مدیر امور مالی دانشگاه: کمبود نقدینگی خزانه‌داری دلیل دیرکرد پرداخت حقوق کارکنان است

آزاده چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، ضمن تشریح دلیل دیرکرد پرداخت حقوق کارکنان، کمبود نقدینگی خزانه‌داری را عامل اصلی این تأخیر دانست.

مدیر امور مالی دانشگاه در توضیح تأخیر پرداخت حقوق کارکنان گفت: براساس مصوبه کشوری، از ابتدای اردیبهشت‌ماه حقوق و مزایای کارکنان رسمی، پیمانی و بخشی از قراردادی‌های کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور توسط وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی پرداخت می‌شود تا مستمری کارکنان همزمان صورت گیرد.
وی افزود: پیش‌ازاین مصوبه، حقوق کارکنان دانشگاه در بازه‌های زمانی معین واریز می‌شد اما پس‌ازاین مصوبه اطلاع‌رسانی کردیم که از خرداد ماه پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی توسط بانک مرکزی خواهد بود.
چترروز تصریح کرد: بعد از خردادماه ناهماهنگی در زمان پرداخت حقوق زیاد شد ولی دیرتر از اول ماه پرداختی نداشتیم تا اینکه حقوق مهرماه با سه روز تأخیر واریز شد و دانشگاه ما و همه دستگاه‌های اجرایی کشور این مسئله را پیگیری کردند که دلیل آن کسری نقدینگی در خزانه کشور بود.
مدیر امور مالی دانشگاه، با بیان اینکه دانشگاه تلاش می‌کند با تأمین اعتبار موردنیاز تا پایان سال، مشکلی در پرداخت مستمر کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی به وجود نیاید افزود: وقتی واریز حقوق مهرماه با تأخیر همراه شد، تصمیم گرفتیم بخشی را که دانشگاه می‌تواند کمک کند زودتر بپردازیم. اما به‌هرحال یک دوگانگی در دانشگاه ایجاد شد و نیروی‌های طرحی، شرکتی و بخشی از قراردادی‌هایی که دریافتیشان با دانشگاه بود حقوق خود را در سی‌ام ماه و مابقی کارکنان که از دولت حقوق می‌گرفتند سوم ماه بعد دریافت کردند.
وی با اشاره به چگونگی تفکیک نیروهای قراردادی در دریافت حقوق گفت: دولت تا سقف مشخصی تأمین اعتبار نیروهای قراردادی را تقبل کرد. در زمانی که این مصوبه ابلاغ شد سقف نیروهای قراردادی دانشگاه 2 هزار نفر بود.  در نتیجه پرداخت حقوق نیروهای قراردادی جدید، شرکتی‌ها، طرحی‌ها و کمک‌هزینه رزیدنت‌ها از منابع دانشگاه انجام می‌شود.
چترروز با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند تا پرداخت کارکنان به‌صورت منظم باشد افزود: لازم است همکاران بدانند در این موضوع کاری از ما ساخته نیست و  فقط می‌توانیم پیگیر مسئله باشیم. اولین دستگاه اجرایی کشور که دیرکرد را پیگیری کرد دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و بخشی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی سه تا چهار روز بعد از ما حقوق خود را دریافت کردند.

واریز کارانه کارکنان در آینده نزدیک
مدیر امور مالی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل تأخیر پرداخت کارانه اشاره کرد و گفت:  دانشگاه ماهانه، به ازای یک ماه، کارانه پرسنل و پزشکان را واریز می‌کرد اما تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات دانشگاه باعث شد تأخیری در این پرداخت‌ها ایجاد شود.
وی با اشاره به بدهی 900 میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه گفت: این رقم در همین حال که بیانگر تراز مثبت مالی دانشگاه و حرکت روبه‌جلو آن است نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم مطالباتمان را از بیمه‌ها دریافت کنیم ولی بااین‌وجود دکتر جعفریان دستور دادند چند کمیته برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود تا کارکنان کمتر آسیب ببینند.
چترروز با تاکید براینکه با اولین نقدینگی که در اختیارمان قرار بگیرد کارانه پرسنل را به‌صورت مجزا پرداخت خواهیم کرد افزود: با اولین ورودی از سازمان‌های بیمه‌گر و دریافت نقدی از بیمارستان‌ها پرداخت کارانه را به روال گذشته برمی‌گردانیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران از معدود دانشگاه‌هایی است که اضافه‌کار کارکنان مراکز درمانی را مجزا از کارانه پرداخت می‌کند افزود:  کارکنان مراکز درمانی همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌جز شهر تهران، اضافه‌کار را همراه با کارانه دریافت می‌کند این درحالی است که  پرداخت کارانه آنان بیش از یکسال است به تعویق افتاده ولی ما سعی کردیم کارانه و اضافه‌کار را از هم تفکیک و اضافه‌کار را در  پانزدهم هرماه، بدون تأخیر واریز کنیم.
چترروز در جمع‌بندی سخنان خود آخرین زمان پرداخت کارانه را در اردیبهشت‌ماه بیان کرد و گفت: در همین شرایط از دانشگاه‌های دیگر چند ماه جلوتر هستیم. همان‌طور که می‌دانید به دلیل ماهیت کارانه، پرداخت آن در بهترین شرایط با  4 تا 5 ماه تأخیر همراه است اما اکنون  6 ماه عقب هستیم که اگر بتوانیم این ماه پرداخت کنیم تقریباً به یک فاصله منطقی می‌رسیم.
خبرنگار: سمیرا کرمی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب