نشست صمیمی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و هیئت همراه با مسئولان فرهنگی دانشجویی دانشگاه برگزار شد

دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و هیئت همراه در نشست صمیمی، با معاون، مدیران و کارکنان معاونت فرهنگی و دانشجویی و دانشجویان شورای صنفی، کانون‌های دانشجویی، نشریات، تشکل‌های اسلامی و انجمن‌های علمی دیدار و گفتگو کردند.

گالری عکس
در این نشست یک روزه که 9 آبان 96 در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، دکتر فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت  بهداشت با تاکید بر لزوم برگزاری چنین جلساتی در دانشگاه‌ها گفت: در مدت سه سال و پنج ماهی که این مسئولیت را به عهده گرفتم به دلیل حجم بالای فعالیت‌های وزارت بهداشت، امکان چنین ملاقاتی فراهم نشد.

تاکید بر جلب رضایتمندی دانشجویان

وی  افزود: برای اینکه تصویر شفاف و دقیقی از فعالیت  دانشگاه‌ها داشته باشیم باید ارتباط نزدیکی با آنان برقرار کنیم البته در شهرستان‌ها چنین نشست‌های برگزارشده ولی در تهران فقط در مراسم و برنامه‌های مختلف در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردیم.
دکتر فراهانی با تاکید بر جلب رضایت دانشجویان از برنامه‌هایی که برایشان اجرا می‌شود تصریح کرد: برگزاری این جلسات کمک می‌کند نقد و مشکلات حوزه‌های مختلف دانشجویی را بشنویم و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.
معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت،  بابیان اینکه ستاد وزارت بهداشت برای نظارت، هدایت و نوآوری در دانشگاه‌ها باید قوی و توانمند باشد افزود: در این مدت وقت ما صرف تقویت ساختار فیزیکی و نیروی انسانی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت بود تا  بتوانیم نتایج بهتری بدست آوریم.
وی افزود:  امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد جهش فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی باشیم  هرچند که در دوره اول هم متوقف به ایجاد زیرساخت‌ها نبودیم و برنامه‌های متعددی را از طریق بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.
دکتر فراهانی خواستار بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویی دانشگاه  در رتبه‌بندی‌های فرهنگی دانشجویی شد و گفت: از این دانشگاه انتظار می‌رود در همه عرصه‌ها پیشرو باشد. باید آسیب‌شناسی شود که اشکال کار کجاست که دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف دانشجویی در جایگاه اصلی خود قرار ندارد.

بررسی مسائل رفاهی و فرهنگی دانشجویان

 سپس دکتر حلب چی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به مسئولان وزارت بهداشت، بابیان اینکه ما معتقد نیستیم که از وضعیت مطلوبی در حوزه دانشجویی فرهنگی برخورداریم گفت: قطعاً دانشجویان این دانشگاه  شایسته دریافت خدمات رفاهی و فرهنگی بسیاری هستند و همکاران معاونت فرهنگی دانشجویی هم‌پیمان شده‌اند که وضعیت دانشجویان را به ایده آل‌ها نزدیک کنند.
وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه گفت: قدمت دانشگاه اگر در بسیاری از موارد مایه مباهات و فخرماست اما عوارضی همچون محدودیت فضای فیزیکی و فرسودگی ساختمان‌ها و... را ایجاد کرده است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه بابیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور در این دانشگاه مشغول تحصیلند گفت: فقط 14 درصد دانشجویان دانشگاه در مقطع کارشناسی و 17 درصد در مقطع کارشناسی ارشد هستند و حدود 70 درصد دانشجویان در مقاطع دکترای عمومی و تخصصی، دستیار تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ تحصیل می‌کنند که میانگین سنی بالاتر و انتظارات و خواسته‌های متفاوت‌تری از دانشجویان جوان‌تر و تازه‌وارد دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در مدیریت‌های و واحدهای مختلف معاونت دانشجویی پرداخت و با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت دانشجویان در جشنواره‌های فرهنگی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی توسط دانشجویانی که در جشنواره‌های قبلی موفق بودند و  همچنین برنامه‌های متعدد دیگر برای ایجاد علاقه‌مندی و افزایش مشارکت دانشجویان در این جشنواره‌ها در دستور کار قرار دارد.
دکتر حلب چی با اشاره به کمبود فضای فرهنگی در دانشگاه گفت: دانشگاه ما باوجود تعداد بالای دانشجو، کارمند و هیات علمی از یک مرکز همایش و یا فرهنگسرا با ظرفیت بالای 200 تا 300 نفر که بتوان در آن فعالیت‌های گسترده فرهنگی انجام داد برخوردار نیست و برای رفع این مشکل  با سازمان فرهنگی هنری شهرداری رایزنی کردیم که حداقل فرهنگسرای دانشجویی را در کوی ایجاد کنیم که امیدواریم منابع آن تأمین شود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه،  از برگزاری برنامه ویژه دانشگاه به مناسبت روز دانشجو خبرداد و گفت: علاوه بر جشنواره دانشجویی ابن‌سینا که 16 آذر برگزار می‌شود بنا به درخواست تشکل‌های دانشجویی که معتقدند 16 آذر نماد فعالیت‌های سیاسی دانشگاهیان است برنامه‌ای را برای 18 آذر در نظر گرفتیم که توسط خود دانشجویان اجرا می‌شود.
دکتر حلب چی، با اشاره به محدودیت امکانات رفاهی دانشجویان گفت: سرانه و مبلغ وام‌های دانشجویی به نسبت تعداد دانشجویان و شرایط آنان که اغلب متأهل هستند واقعاً کم است. ودیعه مسکن در تهران با شهرستان‌ها دیگر یکسان نیست و دانشگاه ما در این زمینه مظلوم واقع‌شده. برای رفع این مشکل نیز چندین بار با صندوق رفاه دانشجویان مکاتبه کردیم که بی‌نتیجه بوده است.
وی بابیان اینکه در ظرفیت خوابگاه‌های متأهلین محدودیت بسیاری داریم گفت: دانشگاه 14 خوابگاه پسرانه و 9 خوابگاه دخترانه دارد به‌طوری‌که 100 درصد دانشجویان مجرد متقاضی خوابگاه را می‌توانیم ظرف مدت 24 ساعت اسکان دهیم درحالی‌که در خوابگاه متأهلی با محدودیت بسیاری مواجهیم از 4 بلوک خوابگاه متأهلی 2 بلوک به دلیل فرسودگی و مسائل ایمنی  تعطیل‌شده و فقط 2 بلوک باقی‌مانده که پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست و باید این مشکل را با جدیت پیگیری کنیم.
دکتر حلب چی با اشاره به برنامه‌های آینده حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی گفت: باید نگاه به مقوله تربیتی و فرهنگی دانشجویان در سطح کلان تغییر کند و  میزان مشارکت دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و فوق‌برنامه افزایش یابد.
توضیح اینکه پس‌ازاین جلسه، نشست‌های دیگری با دانشجویان شورای صنفی، کانون‌های دانشجویی، نشریات، تشکل‌های اسلامی و انجمن‌های علمی برگزار شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: میثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تنظیمات قالب