آغاز بازدیدهای نوروزی سال 95 از بیمارستانهای تابعه دانشگاه

عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه از بیمارستان‌های شریعتی و جامع زنان یاس بازدید کرد

در واپسین روزهای سال، دکتر پارساپور عضو هیئت رییسه و سرپرست روابط عمومی دانشگاه و دکتر گنجعلی خان پزشک مقیم ستاد هدایت، طی بازدید از بیمارستان‌های شریعتی و جامع زنان یاس، در گفت‌وگو با کارکنان بیمارستان و ملاقات با تعدادی از بیماران، نحوه خدمت‌رسانی در این بيمارستان‌ها را موردبررسی قرار دادند.

?? ?????? ?? ????????? ??????? ?????? ??? ???? ? ??? ?????????? ?? ??????? ??? ????????? ????? ???

گالری عکس
گالری عکس 2
در راستاي بازديد اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه از واحدهاي درماني در ايام تعطيل عيد نوروز، دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی و مدیر دفتر ریاست دانشگاه، به همراهی دکتر گنجعلی خان پزشک مقیم ستاد هدایت، صبح روز جمعه 28 اسفند سال 94 از اورژانس، بخش جنرال داخلی و پروژه در حال ساخت پاویون بیمارستان شریعتی بازدید کردند و پس‌ازآن، برای ارزیابی وضعیت اورژانس بیمارستان جامع زنان یاس، عازم این بیمارستان شدند.

حضور مدیر و مترون بیمارستان شریعتی در بازدید امروز 
در بازدید از اورژانس، بخش جنرال داخلی و پروژه در حال ساخت پاویون بیمارستان شریعتی، دکتر مخترع مدیر بیمارستان، سعیدی مترون بیمارستان، معتمدی سوپروایزر ارشد و دکتر سعیدی متخصص طب اورژانس، دکتر پارساپور و دکتر گنجعلی خان را همراهی کردند.
در جریان این بازدید، دکتر مخترع مدیر بیمارستان شریعتی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده در این بیمارستان از 26 اسفند تا 14 فروردین برای خدمت‌رسانی در ایام عید نوروز گفت: در این برنامه‌ریزی، بخش‌ها را گروه‌بندی کردیم و مسئولین بخش‌ها مشخص شدند. همچنین تعدادی از نیروها و در بالاترین سطح آن‌ها، اعضای هیئت‌رئیسه بیمارستان به‌صورت آنکال تعیین شدند.
وی بازنگری در فضاهای بیمارستان را از دیگر اقدامات انجام‌شده دانست و گفت: این بازنگری در مورد فضاهایی که احتمال داشت دچار مشکل شوند، مانند تأسیسات، انبار، داروخانه و آشپزخانه از دو هفته پیش آغاز شد.
دکتر مخترع بابیان این‌که خدمت‌رسانی در ایام عید، مسیری است که طبق روال سالهای پیش توسط کارکنان بیمارستان دنبال می‌شود گفت: از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد. از سویی، در ایام عید نوروز برای برخی از بخش‌ها و واحدها مانند اورژانس، نگهبانی، خدمات، تأسیسات و پرستاری که از گروه‌های حساس بیمارستان هستند، پرداخت‌های فوق‌العاده در نظر گرفته‌شده است. این پرداخت‌ها برای افراد فعالی در نظر گرفته‌شده که مشارکت بیشتری در انجام وظایف خود دارند.
دکتر مخترع با اشاره به تغییرات ساختاری اورژانس بیمارستان شریعتی گفت: این تغییرات که از دو سال پیش آغاز شده است، شامل کلید خوردن پروژه اتاق عمل، تهویه بخش، استقرار سیستم رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن، اصلاح واحد تریاژ و اتاق معاینه و ایجاد واحد Fast برای اورژانس بوده است.
مدیر بیمارستان شریعتی افزود: واحد  Fastاورژانس، برای خدمت‌رسانی به بیماران سطح چهار ایجادشده است که لازم نیست داخل اورژانس مستقر باشد. بیماران این واحد، معمولاً نیازمند خدمات ساده‌ای مانند تزریق سرم هستند و پس از یک تا دو ساعت تحت نظر بودن، مرخص می‌شوند.

موفقیت بیمارستان شریعتی در اصلاح فرآیندهای داخل اورژانس
دکتر مخترع با اشاره به اصلاح فرآیندهای داخل اورژانس گفت: تعداد نیروهای این واحد، افزایش داشته و حدود دو برابر شده است. همچنین پرداخت‌های فوق‌العاده به گروه اورژانس، از ماه قبل تعیین می‌شود. توزیع دو میان وعده در طول روز نیز از دیگر امکاناتی است که برای کارکنان این واحد پرکار و حساس در نظر گرفته‌شده است.
وی بابیان این‌که با تغییرات انجام‌شده در اورژانس، هم بیماران و هم کارکنان راضی هستند، به بیان برنامه‌های جدید اورژانس در سال آینده پرداخت و ادامه داد: پس از تعطیلات امسال، اتاق ایزوله عفونی و اتاق ایزوله اعصاب را در اورژانس راه‌اندازی می‌کنیم. همچنین در آینده‌ای نزدیک، قرار است که اورژانس جدید بیمارستان، به اورژانس فعلی متصل شود که پس از تحقق این امر، با افزایش تعداد تخت‌ها، فضای اورژانس استانداردتر و خدمات بهتری به بیماران ارائه می‌شود.  
ارتقای اورژانس بیمارستان شریعتی
در ادامه، دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی دانشگاه، وضعیت اورژانس بیمارستان شریعتی را در مقایسه با تجربیات پیشین خود در بازدید از این واحد، رضایت‌بخش و مایه خوشحالی دانست و گفت: آرام‌تر شدن فضای اورژانس این بیمارستان، به‌وضوح محسوس است.
وی افزود: ممکن است که حجم بیماران اورژانس، امروز کمتر از روزهای گذشته شده باشد، ولی ضمن گفتگو با پرستاران و بیماران، افزایش قابل‌توجه رضایتمندی آن‌ها مشخص بود و درواقع این رضایتمندی محصول حرکتی است که از حدود هشت ماه اخیر با سرعت بیشتری دنبال شده و به نتیجه رسیده است.
دکتر پارساپور با اشاره به دو برابر شدن تعداد پرستاران اورژانس گفت: تعداد پرستاران از حدود 30 به بیش از 60 تن رسیده است که البته این میزان افزایش تا 75 نفر برنامه‌ریزی‌شده است. این امر، به کاستن بار سنگین پرستاران کمک کرده است و از سویی منجر به رسیدگی بهتر به بیماران و افزایش رضایتمندی آن‌ها شده است.  
مدیر روابط عمومی دانشگاه، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی پرستاران اورژانس را از دیگر تغییرات مثبت آن خواند و گفت: درگذشته پرستارانی که ازلحاظ حرفه‌ای تجارب کمتری داشتند، در بخش اورژانس حضور داشتند درحالی‌که فعالیت در این بخش، مستلزم دانش و مهارت بالای گروه پرستاری است. ولی خوشبختانه با تغییراتی که در اورژانس بیمارستان شریعتی انجام‌شده، در حال حاضر این واحد از حضور پرستارانی باتجربه و مهارت بالا برخوردار است. در این میان، میانگین سابقه کاری پرستاران به‌صورت قابل‌توجهی افزایش داشته است که این در کنار افزایش کمی تعداد آن‌ها، منجر به خدمت‌رسانی بهتر در اورژانس شده است.
وی تغییرات فیزیکی و جابجایی‌های انجام‌شده در اورژانس بیمارستان شریعتی را منجر به مطلوب‌تر شدن فضای آن دانست و گفت: این فضا، به لحاظ معماری قابل‌قبول‌تر شده است که هم برای ارائه‌کنندگان خدمت و هم برای دریافت‌کنندگان خدمت، نویدبخش سرویس‌دهی بهتر است.
عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه، با اشاره به نتایج ارزیابی خود از میزان رضایتمندی بیماران اورژانس گفت: با توجه به وضعیت بیماران اورژانس، انتظار نداریم که آن‌ها رضایت صددرصدی از شرایط داشته باشند، ولی در گفت‌وگو با آن‌ها، متوجه شدم که در مقایسه با تجربیات سابق خود، اظهار رضایت بیشتری دارند. درمجموع، شکایت عمده‌ای از بیماران ندیدم. درحالی‌که اورژانس این بیمارستان و همچنین بیمارستان امام خمینی (ره)، شرایط بسیار سختی داشته و دارند.

لزوم افزایش ظرفیت بخش‌های پشتیبان
وی بابیان این‌که امیدوارم با تقویت پشتیبانی بخش اورژانس، که شامل بخش‌های بستری است، شاهد کمتر شدن تخت‌های فوق‌العاده (Extra) باشیم گفت: ظرفیت رعایت استانداردهای مطلوب در تخت‌های اکسترا وجود ندارد. این در حالی است که در این بیمارستان، نیمی از تخت‌های اورژانس، اکسترا هستند. یعنی حدود 30 تخت مصوب در اورژانس قرار دارد ولی امروز حدود 50 بیمار در آن بستری بودند که این به معنای وجود 20 تخت اکسترا است گه گاهی این تعداد به 60 تخت اکسترا افزایش پیدا می‌کند.
دکتر پارساپور افزود: انتظار نمی‌رود در بخشی که 60 تخت اکسترا وجود دارد، سرویس‌دهی مطلوب و رضایتمندی بیماران را داشته باشیم. چراکه معمولاً در این شرایط حقوق بیماران و حریم خصوصی آن‌ها، آن‌طور که بایدوشاید رعایت نمی‌شود. در این میان، توسعه بخش اورژانس، کمکی به این موضوع نمی‌کند و شاید مشکلات را هم بیشتر کند. بلکه اگر با مدیریت صحیح، اقامت بیمار در بخش اورژانس کمتر شود و به‌محض این‌که اندیکاسیون بستری پیدا کرد، به بخش‌های مربوطه منتقل شود و همچنین با افزایش ظرفیت بخش‌های پشتیبان می‌توانیم امیدوار باشیم که اورژانس به وضع مطلوب و ایدئال نزدیک‌تر می‌شود.  
وی بابیان این‌که امیدواریم شهروندان کمتر نیازمند مراجعه به اورژانس باشند گفت: با توجه به بهتر شدن وضعیت اورژانس بیمارستان شریعتی نسبت به سال‌های گذشته، اگر مردم نیازمند مراجعه به اینجا شوند، خدمات مطلوبی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

آمادگی کامل بیمارستان شریعتی در ایام نوروز
دکتر پارساپور با اشاره به ارزیابی خود از بخش جنرال داخلی بیمارستان شریعتی، حجم بیماران این بخش را بسیار زیاد و ضریب اشغال تخت را تقریباً 100 درصد خواند و در ادامه با اشاره به بازدید خود از ساختمان پاویون جدید دستیاران و اینترن ها، این ساختمان را با توجه به افزایش تعداد دستیاران، دارای فضای رفاهی بسیار خوب دانست.
وی در ادامه افزود: در ایام تعطیل، صاحبان برخی مشاغل، نه‌تنها کارشان سبک نمی‌شود بلکه مسئولیت و بارکاری آن‌ها سنگین‌تر می‌شود. دست‌اندرکاران حوزه سلامت و پزشکان نیز در زمره همین مشاغل هستند. این در حالی است که حجم فعالیت در بخش‌های درمانی ازجمله بخش اورژانس در طول ایام عید به‌خصوص در بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاهی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و امیدوارم که زحمات کارکنان این مراکز، مقبول رضای خدا باشد.
در ادامه دکتر گنجعلی خان، پزشک مقیم ستاد هدایت، سطح آمادگی بیمارستان شریعتی را برای ایام تعطیل بسیار عالی ارزیابی کرد و گفت: در بازدید از این بیمارستان، مدیر و مدیر پرستاری حضور داشتند که خود مایه دلگرمی سایر کارکنان است.
وی با اشاره به شرایط مناسب و تعیین تکلیف همه بیماران بستری در اورژانس گفت: حدود 460 تخت فعال در این بیمارستان وجود داشت که از میان آن‌ها 100 تخت را خالی نگه‌داشته بودند و این تعداد تخت، پشتیبان خوبی برای اورژانس می‌تواند باشد. در این میان، تعداد مراجعات بیماران از شهرستان‌های مختلف به این بیمارستان، بسیار زیاد است و مشکلاتی نیز در بخش‌ها وجود داشت که البته همکاران در حال رفع آن بودند.

بیمارستان یاس در مسیر تبدیل‌شدن به بیمارستان جنرال
دکتر پارساپور در ارزیابی خود از بیمارستان یاس، به تغییرات جدی فضای فیزیکی و مدیریتی آن اشاره کرد و گفت: بیمارستان تک تخصصی ازلحاظ دسترسی به متخصصان سایر گروه‌ها، مشکلات خاص خود را دارد. البته با برنامه‌ای که در دست اقدام است، بیمارستان یاس به بیمارستان جنرال تبدیل خواهد شد که تحقق این امر برخی از مشکلات این بیمارستان ازلحاظ دسترسی به سایر تخصص‌ها و ارجاع بدون ضرورت بیمار را تا حدود زیادی رفع خواهد کرد.
وی بزرگ‌ترین مشکل بیمارستان یاس را عدم دسترسی راحت به سایر تخصص‌های مورد نیاز دانست و گفت: این در حالی است که این بیمارستان، از مراکز محل ارجاع در حوزه زنان است و طبعاً مشکلاتی که در آن پیش می‌آید که خارج از حوزه‌های تخصصی زنان است و انتظار آن است که دسترسی به‌موقع و سریع به متخصصین این حوزه میسر باشد.
عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه افزود: با مدیریت جدید بیمارستان یاس و سیاست‌هایی که رییس دانشگاه در رابطه با این بیمارستان مطرح کرده است، ان شاء الله با ایجاد سایر تخصص‌ها در این بیمارستان، حوزه‌های تخصصی دیگر نیز در آن فعال شود و در کنار هتلینگ کم‌نظیری که این بیمارستان دارد، بهترین خدمت‌رسانی و سرویس‌دهی در آن ارائه شود.
وی در پایان گفت: زحمات کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ایام تعطیل، باعث تداوم درمان بیماران در ارائه خدمات می‌شود و ان شاء الله سال مبارک و پربرکتی را برای همه به‌خصوص حوزه سلامت در پیش داشته باشیم.  
توضیح این که در بازدید از بیمارستان جامع زنان یاس، ابوالقاسمی سوپروایزر بالینی، روحی سرپرستار بخش اورژانس و دکتر تیموری متخصص مقیم، حضور داشتند. /ق
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی


تهیه کننده:

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

دکتر امیرعلی سهراب پور

دکتر امیرعلی سهراب پور

78/10/11 - 00:00

به همه همکاران عزیز و پرتلاش بیمارستان دکتر شریعتی درود می فرستم و موفقیت روزافزون آنان را از خداوند منّان در سال جدید آرزو می کنم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب