هم اندیشی مدیران امور شاهد و ایثارگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در مشهد مقدس

نشست مدیران امور شاهد و ایثارگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با مدیریت اداره کل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت اول مرداد 1401 در مرکز همایش های بین المللی شهدای مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مدیریت امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، در این هم اندیشی، دکتر باقری فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت، دکتر پاشا طبائیان مشاور معاون آموزشی، دکتر محمدیان مشاور اجرایی معاون آموزشی، دکتر جاودان مدیرکل امور شاهد و ایثارگر، دکتر کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر صابری معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه سخنرانی کردند.
همچنین در این مراسم دبیران ستاد شاهد و ایثارگر مناطق ده گانه دانشگاه های علوم پزشکی و برخی از مدیران امور شاهد و ایثارگر دانشگاه ها نظرات خود را اعلام کردند.
دکتر ابوالفضل باقری‌فرد (معاون آموزشی و رئیس ستاد مرکزی شاهد و امور ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در نشست مدیران امور شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد اظهار داشت: ما در حوزه‌ آموزش اعم از دانشجویان و اعضای هیأت علمی شاهد و ایثارگر نگاه ویژه‌ای داریم و اگرچه در برخی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها طبق مصوبات قانونی پذیرش‌ها و جذب کافی نداشته‌اند، اما در سیاست‌های کلی برنامه‌های ویژه‌ای در جهت حفظ و ارتقاء جایگاه حوزه شهدا و ایثارگران خواهیم داشت.
معاون آموزشی و رئیس ستاد مرکزی شاهد و امور ایثارگر وزارت بهداشت بیان کرد: در بسیاری موارد می‌بینیم که دانشجوی شاهد و ایثارگر در شرایط بسیار سختی قرار دارد و تعدادی از آن ها از امکاناتی که بسیاری از دانشجویان دیگر دارند برخوردار نیستند و با وجود مراقبت از جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان، اما در مسیر پیشرفت‌های علمی هم پیشگام هستند و ما وظیفه خود می‌دانیم که از این گروه‌ها با توجه به شرایط خاصشان حمایت کنیم.
همچنین ایشان اظهار داشت: بحث حفظ جایگاه، ساماندهی و ارتقاء جایگاه ساختاری ستاد شاهد و امور ایثارگران موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.عمده فعالیت ها منوط به تعیین ساختاری ستاد شاهد و امور ایثارگران است و در مرحله بعد باید برنامه‏ ریزی مناسب برای اعضای این ستاد انجام گیرد.
رئیس ستاد شاهد و امور ایثارگران وزارت بهداشت تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی از اعضای تحت پوشش از اولویت های وزارت بهداشت است. به گفته وی، شناسایی و تکریم اعضای ستاد شاهد و ایثارگر، تقویت بنیه علمی، ریشه یابی و حل مشکلات آموزشی، اجتماعی و خانوادگی این افراد باید مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه ها در این مسیر وظیفه مهمی بر عهده دارند.
 دکتر باقری فرد با اشاره به حضور اعضای فرهیخته و با اخلاق تحت پوشش ستاد شاهد و امور ایثارگران اظهارکرد: ما باید شرایط را به صورتی فراهم کنیم تا انتصاب به این گروه باعث افتخار باشد. وی افزود: باید شهدا، ایثارگران و خانواده هایشان مورد تکریم قرار گیرند.
رئیس ستاد شاهد و امور ایثارگران وزارت بهداشت یادآور شد: حضور تعداد زیاد دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان ایثارگر شاغل در وزارت بهداشت و دانشگاه های تابعه، ایجاب می کند تا دیدگاه دیگری نسبت به این جایگاه داشته باشیم و وظیفه خود را به درستی ایفا کنیم.
دکتر غلامعلی جاودان مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت در نشست مدیران امور شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد، اظهار کرد: مرور صحیفه امام (ره) نشان می ‏دهد که یکی از پررنگ‏ترین موارد احساس قلبی ایشان نسب به یادگاران دفاع مقدس و خانواده ‏های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان اختصاص دارد. وی افزود: توصیه های موکد امام راحل در مورد خانواده شهدا نشان از میزان توجه و اهتمام آن رهبر فرزانه درباره پیشکسوتان جهاد و شهادت است.
دکتر جاودان با بیان این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره‌ی خود به فراموشی سپرده شوند، بر ضرورت توجه به سخنان ایشان در این زمینه تأکید کرد. وی همچنین با بیاناتی از سخنان مقام معظم رهبری گفت بر اساس سخن معظم له؛ این کشور همیشه به رزمندگان دوران هشت‌ساله، به‏ خصوص به خانواده‌های شهدا و جانبازان و آزادگان و مفقودان و اسرا و خانواده‌هایشان مدیون است.
مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت تصریح کرد: وظیفه ما تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص توانمند و کارآمد بوده تا بتوانیم در مسیر رشد و تعالی کشور در عرصه‌های مختلف گام برداریم. وی افزود: باید متناسب با شرایط و وضعیت موجود مناسب‌ترین اقدام ممکن در بحث تهاجم فرهنگی دشمنان داشته باشیم.
مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اساسنامه طرح شاهد و ایثارگر در جلسه ۲۴ آذر سال ۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، و قوانین بالادستی خوبی در این زمینه وجود دارد در عین حال در برخی موارد نیازمند بازنگری بوده که در این خصوص موارد پیشنهادی خود را به مسئولان مربوطه ارائه کرده‌ایم.
دکتر جاودان تأکید کرد: در دوره ششم جشنواره ملی ایثار فراوانی شرکت‌کنندگان و منتخبان از تمامی مناطق و دانشگاه‌ها داشتیم و از هم‌اکنون برنامه‌های دوره‌ هفتم این جشنواره در دستور کار قرار گرفته است تا شاهد رشد و ارتقاء کمی و کیفی این رویداد فرهنگی باشیم. وی افزود: تدوین «آیین ‏نامه جشنواره جایزه ملی ایثار» که به زودی با امضای آقای دکتر باقری‏ فرد معاون محترم آموزشی و رییس ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر به دانشگاه‏ های علوم پزشکی ابلاغ می‏ شود و طراحی «سامانه جشنواره» برای نخستین ‏بار در میان دستگاه ‏های آموزشی و معرفی دانشجویان برگزیده جشنواره در مرحله وزارتی (کشوری) به عنوان «دانشجوی استعداد درخشان و نخبه» با حمایت معاون محترم آموزشی و همکاری مدیریت دانشجویان استعداد درخشان در وزارت از اقدامات ارزنده دیگر در زمینه جشنواره جایزه ملی ایثار است.

تنظیم خبر: مریم خرم

 

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب