دکتر محمدخواجه: دانشگاه علوم پزشکی تهران در اجرای طرح واکسیناسیون سراسری کارورزان و کارآموزان دانشکده های مختلف به صورت همزمان در حال حاضر پیشگام است

دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران روند فعلی واکسیناسیون دانشجویان زیرنظر مرکز بهداشت و درمان معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه را خوب ارزیابی و عنوان کرد: با واکسیناسیون بیش از 1200 دانشجو طی مدت کوتاه که هنوز ادامه دارد کار بسیار بزرگی انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، با گذشت نزدیک به 2 ماه از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقابله با ویروس کرونا، گفت و گویی با دبیرکل شورای صنفی دانشجویان ترتیب داده ایم و گزارشی را از روند واکسیناسیون دانشجویان تهیه کردیم که در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
ایزد محمدخواجه، دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

واکسیناسیون کووید 19 دانشجویان شامل چه افرادی می شود؟
واکسیناسیون در حال حاضر شامل کارورزها، کارآموزها و در واقع دانشجویانی است که نقش درمانی حیاتی و مواجهه بالینی بالا در بیمارستان ها دارند. البته خوشبختانه با توجه به اینکه به میزان خوبی واکسن به دانشجویان اختصاص داده شده، درحال حاضر در تلاش هستیم مجموعه بیشتری از دانشجویان را پوشش دهیم. یعنی علاوه بر کارورزهایی که کشیک درمانی دارند، کارآموزهایی که مواجهه بالینی مستمر و روزانه در بیمارستان ها، کلینیک ها و در پاراکلینیک ها دارند را نیز تحت پوشش قرار دهیم. امیداورم بزودی به سمتی برویم که دانشجویانی که خطر مواجهه بالینی و حضور فیزیکی کمتری در محیط درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند هم تحت پوشش قرار بگیرند.

بفرمایید واکسیناسیون دانشجویان از چه زمانی آغاز شده؟
اعطای واکسن از کانال معاونت دانشجویی فرهنگی و معاونت درمان و بهداشت و با همکاری شورای صنفی از اواخر اسفندماه سال گذشته شروع شد. البته با این تفاوت که در آن زمان واکسیناسیون سراسری و جامع مد نظر ما نبود و صرفاً برای پوشش کارورزهایی که کشیک درمانی در بخش های پر خطر مانند طب اورژانس، بخش های عفونی و سانتر کرونای بیمارستان ها داشتند. اما به علت کمبود واکسن، چرخش روتیشنی و البته به دلایل دیگر، واکسن در بیمارستان به دستشان نمی رسید به تعداد محدود واکسن تهیه و واکسیناسیون بصورت قطره چکانی انجام شد. پس می توان گفت واکسیناسیون به صورت محدود از 27 اسفند شروع شد و از آن زمان تا الان به صورت جسته گریخته ادامه داشته و طی یک هفته اخیر به صورت متمرکز از طریق مرکز بهداشت و درمان معاونت دانشجویی فرهنگی دوباره کلید خورد.

بفرمایید در واکسیناسیون از چه نوع واکسنی استفاده شده است؟
واکسنی که در حال حاضر از طریق مرکز بهداشت معاونت دانشجویی در حال تزریق است، واکسن سینوفارم و آسترازنکاست. البته پیش از این در بیمارستان ها واکسن اسپوتنیک و واکسن بهارات هم به تعداد محدود از کانال ما به دانشجویان رسیده بود.

تاکنون چه تعداد از دانشجویان واکسینه شده اند؟
در حال حاضر که دارم با شما صحبت می کنم بیش از 1300 نفر از کارورزها و کارآموزان رشته های مختلف که مواجهه جدی در بیمارستان ها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها دارند مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند.

اولویت بندی تزریق واکسن بر اساس چه فاکتورهایی صورت گرفته است؟
فاکتور اصلی و اساسی میزان مواجهه کارورزانی است که در بخش های مختلف خدمات درمانی به بیماران کرونایی ارائه می دهند.

بفرمایید تعداد کل افرادی که هدف واکسیناسیون هستند چند نفر است؟
تعداد کل افراد بر اساس اهداف نزدیک و دوری که باید در نظر گرفته شوند بسیار با هم فرق می کنند. هدف نزدیک همانطور که در سوال قبل گفتم واکسینه کردن تمام کارورزانی است که در سانترهای کرونا در بیمارستان ها نقش جدی درمانی دارند و در مواجهه بالایی قرار دارند. این هدف تقریبا به نقطه انتهای خودش رسیده و ما تقریبا این افراد را واکسینه کرده ایم. هدف بعدی واکسینه کردن کارورزها و کارآموزانی است که حضور مستمر و جدی در بیمارستان ها و محیط های بالینی در طول ترم دارند و این افراد هم بیشتر به دلایل آموزشی در مواجهه بالینی بالایی هستند.

پیش بینی شما نسبت به زمان واکسیناسیون سراسری افراد هدف چقدر است؟
حداقل افرادی که لازم است در حداقل زمان مورد واکسیناسیون قرار بگیرند حدود 2000 نفر هستند. پیش بینی بنده این است که این افراد در صورت تامین واکسن کافی نهایتا تا اواسط هفته آینده واکسینه شوند. البته لازمه این امر این است که معاونت درمان و بهداشت واکسن لازم را برای پوشش سراسری افراد نامبرده در اختیار ما قرار بدهد. پس از پایان این طرح لازم است بقیه دانشجویان در مقاطع دیگر مانند دانشجویانی که بنا به نیازهای تحقیقاتی و یا به صورت پاره وقت اما به دلایل آموزشی در محیط های بالینی دانشگاه حضور دارند یا در حال حاضر در مواجهه نیستند ولی بعدا بنا به دلایل آموزشی و روتیشن های درمانی در بیمارستان ها حضور پیدا می کنند نیز واکسینه شوند. پس پیشنهاد می کنم طرح کلی واکسیناسیون دانشجویان از طریق مرکز بهداشت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت طولانی مدت با تعداد محدود ادامه پیدا کند.

بفرمایید چه بخش ها و افرادی در این پروسه مشارکت دارند؟
معاونت دانشجویی فرهنگی، معاونت درمان، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز بهداشت معاونت دانشجویی فرهنگی، بیمارستان یاس، بیمارستان امام خمینی (ره) و البته شورای صنفی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران یعنی دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده تغذیه، دانشکده فناوری های نوین پزشکی و دانشکده توانبخشی.

سخن آخر؟
جا دارد از دکتر پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه بسیار تشکر کنم، چرا که دکتر پورغریب با وجود اینکه بطور مستقیم در این خصوص وظیفه ای نداشت، با پیگیری های مکرر زمینه ساز و درواقع فراهم آورنده واکسن با این تعداد بالا برای واکسیناسیون کارورزها و کارآموزها در بخش های پر خطر بود. وی از هر نظر فوق العاده است.
همچنین لازم است از دکتر حبیبی رئیس جوان و درستکار مرکز بهداشت و درمان معاونت دانشجویی و مجموعه خوبشان هم بسیار تشکر کنم، وی بسیار منظم و روی اصول با ما همکاری کردند و کار بسیار خوب و بزرگی درحال انجام است. فکر می کنم انجام واکسیناسیون با این تعداد و ابعاد بصورت همزمان در دانشکده های مختلف در هیچ دانشگاهی بصورت متمرکز صورت نگرفته است.
همچنین از دکتر علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران بابت همراهی و همکاری ویژه در راستای تامین و ارائه واکسن دانشجویان بصورت اختصاصی تشکر می کنم، وی همواره روحیه دانشجویی و منش بسیار خوبی با نمایندگان دانشجویان از خود نشان داده است.
در پایان از دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، دکتر گنجعلی خان مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان های دانشگاه، دکتر نیک فرجام رییس اداره بیماری های معاونت بهداشت، دکتر جعفریه رئیس بیمارستان یاس و خانم افشاری سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان یاس و همکاران عزیزشان نیاز بابت همراهی با دانشجویان تشکر می کنم.

کامران محمدیان
تهیه کننده:

کامران محمدیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب