اولین جلسه کمیته اقتصاد درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1402

دکتر محمدعلی سورکی: شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی حوزه درمان ابزاری مناسب در تصمیم سازی مدیران بیمارستانی است

در جلسه کمیته اقتصاد درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نحوه برگزاری جلسات، برنامه عملیاتی و شرح وظائف اعضای کمیته در سال جاری موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اولین جلسه کمیته اقتصاد درمان این مرکز یکشنبه 25 تیر 1402 با حضور دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، طاهره زرعی چیان مدیر امور پرستاری، سارا اخوان کارشناس اقتصاد درمان دانشگاه و سایر اعضا در سالن شورای ریاست مجتمع برگزار شد.

معاون پشتیبانی مجتمع با تاکید بر اهمیت کیفیت خروجی جلسات کمیته اقتصاد درمان گفت: بیمارستانی با این وسعت و گستره فعالیت، طبیعتاً با چالش‌های متعدد و گل‌ها پیچیده‌ای در بحث اقتصاد مواجه است. فرآیندهای زیادی در مجتمع از گذشته تعریف‌شده که باید متناسب با شرایط و تحولات ایجادشده بازنگری و اصلاح شود. هزینه اصلاح یک فرآیند غلط ازاین‌جهت که در درازمدت برای سیستم، سودمند است پذیرفتنی است. در حال حاضر احصای 95 درصد درآمد مجتمع، مربوط به حوزه درمان است و تنها 5 درصد آن از سایر منابع تامین می‌شود؛ بنابراین مسائل حوزه درمان باید از سوی کارشناسان این کمیته به‌دقت ریشه‌یابی و گلوگاه‌های اقتصادی، هزینه‌ها، پرت منابع و ... در قالب گزارش‌های منظم به‌عنوان ابزارهای مهم تصمیم سازی در اختیار مدیران قرار گیرد. اقدامات کارشناسی ما در این مسیر، حتی می‌تواند الگویی برای سایر بیمارستان‌های کشور باشد.

دکتر سورکی در ادامه افزود: افزایش مشارکت کارکنان در مدیریت هزینه‌های بیمارستان با آگاه‌سازی و نظارت مستمر، ممکن است.

معاون درمان مجتمع نیز ارتقای نحوه ثبت پرونده‌های پزشکی و اسناد درمانی از طریق به‌کارگیری ابزارها و قابلیت‌های الکترونیکی ممکن را در وصول درآمدها و کاهش کسورات بیمارستانی کمک‌کننده خواند.

سارا اخوان نماینده معاونت درمان دانشگاه، حضور منظم اعضا و یا نمایندگان تعیین‌شده آن‌ها مبتنی بر ساختار تعریف‌شده در جلسات فصلی این کمیته را در پیشبرد برنامه‌های خرد و کلان اقتصادی مجتمع بسیار اثرگذار دانست.

احمدی رئیس حسابداری مجتمع از کسورات بیمارستانی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم اقتصاد درمان مجتمع یادکرد و گفت: عدم کنترل کسورات منجر به هدر رفت درآمد بیمارستان می‌شود. رفع خطاهایی که در کمیته کسورات مجتمع احراز می‌شود و پیگیری آن در این کمیته از طریق صاحبان فرآیندهای بیمارستانی می‌تواند به کاهش کسورات کمک کند.

سولماز عظیم زاده کارشناس بهبود کیفیت، ضمن تبیین آیین‌نامه کمیته، گزارشی از نظم برگزاری جلسات و میزان حضور اعضا در سال 1401 ارائه کرد.

رحمان نصراللهی مدیر عمومی اورژانس با تشریح برنامه عملیاتی کمیته اقتصاد درمان گفت: این برنامه با مشارکت حوزه پشتیبانی و گروه‌های بهبود کیفیت و اقتصاد درمان و باهدف افزایش کارایی و اثربخشی جلسات تدوین‌شده است.

در این جلسه همچنین در خصوص اعضا و نحوه پیگیری و اجرای برنامه عملیاتی کمیته اقتصاد درمان مجتمع در سال 1402 تصمیم‌گیری شد.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب