درخشش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره علمی اختراعات و نوآوری ژنو سوئیس

کسب مقام دوم جشنواره بین المللی نوآوری و اختراعات علمی ژنو سوئیس توسط سه تن از دانشجویان دانشگاه با اختراع کفش طبی هوشمند برای بیماران دیابتی

عباس بشیرزاده، ریاض علائی و قاسم فکوری زاد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند با اختراع کفش طبی هوشمند مخصوص بیماران دیابتی، در جشنواره ژنو سوئیس مقام دوم و مدال نقره این جشنواره را کسب کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی فرهنگی، پس از کسب این موفقیت به سراغ عباس بشیرزاده (نماینده تیم خلاق و مخترع دانشگاه) رفتیم و در مورد اختراع 'کفش طبی هوشمند، با قابلیت مانیتورینگ روزانه مخصوص بیماران دیابتی' گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

هدف و انگیزه خود را از اختراع کفش طبی هوشمند برای بیماران دیابتی توضیح دهید؟
با توجه به رشد فزاینده­ تعداد افراد دیابتی و هزینه­ های بالای درمانی برای این افراد و عدم توجه جدی به بحث پیش­گیری در موضوع زخم پای بیماران دیابتی، بر آن شدیم با کاربرد فناوری­ های نوین در حوزه پزشکی طرحی را کار کنیم که با صرف هزینه ­ای کمتر و نقش پیشگیرانه­ ای که ما مدنظر داشتیم از یکسال پیش کارهای تحقیقاتی آنرا شروع کردیم و شروع به ثبت اختراع داخلی و پتنت آن کردیم تا در نتیجه­ تولید این محصول ارزشمند بتوانیم زندگی توأم با آسایش و راحتی بیشتر و رنج و درد کمتری را برای این عزیزان به ارمغان بیاوریم.

چطور شد که در جشنواره ژنو سوئیس شرکت کردید؟
قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم که از مدت­ ها قبل اعضای تیم اختراعی ما سابقه حضور و آشنایی کافی با جشنواره ­های دیگر را نیز داشتند. درباره جشنواره ژنو سوئیس با توجه به اینکه این جشنواره به دلیل سابقه برگزاری آن و تعداد مخترعین شرکت کننده و همچنین تعداد سازمان­ ها، مراکز علمی، پژوهشی و نهادهای بین ­المللی حمایت کننده جزو برترین و بزرگترین رویدادهای علمی دنیا در عرصه نوآوری و اختراعات محسوب می ­شود، در نتیجه جزو اولویت های ما برای شرکت و حضور محسوب می­ شد.

اگر امکان دارد نحوه عملکرد این کفش طبی را توضیح دهید؟
اختراع ما به صورت کفش طبی هوشمند با قابلیت مانیتورینگ روزانه و لحظه­ ای وضعیت پا از لحاظ میزان فشار و دما است که در صورت قرارگیری پا در پوزیشن های نامناسب، با اعلام این وضعیت به شخص و اصلاح موقعیت از جانب بیمار، باعث تنظیم فشار و دمای پا، که دو فاکتور اصلی در ایجاد زخم پای دیابتی است، می شود و در نتیجه از ایجاد زخم و به تبع آن قطع عضو جلوگیری می کند.

آیا پیش از این اگر اختراع دیگری داشته اید؟ توضیح دهید؟
بله، افراد تیم ما تقریباً در اکثر حوزه­­ها و فیلدهای پزشکی اختراعات مختلفی از جمله طراحی ارگونومیک صندلی و محافظ سیستم نخاعی بدن در سوانح، ابزار پزشکی تعیین محل انسزیون در جراحی های نخاعی و عمل دیسک، عصاي طبی ویژه سالمندان و بیماران تروماي پا و نخاعی با قابلیت ذخیره انرژي، کیت های اندازه ­گیری 25-OH-VitD3 به روش HPLC و کیت استخراج پلازمید را در کارنامه خود داشته ­اند. همچنین ایده ­های اولیه زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با قابلیت پتنت شدن در داخل و بین المللی داریم که در صورت حمایت مسئولان دانشگاه و کشور می ­توانیم علاوه بر پتنت کردن این ایده ها، آنها را به مرحله تولید انبوه برسانیم.

آینده­ این اختراع را چطور ارزیابی می­کنید؟ آیا به تولید و به دست بیماران دیابتی خواهد رسید؟
با توجه به اینکه این اختراع هم قابلیت ثبت بین ­المللی و هم قابلیت تجاری سازی را دارد، ما در مرحله اول می­ خواهیم این اختراع را در صورت کسب حمایت ­های لازم ثبت بین المللی کنیم و همزمان کار تجاری سازی آن را شروع کنیم تا با تولید انبوه این محصول دانش بنیان بتوانیم کمی از دردها و رنج های بیماران دیابتی را بکاهیم و هزینه های درمانی آنها را نیز کاهش دهیم.

چه انتظاراتی از مسئولان دانشگاه و یا نهادهای مرتبط خارج از دانشگاه برای حمایت از اختراع خود؟
ما به عنوان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که تاکنون چندین اختراع علمی را ثبت کرده ایم از مسئولان دانشگاه و نیز سایر نهادها درخواست هایی داریم که بدین شرح است:
1. ایجاد کانال های حمایتی بویژه در زمینه حمایت مالی با ردیف بودجه ای مشخص و شفاف برای حمایت از ایده های نوآورانه دانشجویی. به طور شفاف، از آنجا که شرکت در این قسم جشنواره ها با هزینه های نسبتا بالایی و آن هم به شکل پرداخت ارزی میسر می باشند، از این رو ما در مسیر تامین مالی با چالش های زیادی مواجه بوده ایم. بدیهی است ایجاد سازو کاری شفاف و مشخص به منظور حمایت ویژه از دانشجویان راغب جهت شرکت در جشنواره های مختلف از سختی های مسیر کاسته و تا حدودی موانعی را برطرف می سازد.
2.استفاده از دانشجویان نوآور و مخترع دانشگاه در مراکز تحقیقاتی و همچنین به عنوان مشاوران علمی جوان برای مسئولان ارشد و میانی دانشگاه.
3. حذف بروکراسی های زاید اداری در مسیر حمایت از دانشجویان مخترع و حمایت از آنان در کمترین زمان ممکن و با اولویت اول معاونت پژوهشی به دلیل تأثیرگذاری این دانشجویان در تحقق دانشگاه نسل سوم و چهارم و اقتصاد دانش بنیان.
4. حمایت ویژه و همه جانبه از اخذ پتنت های بین المللی و داخلی از طرح های برگزیده در جشنواره های بین المللی به منظور تجاری سازی و ثبت شرکت های دانش بنیان.
5. تشکیل کمیته ویژه حمایت از دانشجویان مخترع و نوآور در بدنه اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه (اعضای کمیته از دانشجویان صاحب نام دانشگاه در حوزه اختراعات باشد) و با قدرت سیاست گذاری و تصمیم گیری در سطح معاونت پژوهشی دانشگاه.
6. ارتباط دادن و اتصال دانشجویان مخترع دانشگاه به سرمایه گذاران بزرگ کشوری و بین المللی برای تجاری سازی اختراعات آنها.
7. تخصیص امتیاز علمی به برگزیدگان جشنواره ­های معتبر بین المللی اختراعات از طرف بنیاد ملی نخبگان.

حرف آخر؟
در نهایت ضمن تقدیر و تشکر از تمامی بزرگانی که در این مسیر ما را یاری کرده اند و یا در آینده کمک حال مان خواهند شد، با توجه به خروجی نهایی کار ما که می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد و در تحقق اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر دانش سودمند واقع شود و همچنین با تجاری سازی و کسب پتنت داخلی و بین المللی ایده ها و اختراعاتی که در دست داریم و در نهایت فروش آنها در سطح بین المللی در کنار ارز آوری به کشور، می توان موجبات ارتقای رتبه­ی جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری (GII) را فراهم آورد. بنابراین از مسئولان دانشگاهی و کشوری می خواهیم با حمایت مادی و معنوی از تیم ما و نیز سایر مخترعین میهنمان، زمینه خلق حماسه ماندگار در جهت تبدیل کشورمان به یکی از قطب های نوآوری دنیا را توسط فرزندان این مرز و بوم فراهم سازند.

خبرنگار و عکاس: حسین شیخ محمدی

فرزاد  سلطانپور
تهیه کننده:

فرزاد سلطانپور

تنظیمات قالب