روز سوم از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه برگزار شد

سومین روز از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه ۲ خرداد 1401 از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰ به صورت هیبرید مجازی و حضوری (به صورت محدود) در سالن دارالفنون سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و توسعه آموزش، برنامه های این روز در ابتدا از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۰۰ با یازدهمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان نشست هم اندیشی دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها با مرکز مطالعات و توسعه آموزش برگزار شد.
در ابتدا دکتر علامه، معاون آموزشی دانشگاه، ضمن تبریک هفته آموزش ابراز امیدواری کرد که برنامه های متنوع و همه جانبه طراحی شده در این هفته باعث پیشرفت در زمینه توسعه در آموزش شود.
سپس دکتر مافی نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، ضمن خیر مقدم به دستور جلسات اشاره کرد و گفت: دغدغه ای که در سال های مختلف مطرح شده نحوه ارتباط مرکز با دفاتر توسعه آموزش است. همچنین در زمینه کیفیت فرایندهای آموزشی ارسالی در جشنواره مطهری سال های آتی سیاستگذاری باید انجام شود که نظرات و پیشنهادات مدیران دفاتر توسعه باعث پیشرفت و بهبود در این زمینه خواهد بود.
در ادامه دکتر حمزه لو بیان کرد که معاونت آموزشی برنامه های متعدد ۴ ساله را تدوین و ابلاغ کرده که یکی از برنامه ها تقویت ارتباط معاونت آموزشی با دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستانهاست.
سپس دوازدهمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان وبینار معرفی مجلات برتر حوزه آموزش پزشکی از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۱:۴۵ برگزار شد. در ابتدا دکتر علیزاده ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این وبینار هدف از رویداد را بیان کرد و ادامه داد که آشنایی با مجلات معتبر آموزش علوم پزشکی فرصتی است که از طریق آن میتوان دستیابی و استفاده از شواهد غنی و متقن در آموزش علوم پزشکی و آگاهی از حوزه محتوایی هر مجله برای انتشار نتایج فعالیت های آموزشی و پژوهش در آموزش را داشت. 
سپس دکتر علیزاده سوالی را مبنی بر اینکه چه فاکتورهایی برای انتخاب مجله برای مقاله مناسب هست را مطرح کرد در ادامه دکتر مافی نژاد بیان کرد: سوال مهم و کلیدی است که فارغ از بحث آموزش پزشکی دانشجویان و اساتید در حوزه فعالیت تخصصی خود، با این موضوع در ارتباط هستند و در کنار صرف وقت کافی برای نوشتن مقاله، دقت و وقت کافی و لازم برای انتخاب مجله نیز ضروری است. 
در ادامه سیزدهمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه عنوان طراحی برنامه درسی مبتنی بر توانمندسازی: الزامات بسترساز و تجربه ها، از ساعت ۱۳:۱۵ تا ۱۴:۴۵ برگزار شد. در این وبینار دکتر محبوبه مافی نژاد، دکتر نسیم خواجوی راد مدیر مرکز امور هیات علمی دانشگاه، دکتر زهرا توفیقی مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده داروسازی، دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر شیوا شیرازیان عضو هیات علمی دانشگاه و دکتر سپند ریاضی مدیر واحد برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات حضور داشتند.
در ابتدا دکتر ریاضی توضیحات مختصری از برنامه ۴ ساله معاونت آموزشی دانشگاه و الزامات بسترساز برنامه درسی مبتنی بر توانمندسازی را بیان کرد. در ادامه دکتر توفیقی چالش های پیش نویس سند توانمندسازی داروسازی را مطرح کرد و ذکر کرد از سند سازمان بهداشت جهانی در حوزه توانمندی های داروسازان برای تصحیح این سند الگوبرداری شد. همچنین بر کمک متخصصان این حوزه برای شناسایی خلاء کوریکولوم دانشکده داروسازی ابراز امیدواری کرد. همچنین از داشتن برنامه درسی مدون و مبتنی بر کسب توانمندی ها به عنوان مهترین خواسته یک دانشجوی جدیدالورود یاد کرد.
سپس دکتر خواجوی راد تجربه گروه داخلی را در زمینه آموزش و ارزیابی مبتنی بر توانمندی مورد بحث و بررسی قرار داد و بر تطابق بین آموزش و ارزیابی برای تحقق دستیابی به توانمندی های دانشجویان تاکید کرد. صرفا استفاده از آزمون تشریحی و تستی را در تضاد با یک کوریکولوم آموزشی مبتنی بر توانمندی دانست. همچنین دکتر شهسواری ذکر کرد کوریکولوم پرستاری در حال حاضر سنتی است. کوریکولوم مبتنی بر توانمندی به این دلیل مهم است که مبتنی بر کسب صلاحیت هایی است که انتظار می رود فارغ التحصیلان در ارایه خدمات به جامعه کسب نمایند. سپس دکتر میرزازاده در خصوص کارکرد آموزش مبتنی بر توانمندی در پاسخگویی برنامه های آموزشی اشاره کرد. همچنین به سوالات شرکت کنندگان توسط سخنرانان و اعضای هیات رئیسه پاسخ داده می شد.
این نشست ها با چهاردهمین برنامه با عنوان عنوان هنر و فرهنگ در آموزش پزشکی از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۶:۴۵ ادامه پیدا کرد که این رویداد به صورت پنل با حضور اعضای پنل دکتر ماندانا شیرازی، دکتر بهروز محمودی بختیاری، دکتر احسان رضایی، و دکتر مریم کرباسی مطلق برگزار شد. در این وبینار ضرورت پرداختن به استفاده از هنر و فرهنگ در آموزش پزشکی تبیین شده و نمونه هایی از تجارب موجود ارائه شد. در ابتدا، دکتر مریم کرباسی ضمن اشاره به شواهد و متون مرتبط با کاربرد هنر و فرهنگ در آموزش علوم پزشکی، به انواع هنر مورد استفاده در آموزش اشاره کرد و در ادامه، دکتر ماندانا شیرازی، مدیر واحد توسعه راهبردهای نوین آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، اهمیت آموزش مبتنی بر رویکرد هنر با در نظر گرفتن فرهنگ و بستر جامعه را بیان کرد. وی در ادامه تاکید کرد که در این وبینار چگونه از هنر و فرهنگ در بهتر شدن تدریس استفاده می کنیم و چگونه در کوریکولوم ادغام کنیم پرداخته خواهد شد. سپس دکتر بهروز محمودی بختیاری، عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، با اشاره به رویکرد سایکودراما، به توصیف و تفصیل این روش پرداخت و کاربرد این روش در آموزش را بیان کرد. در ادامه دکتر احسان رضایی، داستان نویس و منتقد ادبی، بیان کرد که با توجه به تاریخچه کاربرد ادب در پزشکی، یکی از توانمندی های مورد نیاز مدرسان، توانمندی داستان نویسی است.
در پایان پانزدهمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان برنامه کارگاه طراحی تکلیف مناسب: یک فعالیت یادگیری ارزشمند، از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ برگزار شد. در ابتدای این کارگاه دکتر ریتا مجتهدزاده عضو هیات علمی دانشگاه، بیان کرد که با توجه به گسترش آموزش های مجازی، قطعا یکی از مهمترین فرصت های یادگیری غنی استفاده از تکلیف های مناسب است. در ادامه دکتر مجتهدزاده در خصوص چگونگی انتخاب فعالیت یادگیری ارزشمند و اصول طراحی و ارائه یک تکلیف مناسب در فرایند یاددهی-یادگیری مطالبی را ارائه داد. این کارگاه با حضور ۴۳ شرکت کننده برگزار شد.
 برنامه های کنگره هفته آموزش در قالب برگزاری ۲۵ رویداد از ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه برگزار خواهد شد. برای دریافت برنامه کنگره هفته آموزش دانشگاه اینجا کلیک کنید.
فاطمه  قربی
تهیه کننده:

فاطمه قربی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب