31 تیر 1395 از ساعت 17 تا 22 در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، بعد از خیابان پانزدهم برگزار خواهد شد.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تنظیمات قالب