نشست سرپرستاران بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در معاونت درمان

جلسه سرپرستاران Icu بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه با حضور معاون درمان برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که روز شنبه 30 مرداد 1395 و با موضوع شناسایی موارد مرگ مغزی در معاونت درمان دانشگاه برگزار شد، دکتر علیپور معاون درمان، وسکویی مدیر امور پرستاری، دکتر شعبانی رییس پیوند و بیماری‌های خاص معاونت درمان و سرپرستاران بخش‌های ICU بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تابعه حضور داشتند.
دکتر علیپور معاون درمان دانشگاه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بخش‌های ویژه گفت: البته خوشبختانه با تلاشی که در سطح دانشگاه صورت گرفته کمبود کارکنان در بخش‌های ویژه نسبت به سایر بخش‌های بیمارستانی کمتر است. این جلسه فرصت خوبی است که از زحمات زیادی که کارکنان بخش‌های ویژه برای رسیدگی بیماران بدحال انجام می‌دهند تشکر و قدردانی کنیم.
وی با اشاره به دستور جلسه گفت: پیوند اعضا یعنی نجات جان انسان‌ها و مبحثی است که تنها در بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راه‌اندازی شده که البته در تمام دنیا هم همین‌طور است و فقط کشورهای پیشرفته در این زمینه فعالیت می‌کنند و طبق فرآیند افراد نیازمند به پیوند عضو در نوبت قرار می‌گیرند و بهترین حالت پیوند عضو هم پیوند از جسد است و متأسفانه اعضای قابل پیوند باید از مرگ مغزی حادث‌شده تأمین شود.
معاون درمان همچنین بابیان این مطلب که در حال حاضر طبق آمار تعداد زیادی معرفی مرگ مغزی به واحدهای فراهم آوری ما از سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود گفت: یکی از مشکلات فعلی ما در دانشگاه این است که بخش‌های مرتبط با پیوند به‌خوبی به هم معرفی نشده‌اند که پس از بازبینی مسئله متوجه شدیم درگذشته اطلاع‌رسانی‌هایی به بیمارستان‌ها شده است ولی به دلیل تغییرات و جابه‌جایی‌های کارکنان مجدداً نیاز به آموزش‌هایی در این زمینه هست. که در این جلسه سعی بر این است که مسئولین و کارکنان بخش‌های ICU وNICU نسبت به شناسایی مرگ مغزی و نگهداری اعضای قابل پیوند تلاش کرده و موارد مرگ مغزی را به واحدهای فراهم آوری اعضا در دانشگاه معرفی کنند که این اقدام طبعاً در درمان بیماران نیازمند بسیار مؤثر خواهد بود.
در ادامه وسکویی مدیر امور پرستاری دانشگاه گفت: برنامه گزارش دهی مرگ مغزی از سالیان گذشته آغازشده و همه احساس می‌کردیم این کار به جهت نجات جان انسان‌ها بسیار ارزشمند بوده و باید در این زمینه فعال باشیم و خوب در سطح کشور هم سرمایه‌گذاری وسیعی در این حوزه صورت گرفته و بخش‌های زیادی به آن اختصاص‌یافته که اگر از آن استفاده نشود متأسفانه بیماران نیازمند از این موهبت محروم می‌شوند.
وی همچنین در خصوص اهداف این نشست گفت: باید بدانیم که گزارش مرگ مغزی باید 24 ساعته و در همه ایام هفته و روزهای سال بی‌وقفه اتفاق بیفتد لذا اینجا جمع شدیم تا اشکالات موجود و فرآیندهای کاری را موردبررسی قرار دهیم و مایلیم روحیه کار تیمی و همراهی را تقویت کنیم.درعین‌حال قدردان زحمات شما هستیم.
دکتر شعبانی رییس پیوند و بیماری‌های خاص معاونت درمان گفت: نجات جان انسان‌ها ازنظر دینی، ملی و اخلاقی کاری است ارزشمند و پیرو دستور وزیر محترم بهداشت مرگ‌های مغزی باید توسط بخش‌های ویژه به واحدهای فراهم آوری اعضا معرفی شوند. و در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه بیمارستان امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا دارای بخش پیوند و فراهم آوری اعضا هستند.
وی همچنین گزارشی از عملکرد واحدهای فراهم آوری اعضا در این بیمارستان‌ها ارائه کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون در خصوص پیوند اعضا اقدامات خوب و مؤثری را در سطح کشور انجام داده است. عدم شناسایی موارد مرگ مغزی در بخش‌های ویژه منجر به عدم مراقبت صحیح از اعضای دهنده آتی و عدم معرفی موارد مرگ مغزی و درنتیجه باعث از دست رفتن تعداد زیادی مرگ مغزی و از دست دادن چند برابر عضو قابل‌اهدا شده که نهایتاً منجر به فوت تعداد زیاد بیماری که با دریافت پیوند می‌توانستند زنده بمانند می‌شود.
رییس پیوند و بیماری‌های خاص معاونت درمان گفت: با توجه به تأكيد رياست محترم دانشگاه در جلسه اخير شوراي پيوند، بر فعالیت در جهت بهبود فرآیند ارجاع مرگ مغزی تا انجام، فراهم آوری و سپس پیوند، شماره‌های تماس افراد مسئول در بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، شریعتی و سینا که بخش‌های ویژه باید در صورت مشاهده مرگ مغزی به‌صورت 24 ساعته به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند را اعلام کرد./ق

 عکس و خبر: باهو 

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تنظیمات قالب