دکتر پور نسائی: در کودکان استرس و اضطراب با پرخاشگری همراه است

دکتر پورنسایی در کارگاه بهبود کیفیت زندگی که به همت دفتر امور ایثارگران در بیست و هشتم شهریور 1400 برگزار شد؛ به خانواده ها هشدار داد که مراقب علایم استرس و اضطراب فرزندان خود باشند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دفتر امور ایثارگران، موضوع استرس و راه های مقابله با آن از مباحث مربوط به کارگاه بهبود کیفیت زندگی را با حضور بیش از ۶۰ استاد، کارکنان و دانشجویان دانشگاه  به صورت مجازی از ساعت 21 تا 22  بیست و هشتم شهریور 1400 در محیط اسکای روم برگزار کرد.  
دکتر غزل پورنسایی، مدرس این کارگاه بر اهمیت این نکته تاکید کرد که در زمان استرس شرایطی وجود دارد که اگر از این شرایط آگاهی داشته باشیم و بدانیم در چه موقعیت هایی دچار استرس می شویم؛ حدود 50 درصد از راه حل کنترل استرس است. پاسخ ما یا نوع رفتاری که نسبت به استرس نشان می دهیم به ویژگی های شخصیتی، فرهنگی، شرایط و تجربه های زندگی ما بستگی دارد. 
وی ادامه داد: ممکن است یک عامل برای شما از هر جنسیت و تفکری عامل استرس زا باشد و برای فرد دیگری اصلا عامل استرس زا نباشد.
دکتر پورنسایی علایم استرس را چنین برشمرد: کم حوصلگی، سردرد، ضربان قلب بالا یا پایین، خستگی جسمی و روانی، خشم و پرخاشگری، اضطراب، بی خوابی، درد قفسه سینه، اختلالات گوارشی، دست و پا یا گرم و یا سرد، عرق کردن، سرگیجه، دهان خشک، عدم اشتها، غمگینی، عدم تمرکز، تمایل به مصرف سیگار، تکرر ادرار، مختل شدن حافظه کوتاه مدت، آه کشیدن. 
وی خاطر نشان کرد که تمایل به تنهایی نیز می تواند نشانه استرس و اضطراب باشد. یکی از دلایل آه کشیدن جلب توجه است و یک سری از این مسایل پیش گفت در نوجوانان بیشتر است. 
دکتر پورنسایی به خانواده ها هشدار داد که مراقب علایم استرس و اضطراب فرزندان خود باشند. در کودکان استرس و اضطراب با پرخاشگری همراه است. همچنین کمال گرایی باعث استرس و اضطراب در کودکان می شود. توقع پیشرفت از فرزند خود داشتن و یا تذکر دادن به وی سبب استرس و اضطراب می شود. 
این روانشناس با ابراز نگرانی از انجام تست های هوش و عدم تمایل وی به اجرای چنین تست هایی افزود: جز در موارد تشخیصی همچون اختلال یادگیری و یا دیرآموز، امکان ندارد که چنین تستی را اجرا کنم. اگر به والدین بگوییم که بچه شما باهوش و یا تیزهوش است؛ تمام دوران کودکی آن بچه حرام می شود و والدین با وارد کردن فشار روانی و فرستادن به کلاس های متعدد استرس زیادی به بچه وارد خواهند کرد. 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: براساس مطالعه مقایسه ای سلامت روان دانش آموزان مدارس عادی در مقایسه با مدارس تیزهوشان شهر رشت نشان داده شد که دانش آموزان تیزهوش از عزت نفس بالاتری برخوردار بودند و از این جنبه سلامت روان برابر یا بالاتری نسبت به مدارس عادی داشتند؛ اما بخاطر داشتن استرس و اضطراب بالاتر نسبت به بچه های عادی بشدت از سلامت روان پایین تری برخوردار بودند. 
دکتر پورنسایی استرس و اضطراب ناشی از فشارهای زیاد درسی را علت ناخن جویدن و پرخاشگری نوجوان دانست ودوتا از مهم ترین موارد را برای پرورش استعداد مهم خواند؛ اول خواستن خود نوجوان و دوم اینکه بچه به اندازه خودش تفریح داشته باشد. 
وی یکی از راه های کنترل استرس را مواجه شدن با ترس خواند و اینکه فرد را در آن شرایط قرار دهیم تا به این موضوع پی ببرد که هیچ اتفاقی نمی افتد. تنها با گرفتن تاریخچه می توان راهکار مناسب ارایه داد. 
این روانشناس در مورد راهکار کنترل استرس در بزرگسالان خاطر نشان کرد: گاهی base استرس وجود دارد مثل آلودگی هوا یا ترافیک که نمی توان برایش کاری انجام داد. گاهی به اشتباه راهکار کلیشه ای داده می شود مثل مسافرت رفتن که خودش استرس آفرین است. گاهی علت استرس طرحواره اشتباه است که یک سری الگوهای رفتاری و فکری در دوران کودکی در ما شکل گرفته و بر آن اساس رفتار می کنیم. 
وی افزود: نمی خواهیم استرس را صفر کنیم چون یک موتور محرکه است؛ استرس هم مثبت و هم منفی می تواند باشد. یکی از راه های کنترل استرس پذیرفتن اینکه محیط من محیط پراسترس است. توصیه اینکه در زمان استرس شدید با افرادی که موج منفی می دهند نباید صحبت کرد.
در خاتمه این روانشناس توصیه کرد: قدم اول در کنترل استرس این است که به هیچ عنوان شرایط استرس خودمان را بدتر نکنیم و راه اشتباه نرویم؛ اگر 50 است روی 50 بماند.
در پایان این کارگاه دکتر مقیمی، مدیر امور ایثارگران، از حضور فعال اعضای شرکت کننده و دکتر پورنسایی، مدرس این کارگاه، تشکر و قدردانی کرد. 
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پورنسائی؛ کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج شنبه و کار گاه مقاله نویسی و چاپ مقالات روزهای جمعه از ساعت ۲۱ الی ۲۲ برگزار می شود.
 علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند. برای شرکت در کارگاه روی لینک زیر کلیک کنید و به‌عنوان میهمان واردشوید skyroom.online/ch/tums3/isargaran

 

علیرضا پیرامون مقدم
تهیه کننده:

علیرضا پیرامون مقدم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب