برگزاری وبینار آخرین رویکردها و دستاوردهای مقابله با کرونا

دکتر نوروزی کاهش رعایت دستورالعمل‌ها، عادی‌انگاری و واکسن‌هراسی را دو عامل مهم احتمال بروز موج ششم دانست

به‌همت دفتر‌امور‌ایثارگران و مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ دانشگاه علوم پزشکی تهران، وبینار آخرین رویکردها و دستاوردهای مقابله با کرونا بیست‌و‌هشتم آبان 1400 در محیط اسکای روم برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر‌امور‌ایثارگران و مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ، وبینار آخرین رویکردها و دستاوردهای مقابله با کرونا با حضور تعدادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه  به‌صورت مجازی از ساعت 21 الی 22 در بیست‌و‌هشتم آبان 1400 در محیط اسکای‌روم برگزار شد.  
دکتر مهدی نوروزی، با بیان این مطلب که کرونا ویروس از یک خانواده 40 گونه‌ای حیوانی است و هفت‌گونه آن به انسان منتقل می‌شود؛ بیماری کرونا را زئونوزیس (بیماری مشترک انسان و حیوان) خواند که از راه تماس به انسان منتقل شده و در زمان مناسب سلول هدف را نشانه می‌گیرد: ویروس‌های انسانی، حیوانی و گیاهی فقط منتظر ارتباط طولانی و آدابته‌کردن خود با میزبان جدید یعنی انسان هستند. اگر فرصت مناسب ایجاد شود، از‌طریق تعامل زیاد انسان با حیوان، بیماریزایی اتفاق می‌افتد. البته خوشبختانه ثابت نشده که چندین میلیون ویروس‌های گیاهی مثل لکه سفید روی گوجه‌فرنگی و لکه قهوه‌ای سیب‌زمینی و غیره در انسان بیماریزا باشند.  
وی در ادامه گفت: ویروس‌ کووید 19 که از سارس و مرس در 2009 و 2012 بوده، چند‌سال طول کشید تا با برنامه‌ریزی هوشمندانه وارد سلول میزبان انسانی شود و فاجعه 2019، 2020 ویا 2021 را رقم زند.    
این هیئت علمی دانشگاه، علل و عوامل جهش‌های ویروسی را تشریح کرد: 
ویروس کووید یکی‌از مهم‌ترین واکنش‌هایی که انجام می‌دهد مقابله با واکنشهای محیطی اعم‌‌از فرار از راهکارهای فیزیکی مثل ماسک و ضدعفونی، فرار از دارو، فرار از واکسن، فرار از سیستم ایمنی است که در هیچ میکروارگانیسم دیگری دیده نمی‌شود. باید با ساخت واکسن مناسب که به‌سرعت سیستم ایمنی را فعال کند و فرصت فرار را به ویروس ندهد، از فرار واکسن پیشگیری کنیم؛ چراکه ویروس برای بقاء و انتشار راهی را پیدا می‌کند که جهش یکی‌از آن‌هاست. 
یکی‌از بحث‌های مطرح این روزها جهش خودکشی است؛ ویروس زمانی جهش خودکشی می‌کند که در تمام دنیا برای ریشه‌کنی ویروس آماده باشند و درآن‌صورت است که ویروس خودش را ملایم‌تر و مخفی می‌کند، تااینکه در محیط ماندگار باشد. به‌طورمثال، آنفلوآنزا با 20 میلیون کشته در سراسر دنیا که الان قدرت مرگ‌و‌میر آن کاهش یافته است. بنابراین الان خودکشی ویروسی اتفاق نمی‌افتد؛ چون هنوز تعدادی واکسن تزریق نکرده‌اند و تا زمانی که این میزبان‌های آماده وجود دارند دلیلی برای خودکشی ویروسی وجود ندارد. از دیگر علل جهش‌های ویروسی دستیابی به اعضای دیگر بدن و بیماریزایی در آن است. ثابت شده بعداز دستگاه تنفسی، سلول‌های دیگر همچون قلب، گوارش، کلیه و کبد و حتی مغز سلول‌های هدف این ویروس‌هاست. تغییر راه انتقال و سرعت انتشار بستگی به جهش ویروسی دارد. ویرولانس بیشتر و شدت بیماریزایی و مرگ و میر علت دیگر آن است. همچنین کمتر کردن دوز عفونی و زمان مواجهه؛ سازگاری و تطبیق و ماندگاری بیشتر در محیط؛ سویه های جدید جهش یا موتاسیون و نوترکیبی و نوترتیبی از عوامل جهش‌های ویروسی است. 
وی براساس تحقیقات انجام شده، دو عامل موثر بر ابتلا به بیماری کووید 19 را دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه خواند و افزود: در معرض عطسه و سرفه قرار گرفتن، پنج دقیقه صحبت کردن، یا حدود 50 دقیقه قرار گرفتن در یک مکان بسته با فرد مبتلا، خطر بیمار شدن را در افراد سالم بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این ویروس شناس با ارائه آمار پوشش واکسیناسیون در کشور افزود: بناست تا اوایل آذر امسال حدود ۷۵ درصد افراد جامعه حداقل یک دوز واکسن و تا پایان آذر همه این افراد دوزدوم واکسن را هم دریافت کنند؛ معمولا ایمنی دو‌هفته بعد از تزریق دوزدوم ایجاد می‌شود، بنابراین انتظار داریم تا نیمه دی‌ماه به ایمنی جمعی ۷۵ درصدی در کشور برسیم. 
وی در مورد تزریق واکسن‌های بوستر (دوز سوم) براساس مطالعات انجام شده به‌خاطر پدیده ایمنی Pre-existing توصیه کرد که در برنامه دوز بوستر از واکسن های با پایه پروتئین نوترکیب مانند پاستوکووک یا اسپایکوژن استفاده شود. 
دکتر نوروزی با بیان نحوه ثبت عوارض واکسیناسیون عمومی به نتایج مطالعه‌ای با تعداد نمونه 93 هزارتایی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: با آنالیز داده‌ها، برآورد شده که همه انواع واکسن‌ها در‌مجموع حدود ۸۴ درصد قدرت پیشگیری از ابتلا به کرونا را داشتند و حدود ۹۰ درصد هم قدرت پیشگیری از بستری و ابتلا به فرم شدید را داشته‌اند.
وی مقررات وضع شده در مورد واکسیناسیون کارکنان دولتی که واکسن تزریق نکرده‌اند را توضیح داد: 
مرتبه اول: اخطار کتبی بدون درج در پرونده دریافت می‌کنند.  
مرتبه دوم: توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی است. 
مرتبه سوم: چنانچه موثر نباشد کسر یک سوم حقوق و فوق العاده شغل و عناوین مشابه حداکثر به‌مدت یک‌ماه برای افراد پیش‌بینی شده است. 
مرتبه چهارم: کسر یک‌سوم حقوق و فوق العاده شغل حداکثر به‌مدت سه‌ماه در نظر گرفته شده است. 
مرتبه پنجم: چنانچه موثر واقع نشود آخرین مرحله انفصال موقت خدمت حداکثر تا سه‌ماه مجازات در نظر گرفته می‌شود. 
این معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی با ارائه رویکردهای جدید دارو و درمان کرونا؛ کاهش رعایت دستورالعمل‌ها، عادی‌انگاری و واکسن‌هراسی را دو عامل مهم احتمال بروز موج ششم دانست و افزود: کرونا هنوز درمان و داروی قطعی ندارد. دستگاههای مکانیکی تنفس‌مصنوعی و اکسیژن‌درمانی به‌خصوص در فرم شدید درگیری ریوی هنوز بهترین راهکار است. باید از پاندمی آنفلوآنزا درس گرفته باشیم؛ ما که تجربه ریشه‌کنی آبله را داریم، به‌عنوان یک‌الگو از‌آن استفاده کنیم و ثبت دقیق تجربه‌های ملی و جهانی برای آینده و جلوگیری از سردرگمی‌ها لازم است. 
در خاتمه دکتر نوروزی در مورد ابعاد بروز و شیوع بیماری‌های ویروسی هشدار داد که احتمال شیوع و حتی طغیان چند بیماری ویروسی دیگر مثل پاپیلوما در آینده وجود دارد. 
در پایان این وبینار، دکتر مقیمی، مدیر امور‌ایثارگران از دکتر‌نوروزی، مدرس این کارگاه و حاضرین در تالار تشکر و قدردانی کرد. 
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پورنسائی، کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال، روزهای پنج‌شنبه و کارگاه مقاله‌نویسی و چاپ مقالات روزهای جمعه از ساعت 20 الی 21 برگزار می‌شود. 
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای‌روم هر‌هفته این مباحث را پیگیری کنند. برای شرکت در کارگاه اینجا کلیک کنید و به‌‌عنوان میهمان وارد شوید.   
لیلا  آذین مهر
تهیه کننده:

لیلا آذین مهر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب