راه اندازی فناوری تبدیل نوشتار به گفتار در خبرها

مدیر روابط عمومی دانشگاه: دیگر لازم نیست خبرها را بخوانید، به آنها گوش فرا دهید

دکتر ماشالله ترابی، از راه اندازی فناوری تبدیل نوشتار به گفتار در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و این امر را موجب انتقال سریع اخبار به مخاطبان دانست.

دکتر ماشالله ترابی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه، با اعلام این خبر، گفت: با گذشت زمان، بر حجم اطلاعات متنی، افزوده می‌شود. روزانه میلیون‌ها صفحه وب، حاوی اطلاعات جدید بر روی اینترنت قرار می‌گیرد که برای خواندن هر یک، باید برای مدت طولانی از همه کارهای دیگر، غافل و به صفحه نمایش خیره شد. از این رو؛ این مسأله یکی از دغدغه‌های اصلی روابط‌عمومی دانشگاه، برای نیل یافتن به انتقال سریع اخبار به مخاطب بوده است.
وی افزود: این نقیصه موجب شد تا مهندس سارا نعیمی، مسئول واحد اطلاع رسانی و انفورماتیک روابط‌عمومی دانشگاه، اقدام به راه اندازی سرویسی به منظور تبدیل متون دیجیتالی به صدا کند.
در ادامه، مهندس سارا نعیمی، ضمن معرفی این سیستم گفت: تکنولوژی تبدیل متن به گفتار، در حقیقت، نوعی فناوری کمکی است که می‌تواند یک متن دیجیتال را برای کاربر، بلند خوانی کند. در این فناوری تبدیل متن به گفتار، تنها با یک کلیک، می‌توان یک متن بلند را به صوْت حاوی محتوای آن متن، تبدیل کند. این سیستم نوعی برنامه تولید گفتار است که می‌تواند خواندن اطلاعات نمایشگر رایانه را برای افرادی که در خواندن به هر دلیلی مشکل دارند، امکان‌پذیر کند.
وی افزود: تبدیل نوشتار به گفتار به کمک برنامه‌های تشخیص و شناسایی صدا انجام می‌شود و این تکنولوژی قادر است به تمامی افرادی که با یک سیستم رایانه‌ای کار می‌کنند، چه کسانی که سواد لازم را دارند و چه کسانی که حتی سواد و یا توانایی خواندن ندارند، نیز کمک کند. فناوریی که تبدیل نوشتار به گفتار از آن قدرت می‌گیرد، به نوعی هوش مصنوعی و شناسایی گفتار است که در چند دهه اخیر، تحولات بسیاری پیدا کرده است.
مسئول واحد اطلاع رسانی و انفورماتیک روابط عمومی دانشگاه، سپس به  مزایای استفاده از تبدیل متن به گفتار اشاره کرد‌و گفت: استفاده از سرویس‌های تبدیل متن به گفتار در اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها و… به عنوان یک رابط کاربری، باعث افزایش دسترسی می‌شوند و علاوه بر آن به کاربر، این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه، نیاز باشد، به صفحه، نگاه کند، اطلاعات مورد نظرش را بدست آورد.
مهندس نعیمی، استفاده از این سرویس را سبب تبدیل هر محتوای دیجیتالی به یک تجربه چند رسانه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: افراد می‌توانند هم زمان در هنگام استفاده از این سرویس‌ها، چندیْن کار را با هم انجام دهند. اضافه بر این، تهیه پادکست صوتی از متن خوانده شده، از مهمترین مزایای این سیستم است، که باعث می شود، خبر به اشکال دیگری تبدیل و در تهیه کلیپ و دیگر ابزارهای آموزشی، قابل استفاده باشد.
وی در پایان، نگارش صحیح و رعایت قواعد نوشتاری در متن را از مهم ترین چالش های این نرم‌افزار خواند‌و گفت: درنظر داشتن ویراستیاری مناسب متون، به درست خوانی و یادگیری سیستم کمک شایانی خواهد کرد.


نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب